Tips til aktivisering av barn

Mammalykke88

Forelsket i forumet
Julibarna2014
Marsboerne2017
Dere som har flere barn, har dere noen tips til å aktivisere de i disse dager? Formen min er ganske dårlig, mye kvalme, sliten og svimmel, men har allikevel en treåring som trenger aktivitet.

Kjenner det hjelpe på både meg og mini at vi kjem oss ut ein tur!

kanskje kan du finne noe om du søker på pinterest? :) Er h*n moden nok til å perle? Ellers er jo tegning, maling og plastalin noe som kan holde barn opptatt en liten stund. Det syns jeg er fin avkobling på jobb i barnehage i alle fall, sånn på slutten av dagen når vi er litt slitne alle sammen. Om du greier å sitte sammen og bare kna litt på en plastalinbit du også, så vil jo barnet føle at dere gjør noe fint sammen :) ikke så dyrt å handle inn, men kan også lages hjemme!

Bygge hytte av sofaputer og pledd. Finn tom matemballasje og en kalkulator - la barnet leke butikk. I disse aktivitetene holder det ofte bare å sette i gang leken, og sette seg på en pute på gulvet ved siden av. I hytteleken kan man feks hente noen kosedyr og la ett og ett kosedyr komme å ringe på hos barnet i hytten. I butikkleken kan man også bare sette seg ned og kjøpe de samme tingene i butikken hundre ganger. Barna blir ikke lei, det er jo bare tolmodigheten til oss voksne :)

Last edited:
Hinderløype inne eller ute;-) da blir de slitne! Ellers er jeg enig i at å gå ut en tur hver dag hjelper. Det er tungt, men jeg merker stor forskjell på min 4 åring etterpå.

Tusen takk for tips! Skal prøve oss på butikklek i morgen :D

trampoline:) Der kan de bruke mange mange timer i løpet av en sommer.

Har ei på snart 4 år som liker å leke butikk og café. Hun har koppesett og lekekjøkken. Plastelina er stas, og hun gleder seg veldig til å male egg. Ellers er hun ute med faren og brødrene en gang om dagen, og jeg går en tur med henne om jeg orker. Merker at hun savner å leke med barn på sin egen alder.

Vi har en aktiv 3.5 åring som er vant til naturbarnehage og utendørs aktiviteter dagen lang. Han er totalt uinteressert i alt som har med egenlek å gjøre (ahhh) og liker heller ikke typiske inneleker som å tegne, male, perle etc.

Derfor jeg er sjeleglad for at mannen min har mulighet til å dra på lange skogsturer og være ute mesteparten av dagen. Men selv om de er på tur i 6 timer, så er han ikke sliten når han kommer hjem ;) Det er tydelig at den sosialiseringen de får i barnehagen er mye mer utfordrende enn alenetid med pappa og mamma hvor han får styre showet.

Gleder meg til barnehagen åpner igjen!

Har en aktiv 3åring her... Har blitt mye ipad når mamma er dårlig og skal ha hjemmekontor, ellers pusler vi, perler, maler, tegner, leker med plastilina, lager påskepynt og pynter til påske. Jeg prøver å være med ut litt i hagen, og så aktiviserer mannen litt på ettermiddag og kveld så energien er svidd av før natta.

Har blitt en del leking i senga i det siste fordi jeg har vært dårlig og mannen har hjemmekontor. Utrolig for en fantasi ungene har! Vi lager en hump på dyna og så er det fjell som dyrene går opp på :hilarious: Har blitt litt maling også samt mye lesing av bøker. Har lagd hytte inne med å ta ullpledd over spisebordet, så har vi ligget på gulvet og lekt med dyr og biler der inne. :)

Back
Topp