Tips taes i mot med et stort takk!

Snoefte

Forelsket i forumet
Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få lillegutt til å sovne av seg selv på dagtid? Blir snart gal...
Når vi triller gråter han til han sovner. Legger jeg han i senga gråter han til han gråter seg helt bort omtrent. Bærer jeg på han skråler han til han sovner. Og gud bedre hvis jeg legger han ned i senga for tidlig.
Og han er trøtt, han er heller ikke overtrøtt. Jeg har prøvd alle mulige slags tider..
Tips anyone???

Dessverre har jeg ingen tips, vi sliter med det samme, akkurat nå har det blitt ganske ille, hun sovner bare ved mat 

Leelu skrev:
Dessverre har jeg ingen tips, vi sliter med det samme, akkurat nå har det blitt ganske ille, hun sovner bare ved mat 

Det er slitsomt altså! For min del er det faktisk litt hjelp å vite at vi ikke er aleine om problemet, det virker lissom om "alle" andre har det så bra med dagsovinga, men at nattesovinga er problemet. Her er det motsatt, og det kan være like ille om ikke værre, siden han skal sovne hele tre ganger om dagen..

Vi sliter med sovingen både på dagtid og natten. Hun nekter plent å sove. Vi har denne uken virkelig gått inn for at dette skal endres. Har brukt sove-karins hysjmetode både på dag og natt. Natten har blitt mye bedre, men vi har litt problemer på dagtid enda, men etter en 30 min klaging/grining så sovner hun heldigvis nå. Det gjor hun aldri før. Sover forsatt ikke nok da, våkner igjen etter 30 min - 1 time, men det er likevel mye bedre enn hva det var tidligere. Men er slitsomt å bruke så lang tid på å få henne til å sove. Føler ikke jeg kan gjør noe  på dagene nå før dette har komt i orden. Er det folk på besøk hos oss så nekter hun plent å sove, og samme hvis vi er noen andre steder. 

Tar han sutten? For oss har det hjulpet mye å bruke en sutteklut over ansiktet når hun ikke vil
sove men du har helt sikkert prøvd det.. Fungerer det ikke med noen lange trilleturer? Snuppa vår sovner oftest når vi går tur med vogna når ingenting annet fungerer om dagen. Vi bruker også å ha henne i vår seng og så ammer jeg henne i søvn, hvis hun har blitt overtrøtt og bare gråter, selv om det egentlig ikke er anbefalt. Meeen jeg gjør nå som jeg vil og føler er rett for meg. Du kan jo også prøve å spille klassisk musikk, noen babyer blir faktisk rolig av det :)

lilla123 skrev:
Vi sliter med sovingen både på dagtid og natten. Hun nekter plent å sove. Vi har denne uken virkelig gått inn for at dette skal endres. Har brukt sove-karins hysjmetode både på dag og natt. Natten har blitt mye bedre, men vi har litt problemer på dagtid enda, men etter en 30 min klaging/grining så sovner hun heldigvis nå. Det gjor hun aldri før. Sover forsatt ikke nok da, våkner igjen etter 30 min - 1 time, men det er likevel mye bedre enn hva det var tidligere. Men er slitsomt å bruke så lang tid på å få henne til å sove. Føler ikke jeg kan gjør noe  på dagene nå før dette har komt i orden. Er det folk på besøk hos oss så nekter hun plent å sove, og samme hvis vi er noen andre steder. 

Hva er hysjemetoden?

Lilleputten skrev:
Tar han sutten? For oss har det hjulpet mye å bruke en sutteklut over ansiktet når hun ikke vil
sove men du har helt sikkert prøvd det.. Fungerer det ikke med noen lange trilleturer? Snuppa vår sovner oftest når vi går tur med vogna når ingenting annet fungerer om dagen. Vi bruker også å ha henne i vår seng og så ammer jeg henne i søvn, hvis hun har blitt overtrøtt og bare gråter, selv om det egentlig ikke er anbefalt. Meeen jeg gjør nå som jeg vil og føler er rett for meg. Du kan jo også prøve å spille klassisk musikk, noen babyer blir faktisk rolig av det :)

