Tips til bleieslutt?

UneMi

My love grows stronger every day
Oktobermirakler 2013
VIP
Jenta vår er 2år og 9 måneder. Bruker fremdeles bleie dag og natt. Det er ikke et problem, altså. Så ikke missforstå meg helt :) 

På morgenene er bleiene hennes nesten alltid helt tørre. Hun sitter gjerne på potta, eller på toalettet. Hun syns det er kjempe stas å tisse eller bæsje på do. Hun kjenner når hun må på do, tror jeg iallefall. Hun ber oss vente med ting når vi holder på å leke etc, fordi hun skal gjøre noe i bleia. 

Hun kommer ofte selv å sier hun må ha ny bleie.

Tisser hun før hun pakkes under dyna, må vi stå opp å finne ny. Så tydligvis liker hun ikke å ha tissebleier på seg. 

Hun viser mye tegn til at hun kan klare seg uten bleie, men hun nekter. Hun skal ha bleie på. Vi har kjøpt fine truser, med pusekatt og det ene og andre. Var stas der og da, men nå er det ikke snakk om lengre. Finner jeg truse, løper hun ropende inn på badet, bleeeeiiieeeeee.

Er det lurt å bare vente til hun nesten kommer å ber om truse selv, eller har dere noen tips til hvordan vi kan starte med avvenning? 

Ville prøvd med premie. Mange barnehager bruker fine klistremerker på ark.
Vi brukte en liten godis da når ho tissa på potta eller toalettet. 
No er jenta vår 2år å 10 måneder å ha vært tørr om dagen med noen uhell av å til sia ho ha vært litt over 2 år. Heil på å slutte med bleie om natta no å ho har hatt et uhell.

Med lillemann var ikke dette noe problem.. Vi bare sluttet med bleia. De gangene han var uheldig skiftet jeg bare klær på ham og vasket ham ren. Han var helt tørr på under to uker. :)

Det sies jo at man skal vente med å slutte med bleie til barnet er helt klar for det. Men det virker (utifra det du skriver) at hun er klar for det, men at det kanskje bare har blitt en vane for henne å ha på bleiene? :)
Viss du rett og slett gjemmer alle bleiene og sier at dere ikke har bleie, da gir det henne på en måte ingen valg..?
Det var slik vi sluttet med smokk - er her ingen smokk, kan han heller ikke få smokk.. Fungerte flott. :)

Er akkurat der selv, men for 3 dager sia tok vi bleien - det ble ikke et valg. 
Og det går kjempebra! 
Han er motivert fordi han skal få belønning (utvalgt leke)
+ at jeg er gravid, så bleiene må gå til baby'en som kommer (sier vi) og han må bli flink storebror og ikke bruke bleie. Han spør etter bleia, men da minner vi han på leka han skal få og da vil han ikke ha bleien på :)
På natta har vi trusebleier på, men de har vært tørre 2/3 netter :)

Vi pratet mye om at store jenter gikk på do osv. Brukte klistermerker når hun tisset eller bæsjet på potta/do. Vi hadde potta på stua, og hun gikk med truse eller uten noen ting. Plutselig etter en helg ville hun ha truse på i barnehagen, og etter det har hun vært uten bleie både dag og natt. Brukte klistermerker første uka. Hun var rett og slett klar selv... jeg har egentlig ingen råd... men jeg tenker kanskje at hun kan få gå naken istedenfor truse? Minne henne jevnlig på å gå på do? Hvis hun ikke vil, så må dere bare vente litt og prøve igjen..

Spadame skrev:
Med lillemann var ikke dette noe problem.. Vi bare sluttet med bleia. De gangene han var uheldig skiftet jeg bare klær på ham og vasket ham ren. Han var helt tørr på under to uker. :)

Det sies jo at man skal vente med å slutte med bleie til barnet er helt klar for det. Men det virker (utifra det du skriver) at hun er klar for det, men at det kanskje bare har blitt en vane for henne å ha på bleiene? :)
Viss du rett og slett gjemmer alle bleiene og sier at dere ikke har bleie, da gir det henne på en måte ingen valg..?
Det var slik vi sluttet med smokk - er her ingen smokk, kan han heller ikke få smokk.. Fungerte flott. :)

I Sommer gikk hun mye uten bleie. Hadde hun uhell, var det ldri noe problem. Da kom hun bare å sa hun tissa på seg. Men, så ble det kaldere, og flere klær kom på, og hun ville bare ha bleie. 

