Tips til gode rutiner

tonjesm

Blir kjent med forumet
Når fikk dere gode rutiner i rundt leggetiden osv? Hvordan begynte dere?
Har en gutt på nesten 2 uker og ønsker å starte gode rutiner på legging. Vet at det kan ta tid men.

Når fikk dere gode rutiner i rundt leggetiden osv? Hvordan begynte dere?
Har en gutt på nesten 2 uker og ønsker å starte gode rutiner på legging. Vet at det kan ta tid men.
Sover han alene i løpet av natta? Er bare på sjette dagen her, men vil foreløpig kun sove inntil mamma. Går fint nå og han trenger nok den nærheten, men tenker også at vi må få til at han sover i egen seng/bedsiden mellom amming..

Sover han alene i løpet av natta? Er bare på sjette dagen her, men vil foreløpig kun sove inntil mamma. Går fint nå og han trenger nok den nærheten, men tenker også at vi må få til at han sover i egen seng/bedsiden mellom amming..
Han sover delvis i sin egen seng, har hatt netter der han er våken noen timer på natt etter å ha fått flaske... Og blir urolig om vi legger han i sin egen seng da , så da legger vi han i babyredet i sengen vår.

Syns å huske at rutinene kom av seg selv her. Storesøster sov hele natta når hun var rundt åtte uker. Spennende å se hvordan det blir med lillebror :) Han er bare tre dager gammel og vi skal sove første natta hjemme i natt.

Rundt tre mnd er vel de fleste rutiner sånn nogenlunde på plass mener jeg å huske jeg lærte av helsesøster forrige gang :) Men du begynner når du føler på det selv. Storesøster begynte å legge seg klokka sju av seg selv etter en tre -fire mnd, da var hun utslitt :)

Har en gutt på rett over 2 uker og siste 3 nettene har han vært helt eksemplarisk på nattestid der han har lagt i sin egen seng hele natten med kun 2-3ammestunder! *bankibordet* men er vel ikke noe spesielt rutine på han enda, han legger seg når vi ligger oss og står opp like etter vi er stått opp! ;-) tenker det går seg til etterhvert..

Vår lillegutt er to og en halv uke gammel og sover mellom oss i babynestet. Hadde store planer om egen seng og eget rom fra første dag, men ble anbefalt nærhet og sampling på sykehuset. Nå øver han på å sove i egen seng i stua på dagtid, så skal vi begynne å introdusere seng på natta (ved siden av vår seng) i helgen og påsken. Håper å ha han på eget rom etter hvert, men det viktigste nå er å få han over i egen seng :)

Har inga rutiner här ännu.
Hon har inte helt vändt på dygnet ännu , så vi tar det som det kommer . Men längtar tills hon sover igenom hela natten.

Så fremst det ikke fører til ville protester fra den lille følger vi samme oppskrift som med eldste. Vi tok kveldsstellet til ca samme tid hver kveld, demper lyd og lys noe for å markere at det er kveld. Dersom babyen vil sove på en av oss får hun det, vil hun ligge alene får hun det. Etter hvert faller hun nok til ro og tar kveld i den tiden pga vane, men det kan jo ta sin tid. Eldste var ca ti uker når han begynte å sovne for kvelden rundt kl 20-21, noen uker senere var det 19-20. I starten lå han i babynest på stua, men når vi så at han hadde etablert sin rutine flyttet vi ham inn på soverommet når han sovnet.

Babyer produserer angivelig ikke dette "trøtthetshormonet" som gjør de kveldstrøtte før de er rundt tre måneder, så før den tid orker jeg ikke stresse med noe. Det fører bare til frustrert mamma og grinete baby. Vil i så stor grad som mulig følge babyens rytme.

Ikke mye rutiner enda, men tar kveld når jeg legger meg p kveld rundt kl23 pluss og minus en time... Han er 2 uker... Men av erfaring tar de kveld tidligere å tidligere når de er mer våken på dagtid :)

Tenker det er veldig individuelt når rutiner er på plass, i begynnelsen er det vel bare å prøve å følge babyens mønster. Vi startet med en gang vi kom hjem å ta kveldsstell og kveldsrutiner ved syvtiden, og gjør akkurat det samme hver kveld. Så sovner han som regel i stua sammen med oss, og så flytter vi han over i senga etter amming når vi legger oss. Han ligger i egen seng fram til første nattamming, etter det sovner han kun ved å ligge tett inntil, så det får han lov til nå (bare en uke gammel).
Førstemann var sånn at han raske fikk rutine på å sovne godt ved åtte tiden på kvelden, så da han var ca to uker begynte vi å legge han i senga da. Hvordan det blir med han her får vi bare se litt an etterhvert. Tror det viktigste er å gjøre det samme hver kveld, så kommer soverutiner på plass etter hvert:)

Største vår var ca 2 mnd da rutinene startet, og det gikk egentlig litt av seg selv. Hun var klar for natta i 20/21-tiden. Da ammet jeg henne og la henne i egen seng på rommet vårt. Så ammet jeg henne når jeg la meg i 23-tiden, uansett om hun sov eller ikke. Da sov hun ofte til 5-6 før hun skulle ha mat igjen.

Back
Topp