Tar ikke sutten desverre. Han har koseklut som han må ha, men sovner ikke akkurat av den.
Han sovner av trilletur - etter å ha skriki seg i søvn. Blir så sliten av det så nå må noe gjøres..
Idag har det faktisk gått noenlunde greit ved å legge han i senga og spille smurf for han når han begynner å skrike. Det er eneste sangen (av alle sanger) han roer seg på. Så får vi se hvordan det går. Får sette av en ukes tid eller noe sånt og ser om det blir noe bedre.
Amme i søvn skulle jeg igrunn gjerne gjort, det er bare det hvis han ikke er sulten er puppen helt uinteressant. Blir bare sint hvis jeg er så dum å tilbyr

Jeg har hørt hver søvnsyklus hos en voksen varer i 1,5 time. Hos nyfødte bare i 30 min og litt større babyer 45 min. Dette er grunnen til at noen babyer (inkl min) kun sover 30 min av gangen. De våkner rett og slett etter en sukluss, greier ikke å gå over til neste og dermed sove videre. Man kan stille klokken etter dem! Lillegutt sover nøyaktig 30 min av gangen, eller nå har han faktisk begynt å sove 45 min noen ganger. Snodig. Det å sovne må faktisk læres.

Ihvertfall. Et tips jeg fikk var å gi han smokken igjen når han våkner etter 30 (45) min for å hjelpe han til å sove videre. Det kan kreve mye byssing. Men på ettermiddagen fungerer det faktisk noen ganger og han sover dermed en time eller til og med 1,5 time. Dermed lærer han seg å sove videre fra en syklus til en annen,

Hvor lett det er å få lillegutt til å sovne når det er på tide med en lur, varierer. Noen ganger er det rene slosskampen selv om jeg vet han er trett; smokk ut, smokk inn, fekting med armer, sparke av seg dynen, gi bamsen han har i sengen grisebank (den kastet hit og dit). Alt sammen mens han kommer med tydelig trette lyder og øynene nesten glir igjen. Her sovner han best i vognen på dagtid. Kanskje fordi han ligger i pose og ikke kan sparke og fekte like mye? Vi kan sette vognen på terrassen så vugger den bare litt til han sovner og så står den i ro.

Veldig slitsomt å måtte jobbe så hardt for å få dem til å sovne. Og så deilig når de sovner i løpet av noen få minutter uten kamp! Jeg tror mest mulig rutiner rundt soving både på dagen og for kvelden er til hjelp. Enten i form av ting man gjør, sier, kler av/på dem, eller tidspunkter. At det er noe som betyr at nå skal det soves. Her tok ikke lillegutt smokk i begynnelsen, men så gjorde vi en skikkelig innsats for at han skulle ta den, og det hjalp. (Han får kun smokk når han skal sove). 

Kanskje liker han at en av dere sitter ved siden av han og holder han i hånden så han vet at dere er der? Kanskje sover han best i vognpose, også i sengen? Kanskje det hjelper å legge han til fast tid uansett om han viser tretthetstegn eller ikke? Kanskje liker han å ha det litt varmere eller litt kaldere? 

Vet ikke om dette var til hjelp... Masse lykke til!!!!!

Nå er det nok en gammel tråd, men regner med at soving er like aktuell for våre små :)
Lille Nurk sier mye bra, må bare nikke. Sånn er det jo bare: noen babyer trenger hjelp til å finne roen, andre finner det fort selv. Og når sovesiklusen er så kort som den er på små babyer kan det hende at noen trenger hjelp til å finne roen ofte. Her er en kjempe grei sia med masse GODE råd om babyer og søvn og ikke det tullet som sove-karin kommer med.
http://sovlillebaby.com/

Starmom skrev:
Nå er det nok en gammel tråd, men regner med at soving er like aktuell for våre små :)
Lille Nurk sier mye bra, må bare nikke. Sånn er det jo bare: noen babyer trenger hjelp til å finne roen, andre finner det fort selv. Og når sovesiklusen er så kort som den er på små babyer kan det hende at noen trenger hjelp til å finne roen ofte. Her er en kjempe grei sia med masse GODE råd om babyer og søvn og ikke det tullet som sove-karin kommer med.

Ja, den siden liker jeg også :-) Her har mye falt på plass den siste tiden. Lillegutt sover lenger på dagen og nå har han plutselig begynt å sove hele natten også! Legging går også fint nå :-)

LilleNurk2011 skrev:

Starmom skrev:

Ja, den siden liker jeg også :-) Her har mye falt på plass den siste tiden. Lillegutt sover lenger på dagen og nå har han plutselig begynt å sove hele natten også! Legging går også fint nå :-)

Så bra!

Back
Topp