Jeg har hørt hver søvnsyklus hos en voksen varer i 1,5 time. Hos nyfødte bare i 30 min og litt større babyer 45 min. Dette er grunnen til at noen babyer (inkl min) kun sover 30 min av gangen. De våkner rett og slett etter en sukluss, greier ikke å gå over til neste og dermed sove videre. Man kan stille klokken etter dem! Lillegutt sover nøyaktig 30 min av gangen, eller nå har han faktisk begynt å sove 45 min noen ganger. Snodig. Det å sovne må faktisk læres.
Ihvertfall. Et tips jeg fikk var å gi han smokken igjen når han våkner etter 30 (45) min for å hjelpe han til å sove videre. Det kan kreve mye byssing. Men på ettermiddagen fungerer det faktisk noen ganger og han sover dermed en time eller til og med 1,5 time. Dermed lærer han seg å sove videre fra en syklus til en annen,
Hvor lett det er å få lillegutt til å sovne når det er på tide med en lur, varierer. Noen ganger er det rene slosskampen selv om jeg vet han er trett; smokk ut, smokk inn, fekting med armer, sparke av seg dynen, gi bamsen han har i sengen grisebank (den kastet hit og dit). Alt sammen mens han kommer med tydelig trette lyder og øynene nesten glir igjen. Her sovner han best i vognen på dagtid. Kanskje fordi han ligger i pose og ikke kan sparke og fekte like mye? Vi kan sette vognen på terrassen så vugger den bare litt til han sovner og så står den i ro.
Veldig slitsomt å måtte jobbe så hardt for å få dem til å sovne. Og så deilig når de sovner i løpet av noen få minutter uten kamp! Jeg tror mest mulig rutiner rundt soving både på dagen og for kvelden er til hjelp. Enten i form av ting man gjør, sier, kler av/på dem, eller tidspunkter. At det er noe som betyr at nå skal det soves. Her tok ikke lillegutt smokk i begynnelsen, men så gjorde vi en skikkelig innsats for at han skulle ta den, og det hjalp. (Han får kun smokk når han skal sove).
Kanskje liker han at en av dere sitter ved siden av han og holder han i hånden så han vet at dere er der? Kanskje sover han best i vognpose, også i sengen? Kanskje det hjelper å legge han til fast tid uansett om han viser tretthetstegn eller ikke? Kanskje liker han å ha det litt varmere eller litt kaldere?
Vet ikke om dette var til hjelp... Masse lykke til!!!!!