Tips til gåen rygg?

Femkløveren

Betatt av forumet
Oktoberfruene 2018
Merker at ryggen, og forsåvidt magen også, føles meir og meir gåen om dagane. Som om den er litt støl. Ikkje direkte vondt, men slitsomt og ubehagelig. Kjent på det ei god stund, men no i veke 35 er det blitt mykje verre. Det er ikkje godt å sitte eller stå. Fleire med samme plager, og eventuelt nokon som har tips til korleis det kan bli litt "betre" i siste tida mot fødsel? :):)

Jeg opplever det samme selv. Korsryggen er ikke særlig behagelig. På dagtid hjelper det å variere mellom å sitte, stå og gå. Om kvelden og natten har jeg ikke funnet noen løsning ennå... Er hverken behagelig å sitte, ligge, stå eller gå! :hilarious:

Har hatt vondt i korsryggen en god stund, verst når jeg må stå rett opp og ned lenge. Prøver å være bevisst på å ikke stå med svai i ryggen (krummer så godt det går med diger mage), og passer på å ikke bli stående å «henge» på ene foten/hofta, men stå tungt med vekten fordelt på begge beina. Ellers gå/bevege meg innimellom, ikke bli for lenge i samme stilling.

Bra blir det ikke, men det blir verre når jeg glemmer meg :)

Tror det er noe vi bare må leve med. Magen føles sprengt, bekkenet er stølt og i dag fikk jeg krampe i tærne (?!!) når jeg gikk. Gleder meg til å bli ferdig!

Jeg er totalt avhengig av skumrullen min!! Den er gull verdt for å gjøre egenmassasje på ryggen nå når den er en del stiv og støl. Anbefaler virkelig å gå til innkjøp av en slik :)

Signerer kommentarer over. Har du rispose(sånn til å varme i micro) eller varmeflaske,så kan det kanskje hjelpe...eller ett godt varmt bad om du har badekar. Jeg syns det kan hjelpe litt

Jeg synes enkelte øvelser hjelper, som å stå med hoftebreddes avstand og rulle på hoftene. Først en vei et par min, så den andre veien. "Katten" er også fin, stå på alle fire og krum ryggen - press magen litt inn mot ryggen og slipp krummen igjen, åpne brystet og vend haken oppover. Vanligvis skal man svaie her, men ikke som gravid da tyngden fra magen gjør at man svaier nok fra før. Gjenta dette en del ganger. Bekkenløft skal også være bra, det har jeg ikke gjort så mye selv.

Helt vanlig nå når magen er stor og men blir ofte litt mer svai i ryggen.
Å gjøre øvelsen «Ku og Katt» der man står på alle fire og krummer og svaier ryggen er fint.
Bygg også opp med puter både i sofa og seng.

En vurdering hos kiropraktor er heller ikke dumt. Da får man løst opp i låsninger og klarer lettere å ha en bra holdning. [emoji4]

Jeg har ikke bekkenløsning, men veldig stiv og støl korsrygg! Jeg har kjøpt meg sånn stor fitnessball som jeg sitter på! Hjelper og sitte og «svaie» litt på den, bevege hoftene[emoji5]

Helt vanlig nå når magen er stor og men blir ofte litt mer svai i ryggen.
Å gjøre øvelsen «Ku og Katt» der man står på alle fire og krummer og svaier ryggen er fint.
Bygg også opp med puter både i sofa og seng.

En vurdering hos kiropraktor er heller ikke dumt. Da får man løst opp i låsninger og klarer lettere å ha en bra holdning. [emoji4]

For min del sitter plagene litt over midt i ryggen. Verken vondt eller sånn, men slitsomt. Trener ein god del, spesielt øvelser som er gode for rygg og bekken. Har god holdning og ikkje unormal svai i ryggen. Men trur nok denne plagen kjem av at alt strekker seg, muskler og sener, då eg kjenner det framme i magen i samme høgde også. Får håpe det ikkje blir verre iallefall. :):)

Kjenner meg veldig igjen i det. Igår var det ganske ekstremt, og det eneste som hjalp da var glodvarm rispose på korsryggen, «BB hug me» mellom beina for å støtte opp bekkenet og hodebunnsmassasje for å få oppmerksomheten vekk [emoji13]

Kjenner meg veldig igjen. Har gått til kiropraktor og det har hjulpet. Men det er dyrt i lengden! Kjenner det veldig i hoftene etter å ha sovet bare sidene. Savner å kunne sove på magen!

Dette var veldig gjenkjennelig, men har ikke prøvd noe som hjelper. Skal jammen prøve noen av tipsene nevnt i denne tråden.

Back
Topp