Tips til andre (førstegangs)mødre

AlleGodeTingErTre.

Betatt av forumet
Aprilspirene 2024❤️
Disse ukene har det vært mye googling og mange bekymringer. Overgangen fra 0 til 1 barn har vært veldig overveldende. Så da tenkte jeg at det hadde vært fint med en tråd der man kan gi velmenende råd og tips til andre mødre (kanskje spesielt førstegangsmødre).





Mitt tips er å lukke ørene for alle andre sine meninger. Det vil garantert være familiemedlemmer, venner eller bekjente som har en mening om hvordan du gjør ting. Men stol på deg selv og bli kjent med barnet ditt. Det er selvfølgelig lurt å spørre eller ta i mot råd når man lurer på noe, men hvis det er noe du ikke er komfortabel med eller ønsker, så stol på deg selv og magefølelsen din :Heartred

Senk forventningene dine til deg selv og baby. Babyer kommer i alle fasonger og former, det samme gjelder personlighet og temperament. Jeg har gledet meg sånn til barseltreff på kafeer, turer med bæretøy og trilleturer i vogn, men har en baby som ikke liker det enda. Så vi tar en dag av gangen. En dag så blir det bedre! Akkurat nå er det kos, nærhet og rolige dager som trengs, og det er helt greit.

Prioriter søvn! Pass på å få nok søvn. Jeg skulle ikke samsove med baby, men etter 2 dager måtte jeg kaste inn håndkle. Nå får vi begge bedre søvn og bedre dager! (Husk og sette dere inn i anbefalinger om trygg samsoving).

Amming er mye tøffere enn jeg hadde forestilt meg! Det tok mange uker før melken kom for fullt og stress gjorde det ikke bedre. Så forsøk så godt du kan å stresse ned. Legg barnet til ofte. Her går det i amming dagen lang, men alle barn er forskjellige. Amming er ikke bare mat, men også trøst og kos. Du blir ikke brukt som smokk hvis baby henger på dagen lang. Da trenger han eller henne den nærheten:Heartred Og hvis amming av en eller annen grunn ikke fungerer, så er morsmelkerstatning gull verdt! Ikke bry deg om presset om å amme hvis det ikke er riktig for dere. Det er ditt barn og du gjør det beste valget for dere.

Legg vekk søvnskjemaer og sånt hvis det er stressende. Lær deg og kjenne barnet ditt. Ingen barn er like og har heller ikke behov for det samme. Sett deg heller inn i signaler og «babyspråk». Noen får barn som er veldig tydelig og enkle å tolke, andre barn har temperament som endrer seg raskt. Det som fungerer for noen barn fungerer ikke for alle :)
 
Last edited:
Jeg synes du har funnet mange fine råd @AlleGodeTingErTre.

Følg din/deres vei. Ikke hør på andre, hvis det ikke passer deres barn.

Lytt til magefølelsen.

Ikke stress med hus og hjem, så lenge dere har rene klær og mat så er det mer enn nok.
 
Back
Topp