Tips til aktiviteter å gjøre med utviklinghemmede

Sjarmtroll

Glad i forumet
I dag har vi planleggingsdag på jobb (jeg er lærling i barne- og ungdomsarbeiderfaget i en videregående skole i en klasse med psykisk utviklingshemmede elever), og jeg holder på å planlegge aktiviteter å gjøre med elevene, men jeg sliter med å komme på noe særlig.

Elevene har litt forskjellige funksjonsnivå. De fire elevene jeg vanligvis er sammen med fungerer helt greit, kan vel sammenligne dem med 8-åringer eller i det området. Av og til får vi besøk av to elever til som fungerer mer som 4-åringer. Jeg skal jo etterhvert ha delprøver i faget mitt og da er det greit å ha noen aktiviteter liggende på lur. Er det noen som har noen forslag?

Det jeg har kommet fram med her er:
- Rebusløp (all snøen må bli borte først da det er ei som ikke kan gå særlig på snø og is)
- Decoupage (hvis skolen ikke har veldig lavt budsjett, må høre med lederen etterhvert)
- Bowling (kommer også litt an på budsjettet)

Jeg er så fantasiløs som det går an å få det! Tilleggsinformasjon; hver mandag har elevene ridning, hver tirsdag har elevene gym, hver onsdag har de svømming og hver torsdag er det kjøkkentimer. Men er det noen som har ideer til formingsaktiviteter eller gymtimer eller noe mer som går an å gjøre på en tur i naturen? Hadde blitt veldig takknemlig :D

Stoleken, lett dans, lage fine dørkranser av ting dere finner i naturen (kvister, kongler osv), sy små flagg(finmotorisk øvelse og konsentrasjon). Håper dette hjalp litt

Kommer litt ann på hvilken utviklinghemming også, men da jeg og flere andre turnuskandidater i fysioterapi hadde gruppetrening for utviklinghemmende så brukte vi mye hinderløp og lek. Som sisten, nappe haler ol. Men det kom helt ann på gruppen.

Jeg ville satt meg litt inn i hver enkelt elev sine evner og utfordringer, hva trenger de? Hva sier skoleplaner at de skal lære? Hvilke kunnskapsmål/ferdighetsmål har de? De har vel individuell plan kanskje?

Hva trenger akkurat disse barna av fysisk trening? Hva mestrer de eller ikke av finmotorikk? Hva er interessene deres?

Vanlige aktiviteter i gym og forming med barn med normalt funksjonsnivå:

8åringer gym: kanonball, hjørnefotball, apparatsisten, nappe haler, stiv heks, turnøvelser....

8åringer forming: strikke, sy korssting og andre sømmer for hånd, sy på symaskin, høvle og pusse og lage ting i sløyd, male og tegne.

4åringer fysisk aktivitet: haien kommer, hinderløype, turnaktiviteter...

4åringer forming: klippe og lime, tegne, male...

Men vet jo ikke om du mener fysisk nivå eller mentalt nivå som 8 og 4 åringer.

Last edited:
Jeg tenker umiddelbart en eller annen form for dans. Det trenger ikke være avansert, så lenge de kan bevege seg til en viss grad. Det å bevege seg til musikk, og leve seg inn i dette gjør nok noe godt med oss alle :)

Tegning, perler, sang, hinderløype, fotball, kreativt verksted hvor en lage ting, støpe gipsformer/ansikter/hender, spille kubb nå som det går mot sommer.

Kommer litt ann på hvilken utviklinghemming også, men da jeg og flere andre turnuskandidater i fysioterapi hadde gruppetrening for utviklinghemmende så brukte vi mye hinderløp og lek. Som sisten, nappe haler ol. Men det kom helt ann på gruppen.
Nå er de fleste psykisk utviklingshemmet. Ei jente i gruppen er egentlig normal, men trenger tilpasset opplæring på grunn av andre utfordringer. En har downs syndrom. En har "lett psykisk utviklingshemming" (hvordan enn det kan tolkes, husker ikke nøyaktig fra jeg hørte om dette annet enn de ordene som ble brukt) og ei har en liten motorisk utfordring hvor hun ikke kan bøye mye hofter, knær og lignende, samtidig som om hun er psykisk utviklingshemmet. Så det er en god blanding her. Men det er fine tips du har, skal skrive disse ned :)

Jeg ville satt meg litt inn i hver enkelt elev sine evner og utfordringer, hva trenger de? Hva sier skoleplaner at de skal lære? Hvilke kunnskapsmål/ferdighetsmål har de? De har vel individuell plan kanskje?

