Tips til å få i seg nok grønt?

Skvirevippen

Forumet er livet
Marsboerne 20 18
Sliter fortsatt mye med kvalmen, så blir ofte sånn at jeg hiver i meg brødskiver når jeg blir sulten da det ofte er enklest, kjappest og metter godt.
Grønnsakene blir liksom oftest til middag da det er enklest å få i seg da.
Er glad i de salatboksene fra bama men er dyrt å kjøpe hver dag, og hjemmelaga synes jeg ikke er like godt da den ofte blir vassen i løpet av dagen [emoji14]

Vanskelig å få i seg hele 500g hver dag [emoji14]

Hvor har du hørt at du skal ha 500gr grønt hver dag?

Mitt tips dersom du liker gulrøtter er å hver morgen/kveld skrelle 2-3 store gulrøtter og dele de i staver. Deretter fyller du eg glass kaldt vann og har stavene oppi, før du setter de i kjøleskapet. Da kan du plukke med deg en gulrotstav eller fem hver gang du snoser i kjøleskapet, eller bare får lyst på noe.. gulrot syntes hvertfall jeg var veldig godt å spise når jeg var kvalm.

Ett glass juice kan telle som en porsjon (men ikke mer), om du orker å drikke det. Jeg spiser også mye brødmat, og bruker grønt som en del av pålegget, f.eks. osteskive med salat under og agurk og paprika oppå, hummus eller avokado under kjøttpålegg, smøreost med skivede jordbær osv. Banan, eple, gulrot og perletomater kan være greie mellommåltider. Jeg elsker bær, og spiser ganske mye av det.

Et tips er å legge salaten i en boks med kaldt vann, og så ha et ark tørkepapir over før du tar på lokket og setter i kjøleskapet. Da holder salaten mye bedre, må bare skifte ut tørkepapiret når det blir fuktig. Lag smoothie og hiv litt grønnsaker i, ha oppkutta grønt i kjøleskapet (mye kan oppbevares i boks med litt vann i og holde lenge) og bruk det som snacks eller ved siden av de vanlige måltidene. Banan på skiva, tomat på skiva (selv om det kanskje ikke er så interessant når en er kvalm...), avokado som mellommåltid, bær og mager kesam eller naturell yoghurt med litt havregryn er også godt. Mindre ris/pasta/potet til middag og halve tallerkenen med grønnsaker.

Smoothie? Jeg pleier ofte å ta meg en med litt forskjellig i. Grønnkål og spinat fryser jeg ned til dette formålet, og så tar jeg litt forskjellig frukt/ bær oppi alt etter hva jeg har. Vil jeg ha litt mer fylde bruker jeg gresk yoghurt, men tar som regel bare en slump vann.

Jeg kutter opp gulrøtter og broccoli og har litt dip til [emoji4] Det er kveldskosen min istedenfor chips eller brus [emoji1303]

Back
Topp