tips til elgstek og elgkarbonader...

Fjollefrua

Glad i forumet
Skal steke en mørbrad på 1,2 kg og elgkarbonader ved siden av.
Vi er 8 stk.
Er første gangen jeg lager elg, ellers er jeg ganske vant på kjøkkenet og anser meg selv som å være flink til å lage mat.

Men når man skal lage noe for første gang er man alltid åpen for tips.

Jeg tenkte jeg skulle helsteke den over lang tid. Skal spise kl 16, så jeg tenkte jeg skulle sette den inn i ovnen i 12 tiden. Lager en god viltsaus med blåbær og geitost og rømme.

Tilbehør tenkte jeg gulrøtter, blomkål, champignon, sjalottløk.
Og poteter da selvfølgelig...

Innspill???

Gjerne oppskrift på en god karbonadedeig...

Bare pass på at du har svak varme og laaang steketid, den kan fort bli seig.. Legg den gjerne i en leirgryte med vann, smør og krydder i, og folie over.,
Til sauseb bruker vi å bytte ut litt av vannet med kraften fra stekingen, bruker da viltsaus og tar gjerne fløte eller creme frech i, da blir sausen nyyydelig, så stekte gulrøtter, broccoli, løk og sjampingjong ved siden av samt kokte nypoteter [:)]

tenkte å steke på 80 grader med steketermometer :D
Stekte gulerøtter ja, hmmm. Spennende. Hadde egentlig tenkt til å bake de sammen med løken og champignonen... Med litt olje og salt pakket i folie...

Har kjøpt viltsaus og fløtesaus (pose) som jeg tenkte å blande og ha oppi masse godt :D

Håper bare du avliver den først[:-]

ORIGINAL: Zalto

den er nok steike dau ja [;)]
stakars lille ble påkjørt av en bil....

Huffa, håper det ikke ble noen skader[:o][:o] Hadde jo vært kjipt med bilen på verksted i påsken[8D]

liker du vilt kjøtt spes elg ville jeg ha invistert i boka til Kirsten Winge som heter jeg velger meg elg, den er kjempe bra og utrolig mye ideer til hva man kan lage av elg. Vi jakter selv mannen og jeg og har myyyyye elg, etter den boka åpnet det seg en ny verden for oss. Spist mye spennende og god elg..

Back
Topp