Hva trenger akkurat disse barna av fysisk trening? Hva mestrer de eller ikke av finmotorikk? Hva er interessene deres?

Vanlige aktiviteter i gym og forming med barn med normalt funksjonsnivå:

8åringer gym: kanonball, hjørnefotball, apparatsisten, nappe haler, stiv heks, turnøvelser....

8åringer forming: strikke, sy korssting og andre sømmer for hånd, sy på symaskin, høvle og pusse og lage ting i sløyd, male og tegne.

4åringer fysisk aktivitet: haien kommer, hinderløype, turnaktiviteter...

4åringer forming: klippe og lime, tegne, male...

Men vet jo ikke om du mener fysisk nivå eller mentalt nivå som 8 og 4 åringer.
Jo, det er akkurat dette, jeg har ikke fått tildelt noen kunnskapsmål eller ferdighetsmål. De har nok litt forskjellige mål også. Det verste med disse elevene er at jeg føler de er vanskelig å motivere da de ikke har særlig med interesser som vi prøver å finne på. Jeg tenker mye på fagprøven som jeg etterhvert skal ha og er redd for at jeg stryker dersom noen av elevene nekter å bli med på aktivitetene som jeg planlegger.

Snakket med en lærer som har hatt lærlinger tidligere og hun sier det at lærlingene ofte planlegger en gymtime, en kjøkkentime hvor de lager mat og en formingstime.

Takk for tips, skal skrive ned noen av disse også :)

Jeg tenker umiddelbart en eller annen form for dans. Det trenger ikke være avansert, så lenge de kan bevege seg til en viss grad. Det å bevege seg til musikk, og leve seg inn i dette gjør nok noe godt med oss alle :)

Tegning, perler, sang, hinderløype, fotball, kreativt verksted hvor en lage ting, støpe gipsformer/ansikter/hender, spille kubb nå som det går mot sommer.
Jo, jeg tenkte også dans først, men kun EN elev i klassen har interesse for det. En elev har ikke lov å danse (på grunn av religion) og de to andre synes det er så flaut at dette vil de ikke være med på.

Forresten så er to av elevene gutter og to av elevene er jenter.

Nå er de fleste psykisk utviklingshemmet. Ei jente i gruppen er egentlig normal, men trenger tilpasset opplæring på grunn av andre utfordringer. En har downs syndrom. En har "lett psykisk utviklingshemming" (hvordan enn det kan tolkes, husker ikke nøyaktig fra jeg hørte om dette annet enn de ordene som ble brukt) og ei har en liten motorisk utfordring hvor hun ikke kan bøye mye hofter, knær og lignende, samtidig som om hun er psykisk utviklingshemmet. Så det er en god blanding her. Men det er fine tips du har, skal skrive disse ned :)

Jo, det er akkurat dette, jeg har ikke fått tildelt noen kunnskapsmål eller ferdighetsmål. De har nok litt forskjellige mål også. Det verste med disse elevene er at jeg føler de er vanskelig å motivere da de ikke har særlig med interesser som vi prøver å finne på. Jeg tenker mye på fagprøven som jeg etterhvert skal ha og er redd for at jeg stryker dersom noen av elevene nekter å bli med på aktivitetene som jeg planlegger.

Snakket med en lærer som har hatt lærlinger tidligere og hun sier det at lærlingene ofte planlegger en gymtime, en kjøkkentime hvor de lager mat og en formingstime.

Takk for tips, skal skrive ned noen av disse også :)

Jo, jeg tenkte også dans først, men kun EN elev i klassen har interesse for det. En elev har ikke lov å danse (på grunn av religion) og de to andre synes det er så flaut at dette vil de ikke være med på.

Forresten så er to av elevene gutter og to av elevene er jenter.
Hm. Jeg skjønner. Er jo vesentlig at alle kan delta. Håper du får noen gode tips du kan bruke! :)

Jeg ville bedt om mål. Jobber man med barn skal man jo ikke ta ting ut av løse luften. Hovedmål er jo ikke bare å "ha det gøy".

Hva med forskjellige turnapparater/øvelser, der de kan være på ulike stasjoner med tilpassede øvelser ut i fra mestringsnivå?

Hva med yoga?

Er de glad i lek? Klarer de regellek?

Btw så kan ikke barnas oppførsel ødelegge en eksamen. Om opplegget og ledelsen av timen er bra og du gjør det bra ift motivasjon osv så kan du jo ikke strykes hvis et par av de ikke vil være med.

Broren til mannen passer ett barn en dag I uka. De pleier å leke på skolen. Men den store gleden er Lego. Dette barnet er autist.

Back
Topp