Tips til et mer harmonisk familieliv

S

Sol123456

Guest
Vi sliter for tiden. Meg, mann, barn på 8 år. I tillegg er jeg høygravid.

8-åringen er virkelig kommet inn i en slags "tenåring-trass", det er myyye sutring, klaging og kverulering daglig. I tillegg er hun veldig irritabel, så alt jeg og far sier er feil/galt/plagsomt.

Vi har enkle ting vi ønsker hun skal gjøre, som å hive skitne klær på vask, henge opp jakken i yttergangen, ta matboks ut av sekken osv. Minner vi henne på dette så blir hun forferdelig irritert og hyler "jada, jeg skal gjøre det" eller lignende, men likevel må vi gi samme beskjed om igjen dagen etterpå.

Jeg og far har mistet litt tålmodigheten av det konstant sure humøret. Hun kan gjerne bli fornøyd og glad igjen kort tid etter, men da er jo dagen allerede gjerne startet dårlig og vi selv er i dårlig humør. Det har blitt en veldig ond kjedelig sirkel....

Jeg har en tanke om å lage en ukeplan til henne, der det står alt vi forventer hun skal gjøre feks før/etter skolen, helt vanlige ting som det jeg nevnte over... Lurer på om det kan hjelpe, for da slipper vi å være så masete/irriterende.

Men har noen tips til et mer harmonisk familieliv?? Jeg er så lei av den dårlige stemningen i huset. Og ja, vi gjør ofte kjekke ting sammen, men oppførselen hennes gir oss ikke akkurat så veldig lyst til å finne på noe som helst..
 
Har hun det samme ustabile humøret hele dagen, eller er det typ rett etter skolen, men før middag? Blodsukkeret kan jo påvirke humøret MYE:p

Tenkte også litt på det med at du er høygravid, og at hun skal bli storesøster for første gang. Kanskje hun gruer seg litt, eller er usikker på hva hun kan forvente av dere når det kommer en "konkurrent"?

Ellers fins det jo ukeplaner med smilefjes og slike ting :) Da kan man krysse av eller sitte opp smilefjes på oppgaver man har gjort. Så kan hun få en gulerot hvis hun får et visst antall smilefjes?

Vi fikk månedslønn/ukepenger utifra hvor mye vi bidro hjemme da jeg var liten. Det var en felles liste med oppgaver til oss tre, og noen oppgaver som var navngitt (typ rydde rommet og slike ting) Vi fikk en gitt sum for hver oppgave vi gjorde (varierte etter hvilken oppgave det var). Siden vi var tre om det, ble det jo litt konkurranse, men det er jo uansett motiverende å få penger for å gjøre noe:p Hun kan jo spare de til noe spesielt?

Masse lykke til:Heartred
 
Har du snakket med henne og spurt om hun grunnen til at hun er så trassen og om hun har noen forslag til hvordan få det bedre?
 
Back
Topp