Tips til ferie i Tyrkia

Strikkemammaen

Betatt av forumet
*Aprilbaby 2018*
Samboer og jeg skal til Tyrkia på lørdag, jeg er da 9+1 uke på vei. Er det noen spesielle forhåndsregler jeg må ta uten om å ikke spise spekemat, upasturiserte oster og være forsiktig med kjøtt?
Eller har dere noen smarte tips til en gravid på tur? :)

Jeg drar til Hellas selv i morgen så har ikke testet tipset enda, men jeg tar med meg en skreller så jeg kan skrelle frukt (jeg normalt sett ville spist med skall). Og så skal jeg stacke opp med snacks til flyet for å holde kvalmen nede.

Jeg har vært nøye med å kjøpe solkrem i Norge som ikke er hormonforstyrrende, allergifremkallende osv. Er ikke så hysterisk på sånne ting, men leste at det er de første 12 ukene mens embryoet utvikler seg mest at det er mest kritisk og unngå slike ting og når jeg skal smøre inn 90% av kroppen i to uker så er det jo snakk om endel..

• Liker
Reactions: TS
Unngå isbiter i drikken på restaurant, er gjerne brukt vann fra springen. Pusse tenner med flaskevann. Unngå boblebad og sauna hvis du skal i hamam. Ellers nyt ferien og varmen [emoji4] Tyrkia er veldig fint på denne tiden av året!

• Liker
Samboer og jeg skal til Tyrkia på lørdag, jeg er da 9+1 uke på vei. Er det noen spesielle forhåndsregler jeg må ta uten om å ikke spise spekemat, upasturiserte oster og være forsiktig med kjøtt?
Eller har dere noen smarte tips til en gravid på tur? :)
God tur! Man skal vel holde seg unna frukt og grønnsaker som ikke er skrelt. Gjennomstekt kjøtt ekstra viktig.

Jeg drar til Hellas selv i morgen så har ikke testet tipset enda, men jeg tar med meg en skreller så jeg kan skrelle frukt (jeg normalt sett ville spist med skall). Og så skal jeg stacke opp med snacks til flyet for å holde kvalmen nede.

Jeg har vært nøye med å kjøpe solkrem i Norge som ikke er hormonforstyrrende, allergifremkallende osv. Er ikke så hysterisk på sånne ting, men leste at det er de første 12 ukene mens embryoet utvikler seg mest at det er mest kritisk og unngå slike ting og når jeg skal smøre inn 90% av kroppen i to uker så er det jo snakk om endel..

Hva slags solkrem bruker du da? Solkrem for barn? :)

Salat osv bør du være forsiktig med. Da jeg var i Spania, fikk jeg beskjed om at jeg kunne spise det jeg vasket selv, men at jeg burde være forsiktig med det på restauranter. Også isbiter som nevnt over her :)

Hva slags solkrem bruker du da? Solkrem for barn? :)
Nei, kjøpte Riemann lotion i faktor 20 etter å ha lest denne artikkelen; https://test.no/riemann-p20-lotion-spf-20

Riemann er min favorittsolkrem og vet at har kommet dårlig ut før, men lotionen i faktor 20 er en av testvinnerene i år. Nesten all barnesolkremen strøk :/ Normalt sett ville jeg brukt faktor 30, men den er ikke testet i år så tok ikke sjansen. F.eks var Harnoni fra Vita ok i fjor, mens faktor 30 strøk i år så man må holde tungen rett i munn.. Riemannkremen varer vanligvis hele dagen, men får heller smøre meg to ganger (brukter faktor 50 fra Eucerin i ansiktet).

• Liker
Unngå isbiter i drikken på restaurant, er gjerne brukt vann fra springen. Pusse tenner med flaskevann. Unngå boblebad og sauna hvis du skal i hamam. Ellers nyt ferien og varmen [emoji4] Tyrkia er veldig fint på denne tiden av året!

Jeg har reist til tyrkia flere ganger i året siden 2005 og er her for 4 gang i år alle gangene vært gravid. Du kan fint pusse tenner i springvannet, men unngå å drikke det. Jeg skyller også munnen i dette vannet. Skal sies jeg også spiser grønnsaker og frukt med skall, og skyller bare i springen. Aldri blitt dårlig, verken i begynnelsen når vi reiste hit eller nå. Nå som jeg er gravid er jeg selvsagt ekstra forsiktig med at kjøttet skal være gjennomstekt, men det er jeg jo hjemme også. Isbiter bruker jeg også. De kommer som regel fra maskiner og jeg vil tro (uten at jeg har noe bevis for det) at det vannet går gjennom et rensefilter før de lages.

Ellers hvis dere ikke vil bruke masse penger, tid og krefter på flaskevann så kan jeg anbefale noen små renseposer som heter Vivatap. Disse fås kjøpt i helsekost. Vi har brukt de i over 10 år nå. De ble utviklet i utgangspunktet for det norske militæret og ble testet ut den gang faktisk i tyrkia.

Eller slapp av og nyt tiden. Det er fortsatt varmt her.

Nei, kjøpte Riemann lotion i faktor 20 etter å ha lest denne artikkelen; https://test.no/riemann-p20-lotion-spf-20

Riemann er min favorittsolkrem og vet at har kommet dårlig ut før, men lotionen i faktor 20 er en av testvinnerene i år. Nesten all barnesolkremen strøk :/ Normalt sett ville jeg brukt faktor 30, men den er ikke testet i år så tok ikke sjansen. F.eks var Harnoni fra Vita ok i fjor, mens faktor 30 strøk i år så man må holde tungen rett i munn.. Riemannkremen varer vanligvis hele dagen, men får heller smøre meg to ganger (brukter faktor 50 fra Eucerin i ansiktet).

Så bra at den er trygg! Det er favoritten min også! [emoji2][emoji2]

Bruker dere støttestrømper når dere flyr?
Jeg gjør det ikke nå. Har sete mot midtgang og må tisse hele tiden, og siden flyturen bare er fire timer så hoppet jeg over det. Tenker å bruke det når jeg skal fly til Cape Town i uke 25 - 11 1/2 timee flytid fra Amsterdam-Cape Town.

Skreller skal jammen jeg ta med meg på ferie også! Veldig godt tips [emoji1362]

Har du funnet en solkrem som er grei å bruke?

Back
Topp