Tips til førstegangsgravide

TFE30

Glad i forumet
❤️Mailykke 2022❤️
Aprilspirene 2025
Dette er min første graviditet, så nesten alt er nytt for meg. Og det er fortsatt så tidlig at jeg ikke vil dele med alle at jeg er gravid, så jeg tør ikke spørre venninner og kjente som har vært gravide, helt ennå.
De siste dagene har jeg googlet masse og funnet masse motstridende informasjon. Det er farlig med massasje og kiropraktor i første trimester. Nei, det går helt fint i første trimester, så lenge behandleren er erfaren. Man kan bare spise biff dersom den er gjennomstekt slik at den er like seig som en skosåle. Eller man kan spise biff så lenge den har kommet over 60-ish grader i kjernetemperaturen. Man kan ikke spise sushi under graviditet. Man kan spise fritert sushi. Joda, sushi går fint så lenge fisken har vært fryst ordentlig...

Det er vanskelig å vite hva man skal stole på. Det er så mye info der ute, så jeg tenkte det kan være fint med en samletråd med tips fra erfarne mødre til vi som skal gå gjennom dette spennende eventyret for første gang :D

Dette er min første graviditet, så nesten alt er nytt for meg. Og det er fortsatt så tidlig at jeg ikke vil dele med alle at jeg er gravid, så jeg tør ikke spørre venninner og kjente som har vært gravide, helt ennå.
De siste dagene har jeg googlet masse og funnet masse motstridende informasjon. Det er farlig med massasje og kiropraktor i første trimester. Nei, det går helt fint i første trimester, så lenge behandleren er erfaren. Man kan bare spise biff dersom den er gjennomstekt slik at den er like seig som en skosåle. Eller man kan spise biff så lenge den har kommet over 60-ish grader i kjernetemperaturen. Man kan ikke spise sushi under graviditet. Man kan spise fritert sushi. Joda, sushi går fint så lenge fisken har vært fryst ordentlig...

Det er vanskelig å vite hva man skal stole på. Det er så mye info der ute, så jeg tenkte det kan være fint med en samletråd med tips fra erfarne mødre til vi som skal gå gjennom dette spennende eventyret for første gang :D

førstegangsgravid her også, og enig med deg! Vet ikke hva man skal gjøre

Stol på helenorge, og hør eventuelt med jordmor. 1000 meninger, og selv om noe har gått bra for noen er det greit å holde seg til faglig råd

Jeg er 3.gangsgravid og synes det er like vanskelig :scared001
Sushi der tør jeg kun spise fersk og laks (og fritert) Ikke den fra rema.
Kjøtt skal dessverre være gjennomstekt :(
Ikke spekeskinke, salami er omdiskutert. Finnes godkjente.

men veldig greit med helsenorge, og er man usikker så unngår jeg det.
Men lakris?! iiiik!! Den er ny for meg:inpain:

Jeg er denne gangen mer avslappet på enkelte ting og mindre på andre. Mitt beste tips til deg er å forholde deg til 1 kilde og ikke google for mye rundt. Det er hundrevis av meninger og det stopper ikke i graviditeten, det er uhyre slitsomt å høre på hva alle mener om babyen din etterhvert også. Så velg deg ut 1 (helsenorge blir nevnt, jeg følger det og jordmor, etterhvert helsesøster) og drit i resten :)

Har dere tips/anbefalinger til hvilke teer som er gode å drikke som ikke har koffein?

Dette er mitt fjerde barn, og jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har brydd meg i noen av svangerskapene mine om alle disse anbefalningene:sorry:
Jeg spiser det jeg har lyst på, men passer på at det er ferskt/ikke lukter/ikke er gått ut på dato/behandlet riktig. Men det gjør jeg egentlig hele tiden, da jeg er livredd for matforgiftning:psushi liker jeg ikke, så vet ikke om jeg ville spist det om jeg likte det, men salami og spekeskinke spiser jeg om jeg har lyst på det. Bare passer på nevnte ting over^
tenker at norge har såpass strenge krav til mat!
Koffein drikker jeg i moderate mengder dvs 2kopper kaffe daglig.
Massasje så er det bare å informere om at man er gravid, så går det fint:p

Drikker selvfølgelig ikke alkohol, tar medisiner som er skadelig etc! Det er eneste begrensningene jeg har, litt surt fordi jeg sliter med migrene, og ikke kan ta migrene medisin nå. Men det går heldigvis for en periode:happy:

Har dere tips/anbefalinger til hvilke teer som er gode å drikke som ikke har koffein?

