Tips til blivende storesøsken?

Zara85

Elsker forumet
Julibarna2014
Augustmødrene 2014
Er det noen som har noen lure ideer for at overgangen skal bli enklest mulig for blivende storebror? Jeg føler selv at dette ikke går noe bra foreløpig i det hele tatt, og håper jeg kan klare å snu det før lillebror kommer.
Han er 4 og har , etter å ha vært bleietørr i ett år, begynt å tisse på seg, han er grusomt sår og lei seg for ingenting, han klarer nesten ikke å reise fra noen, besteforeldre eller andre, uten å begynne å grine, han har blitt utrolig masete og urolig og han er null interessert i babyen i magen.. Jeg har prøvd å få han til å kjenne på spark, hjertelyd, sett babyfilm og bilder av seg selv, lest "i magen bor en baby", forteller han hele tida at mamma er mer glad i han enn noe annet på jord og at det ikke kommer til å endre seg.. Men han er veldig uinteressert..
Men d er klart han merker endringer på meg.. I og med at jeg er mye sliten og har en del vondt, er jeg også mer utålmodig med han, selv om jeg prøver desperat å ikke være det.. Er litt rådvill og veldig lei meg.. :(

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kjenner meg igjen i noe av det du forteller. Tenker også mye på hvordan vi kan gjøre overgangen lettest mulig for i vårt tilfelle storesøster som vil være 3,5 år når lillesøster kommer.

Frem til nå er babyen i magen bare stas. Men en stor endring siden nyheten om en ny baby kom, er at hun absolutt nekter å overnatte hos farmor, bestemor eller tante...noe som var veldig stas før. Var mammadalt før, men er blitt ekstremt nå. Hun har også blitt ekstremt oppmerksomhetssyk. Jeg har og vært mye dårlig, de første tre månedene, og i ettertid med jernmangel, slapphet osv samt bekkenløsning. Så mamman er jo ikke like morsom eller mobil som før, og det merker hun. Skjønner at dette er en stor omveltning for henne, så har litt høyere terskel ovenfor henne når det kommer til humørsvingninger osv. Er sikkert rart for de små som har vært alene i 3-4 år med oppmerksomhet fra foreldre og familie. Plutselig kommer det en til som skal ha sin del av kaka både før den har kommet og etterpå.

Jeg prøver å inkludere henne så godt det lar seg gjøre og innenfor hennes forståelse. Har også kjøpt baby i magen bok, vist henne ultralydbilder, kjent på spark i magen osv. Fått også være med å velge ut tøy og utstyr til lillesøster.

Og når babyen kommer er jeg veldig opptatt av at vi skal inkludere henne i gjøremål iht babyen. Være med på stell, mat, bading, skift osv, slik at hun føler hun er en del av det og at hun får lov til å være storesøster. Har en ultralyd jeg skal på i uke 32, og da skal jeg ha med henne.
Håper hvertfall alle disse tingene bidrar til at overgangen blir litt lettere...

Håper noen som har erfaring kan dele sine erfaringer om overgangen, og gi noen tips.

Har forresten venninner som har vært i samme situasjon som deg, med en storebror. Der har reaksjonen vært ganske så lik som det du beskriver. Men det har gått seg til når babyen begynner å bli større og responderer med smil, lyder osv.

Sent from my iPhone using BV Forum

Største var 4 år og 4 mnd da jeg hadde termin med minste. Gjorde som deg og lot han kjenne spark++. Og så tok jeg han med ut på handleturer så han kunne kjøpe ting til babyen :) det var veldig populært!

Pass på at du og han får litt tid sammen etter beibien er født! Storesøster på fem skal få fri fra bhg når vi kommer hjem, så hun får se at mamma ikke bare koser hele dagen. Funka m eldstemann pgså. Ble ikke så sjalu da han så at søstra lå å sov og mora rydda å stella hus:)

Hu på fem har begynt å lage strategi for å skille meg å beibin allerede: " sant du å J ska på møte når beibien e født å ja? Æ å pappa kan vær hjem m lillesøster. Æ kan pass på hu æ!"

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp