#Grusomme Gabriel#
Forumet er livet

Jeg har akuratt bakt 58 hveteboller og tenkte at jeg skulle være snill å dele et lurt tips med dere ...
Dette har jeg alltid gjort og får KANON resultat hver gang .
Bland alt utenom mel i bollen(enten du bruker maskin eller hånd) Ha i en stor ts bakepulver i tilleg til gjær. Selv om det ikke står i opskr. Deigen må være klissen. IKKE ha i alt melet . Den skal henge litt igjen i fingrene når du tar på den.
Hvordan hever du bolledeig og boller? Har du prøvd å sette på oppvaskemaskinen på hurtigprogram,tom altså, og når den er ferdig setter du bollen med deig inni og lukker døren . Det er nå varmt og fuktig inne i oppvaskemaskinen, ypperlig forhold for en gjærdeig.
Eller sett stekeovnen på 50 grader og steng den etter den har nått det. Sett inni bollen med deig etter 5 min, legg et meget fuktig kjøkkenhåndkle over .
Gjærdeig skal ha rett temp og rett fuktighet når den heves ....Blir brae forhold med overnevnte tips ...[;)]
Del deigen opp i like store emner. Da blir bollene jevnere stekt.
Så det viktigste: Når du tar utav bollene fra ovnen legger du et godt vått kjøkkenhåndkle over bollene,så raskt som mulig . Slik får du myke bløte deilig boller . Nei de blir ikke våte.
Ta av håndkleet når det har sluttet å dampe, eller når neste brett taes ut av ovnen.
Dette kan også gjøre med annen bakst som du vil skal ha MYK skorpe.
Lykke til !![;)]
Jeg er så snill at jeg gir dere oppskriften min:
0,5L melk(kald)
0,5L vann(varmt)
250gr margarin
250grsukker
2egg
50gr gjær
3ts krdemomme
ca 2kg hvetemel
(som jeg sa lenger oppe: tilsett også en stor ts bakepulver)
Start med å blande melk og vann,ha i romtemperert margarin(eller pittelitt smelta i micro), sukker.egg.gjær og kardemomme (pluss bakepulver). Rør forsiktig ut slik at margarinen blir klumpete. Bland oppi melet litt etter litt. Rør lenge. I maskin ca .6min eller for hånd til du blir godt sliten. La den hvile i min 20 minutter. Helst heve til dobbel størrelse.
Del opp i ca 60gram og rull ut. Hev til dobbel str og stek på 180grader til de er gyllend. (følg med )