Ja!
Flere av de i Twinings "Infuso" serien er koffeinfrie, står foran på hver enkelt pakke om de er koffeinfri :) Samt noen fra "Teapigs" og "tetøsene" som ofte kjøpes på sånn kaffe/te/gourmet-godteri butikker :rolleyes:

Mitt andre svangerskap så ingen ekspert. Mye informasjon der ute og mange med meninger :wideyed: Måtte lese meg opp på alt av regler denne gangen :p Jeg forholder meg til helsenorge, der vet man informasjonen er faglig oppdatert og lite synsing. Jeg tenker det er greit å forstå bakgrunnen for anvefalningene. I forhold til mat er det jo stort sett mikroorganismer som er problemet. Kiropraktor og massasje har jeg aldri sett noen offisielle regler på og tenker det ikke skulle være problem så lenge man ikke driver i livmora liksom, ville evt. hørt med jordmor. Generelt tenker jeg man må være kildekritisk og ikke bli alt for opptatt av alt andre mener :p Det er nok mange som lommer til å ha en mening om hva som er riktig, man må finne ut hva man vil selv.

Tenker at å følge helsenorge er lurt! Det er jo bare snakk om et par mnd av et langt liv, og konsekvensene kan jo i værste fall være misdannelser hos den lille, så da er det lett å unngå diverse. Men er enig i at det er vanskelig mtp massasje, og andre ting man hører om som ikke står spesifikt på helsenorge.. da ville jeg spurt jordmor evt massøren selv. For min del holder jeg meg unna massasje 1. trimester.

Nyttig tråd!

Ang massasje. Jeg jobbet hos massør før, da var det oljene som hadde noe å si for gravide. Så de som var gravide måtte si i fra, da benyttet massøren en gravidvennlig olje :) Men er mange år siden, så kan være noe nytt. Men JM anbefaler fedre/medmødre å massere sine gravide damer ;) i hvert fall her. Liker den!

Mitt 4.barn nå, men jeg føler meg fortsatt ikke sikker på alt :) Mtp mat forholder jeg meg til helsenorge sine anbefalinger og er jeg usikker på noe lar jeg være.

Ingen erfaring med kiropraktor, men da jeg var gravid første gang fikk jeg massasje i gave da jeg var 8 uker på vei. Sa ifra til dem og fikk da en annen type massasje (veldig god!) enn jeg egentlig skulle fått. Dette var for 13 år siden, så vet ikke hvordan det er nå.

Søk på koffeinfri te på apotera.no. English Tea Shop heter merket. Veldig stort utvalg der. I tillegg har jeg kjøpt koffeinfri kaffe fra Stavanger Kaffebrenneri (de har nettbutikk). Veldig god kaffe :thumleft

Ja!
Flere av de i Twinings "Infuso" serien er koffeinfrie, står foran på hver enkelt pakke om de er koffeinfri :) Samt noen fra "Teapigs" og "tetøsene" som ofte kjøpes på sånn kaffe/te/gourmet-godteri butikker :rolleyes:
Jeg er også gravid for første gang, og her går det stort sett bare i Twinings infuso. Den med ingefær og sitron er kjempegod, og den hjelper også når man føler seg litt uggen/kvalm.

Dette er mitt fjerde barn, og jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har brydd meg i noen av svangerskapene mine om alle disse anbefalningene:sorry:
Jeg spiser det jeg har lyst på, men passer på at det er ferskt/ikke lukter/ikke er gått ut på dato/behandlet riktig. Men det gjør jeg egentlig hele tiden, da jeg er livredd for matforgiftning:psushi liker jeg ikke, så vet ikke om jeg ville spist det om jeg likte det, men salami og spekeskinke spiser jeg om jeg har lyst på det. Bare passer på nevnte ting over^
tenker at norge har såpass strenge krav til mat!
Koffein drikker jeg i moderate mengder dvs 2kopper kaffe daglig.
Massasje så er det bare å informere om at man er gravid, så går det fint:p

Drikker selvfølgelig ikke alkohol, tar medisiner som er skadelig etc! Det er eneste begrensningene jeg har, litt surt fordi jeg sliter med migrene, og ikke kan ta migrene medisin nå. Men det går heldigvis for en periode:happy:

Hei, jeg også sliter med migrene, men ifølge nevrologen og legen min går det helt fint med migrenemedisinen jeg bruker, Zomig Nasal. Anbefaler å sjekke med legen din hvis du ikke har gjort det

Back
Topp