Tips til en nybegynner

MOR TIL SNART TRE

Flørter med forumet
Vil så gjerne strikke eller hekle til kommende familiemedlem, men vet ikke hvor jeg skal starte. Jeg kan ikke noe mer enn å lage masker og strikke lapper. Tar imot all mulig tips og råd.

Henger meg på denne. Tenkte det ville være hyggelig å lage noe selv også, selv om jeg vet at jeg kommer til å få kjempeflotte hjemmelagde plagg av familiemedlemmer som er superflinke til å strikke. Men det et jo liksom noe eget med å lage det selv. Jeg kan også bare rett og vrang (håper jeg husker vrang) og å legge opp masker.

Med rett og vrang kommer man langt, det er jo det hele strikkingen er grunnlagt på egentlig. Enkle ting som luer, smetteskjerf, halser, votter (uten tommel til babyer) og tepper er fint for en som er relativt fersk i faget.

Her er noen greie oppskrifter:
Smetteskjerf i dobbel perlestrikk
Sett med "djevellue", smetteskjerf og votter
Helseteppe
Mor Signe-/Nøstebarnteppe (kan strikkes både på skrå og rett opp - begge teknikkene er beskrevet i linken)

Jeg strikket selv helseteppet og Mor Signe-/Nøstebarnteppet (på skrå) til eldstejenta når jeg gikk med henne, og da kunne jeg bare rett og vrang. På førstnevnte må man kunne kast, men hvis du googler det så finner du noen fine videoer som viser akkurat hvordan det skal gjøres. Og man kan selvsagt google alle andre strikketeknikker også og finne gode forklarende videoer :)

Back
Topp