Tips til å få roser til å leve lenger?

smash

Forumet er livet
VIP
Mannen min har kjøpt roser til meg mange ganger, og etter noen dager dør de:'(
Enda jeg lar de stå i vann og bytter vannet annenhver dag.

Denne gangen skal de leve LENGE!
Noen tips? Liker de seg varmt, kaldt, i sola ++?
Jeg kunne også tenkt meg å tørka de etterhvert også:)

La de stå kaldt om natta og evt på dagen mens du er på jobb :)

Mine lever i over en uke hver gang, og jeg gjør ingenting med dem.... ;) Enten er det god blomster-karma, eller så står de rett ifht sollys. De står mot sør-øst. 

Spørs hvor du kjøper dem. HAr merket at de fineste og beste rosene får man på Mestergrønn, og det har jeg lært mannen min også.

Jeg snitter dem med en skarp snittekniv, og setter dem i iskaldt vann. Skifter ikke vann så ofte. De holder i ca 15-18 dager.

la de stå kaldt om natte ikke minus men kjøligere en vanlig romtemp
Ikke ha blader i vannet siden bladene gjør at det dannes gift i vanne som igjen gjør at rosene dør
Bruk alltid den posen med pulver som følger med
Fyll på med litt friskt vann hver dag for å tilføre oksygen

jeg bytter vann på de etter et par dager også snitter jeg de. Noen ganger så deler jeg de opp og setter de i forskjellige vaser, da kan de leve godt over ei uke.

*Vask vasen med klorin etter hver bruk:) Da den største fienden til blomstene er bakterier i vannet..

*Skråsnitt stilkene med en skarp kniv, aldri klipp det vil bare knipe igjen "sugerørene".

*Lunket eller kaldt vann, varmt vann vil ofte tørke ut bladene..

*Sett mørkt og kjølig om natten (ikke utendørs)

*Er også viktig hvor du kjøper rosene, Anbefaler kjøp i blomsterforretning og ikke i daglivareforretning. I daglivareforretningen står ofte blomstene i nærheten av fruktavdelingen. Frukt lager en gass (etylen), som er gift for blomstene. Jeg anbefaler heller ikke Mestergrønn da man ikke får vann på blomstene ved kjøp der.. Utrolig hvor mye skade mangel på vann kan gjøre med skjærte blomster.. Roser er blandt de som tåler minst "tørketid"..

Mine roser har alltid holdt seg best om jeg har satt de et kaldt sted om natten, som i yttergangen for eksempel.

Back
Topp