Jeg vil ikke presse henne. Jeg syns det blir helt feil å tvinge henne til å slutte med ting. Jeg skal jo ikke gjøre det til en negativ hendelse. Prøvde meg på at vi ikke hadde bleier, men hu løp jo å fant en, hehe. Så da hadde jeg måttet gjemme de helt. Hu startet faktisk å grine da jeg kom med en truse, så skjønner ikke helt hva det er som skjer med henne. Hun tar fint på og av bleia selv, så hun hadde klart det med en truse også.

Kan jo se om vi kan klare å få til noe med belønning. Må bare finne ut hvordan jeg skal gjøre det enklest mulig for en 2åring. Sånn at jeg vet hun skjønner hva som skjer.  

cleo_84 skrev:
Vi pratet mye om at store jenter gikk på do osv. Brukte klistermerker når hun tisset eller bæsjet på potta/do. Vi hadde potta på stua, og hun gikk med truse eller uten noen ting. Plutselig etter en helg ville hun ha truse på i barnehagen, og etter det har hun vært uten bleie både dag og natt. Brukte klistermerker første uka. Hun var rett og slett klar selv... jeg har egentlig ingen råd... men jeg tenker kanskje at hun kan få gå naken istedenfor truse? Minne henne jevnlig på å gå på do? Hvis hun ikke vil, så må dere bare vente litt og prøve igjen..

Hvordan forklarte dere det med klistremerker og sånn da? Sånn at hun skjønte hva som faktisk skulle skje. Eller var det bare at store jente gikk på do?

Jeg vil ikke stresse henne, men i sommer ville hun gå med truse, tisse på do, og måtte helst sitte på alle toalettene i huset. 

Her fortalte jeg jenta at julenissen skulle komme å hente bleier og smokk og gi de til de stakkars nissebabyene som ikke hadde noen :D  (om det var greit for henne da)  Fortalte at da fikk hun nok mange fine pakker fra nissen som ble så glad. Hun hadde da i lengre tid tisset på do på morgen og kveld, men var ikke klar for å gi slipp på bleiene.  Hun sluttet av seg selv med både smokk og bleier ca 1 uke før jul.  Det gikk faktisk kjempefint og smertefritt. Jenta mi var så stolt og glad da hun ga både smokker og bleier til nissen :D og fikk selvfølgelig masse pakker som takk fra nissen.  Vi snakket om dette i ca 1 mnd. før jul sånn at hun skulle være skikkelig forberedt og jeg var rimelig sikker på at hun var klar for bleieslutt.  Tenkte det kunne være et lite tips i og med at det ikke er så lenge til påskeharen skal komme :))

snakk med henne om å ikke gjøre fra seg i bleia fordi det kjennes ubehagelig (du sier hun vil ha tørr bleie før hun legger seg, så snakk om dette at neste gang kan hun heller tisse på do så slipper hun den ekle tissebleia). oppfordre henne til å gå på do framfor å bevisst gjøre fra seg i bleia. Ber hun dere vente i lek, så si "kom så skynder vi oss på do, så slipper du å ha ekkel bæsj eller tiss i bleia". Når bleiene da nesten alltid er tørre og unødvendige, så gi henne selvtillitt på at hun klarer å ha kontroll over dette selv (f.eks. "se du tisser og bæsjer jo ikke i bleia, den er jo helt ren, du trenger jo ikke bleie du").

det kan hende det er gammel vane med å ha den på seg. hvis du er vant til å gå med noe tykt klumpete varmt mellom bena så er det sikkert rart å gå uten??? vær litt bevisst på å la henne gå naken ved morgen/kveldsstell og kanskje leke naken før man kler på? Hva med å bare dra ned buksen for å ta av bleia og dra på buksen igjen og si til henne at du snart skal hente en ny bleie etter du har "gått på do, drukket et glass vann e.l." (noe du gjør selvfølgelig om du lover henne det), men at hun kjenner litt på det å ha klær på uten bleie under.

Hei. Jeg er i samme situasjon nå. Jenta mi blir 3 år om 2 mnd. Lurer på om det har løst seg hjemme hos dere og hva dere gjor? :) 

Back
Topp