Tips på snacks uten sukker?

Love To Be Mom <3 :)

Betatt av forumet
Fikk bekjed å være forsiktig med sukker fremover pga jeg er på grensen til svangerskaps diabetes. men jeg lever jo av sukker! :eek::D

noen som har noen tips på alternativer som ikke er så mye sukker i? :) :P

Frukt, nøtter, rosiner, salt snacks, evt lage godt/bake med sukrin? Eller kjøpe sukkerfri godis med naturlig søtning? :)

Frukt, nøtter, rosiner, salt snacks, evt lage godt/bake med sukrin? Eller kjøpe sukkerfri godis med naturlig søtning? :)

Frukt skal du være litt forsiktig med... Kan inneholde mye sukker... Samme med rosiner som jo er tørka druer... Spis sur frukt i tilfelle og ikke store mengder...

Naturlig søtning kan også påvirke blodsukkeret, så når det er svangerskapsdiabetes som er årsaken skal man være forsiktig med det...

Har dessverre ikke så mye tips til snacks annet enn å prøve å bake med sukrin... Jeg har kuttet ut alt av godteri/snacks og søte drikker. Kan spise en appelsin om dag for eksempel uten at det påvirker blodsukkeret nevneverdig... Har du sjekket baconcrisp? Vet ikke om det inneholder mye sukker,,, men vær også obs på at hvete og slik som poteter, pasta osv også påvirker blodsukkeret...

Frukt skal du være litt forsiktig med... Kan inneholde mye sukker... Samme med rosiner som jo er tørka druer... Spis sur frukt i tilfelle og ikke store mengder...

Naturlig søtning kan også påvirke blodsukkeret, så når det er svangerskapsdiabetes som er årsaken skal man være forsiktig med det...

Har dessverre ikke så mye tips til snacks annet enn å prøve å bake med sukrin... Jeg har kuttet ut alt av godteri/snacks og søte drikker. Kan spise en appelsin om dag for eksempel uten at det påvirker blodsukkeret nevneverdig... Har du sjekket baconcrisp? Vet ikke om det inneholder mye sukker,,, men vær også obs på at hvete og slik som poteter, pasta osv også påvirker blodsukkeret...

Frukt/rosiner/naturlig søtning er likevel bedre enn sukker ;) Man trenger gjerne ikke spise like mye frukt som godterier heller for å føle seg mett/tilfredsstilt, så jeg vil si det er et godt alternativ. Så kan man jo variere med salt snacks også om man liker det. For mye salt er jo heller ikke bra. Likevel vil det aller beste være å finne helt sukkerfrie alternativer, også uten kunstig søtning. Sukrin er flott da det ikke påvirker blodsukkeret :)

Frukt/rosiner/naturlig søtning er likevel bedre enn sukker ;) Man trenger gjerne ikke spise like mye frukt som godterier heller for å føle seg mett/tilfredsstilt, så jeg vil si det er et godt alternativ. Så kan man jo variere med salt snacks også om man liker det. For mye salt er jo heller ikke bra. Likevel vil det aller beste være å finne helt sukkerfrie alternativer, også uten kunstig søtning. Sukrin er flott da det ikke påvirker blodsukkeret :)

For den som er frisk er naturlig søtning og fruktsukker bedre enn tilsatt sukker... For den som har svangerskapsdiabetes vil et for stort inntak av sukker og dermed et høyt blodsukker kunne føre til stor baby og baby født med for lavt blodsukker.., fruktsukker og naturlig søtning i tillegg til en del andre ting påvirke blodsukkeret som igjen ville kunne påvirke babyen i magen... Dermed er det ikke noe godt alternativ...

Gresk eller tyrkisk yoghurt med bringebær/jordbær (sånn du får kjøpt frosne) med müsli! Eller sånn kikerter snacks som du lager i stekeovn :)

Vet ikke hvordan det er med den greske yoghurten, men husk også at yoghurt kan inneholde mye sukker....

hmmmmm.. ingenting som frister egentlig. ja jeg og har hørt yogurt, bær og frukt har masse sukker så er like ille og da er de jo ikk mye alternativer igjen :(

Nøtter kan jeg jo prøve meg på. kanskje det demper søtsuget og behovet for småspising :) :)

hmmmmm.. ingenting som frister egentlig. ja jeg og har hørt yogurt, bær og frukt har masse sukker så er like ille og da er de jo ikk mye alternativer igjen :(

Nøtter kan jeg jo prøve meg på. kanskje det demper søtsuget og behovet for småspising :) :)

Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes og måler blodsukkeret. For min del går det fint å for eksempel spise en appelsin. Det er noe frukt som er Værre enn andre. Prøvde meg på vannmelon, men da gikk blodsukkeret i været.

Ellers har jeg tatt en sukkerfri tyggegummi når suget har vært som værst og det har faktisk hjulpet. Har også bakt litt med sukrin og glutenfritt mel i. Vet det skal finnes for eksempel sukkerfri sjokolade... Søk litt på diabetes og snacks på nettet så kanskje du kommer over noe :)

Skal man ikke være litt forsiktig med kunstig søtning når man er gravid? Det har hvertfall legen min sagt :-O

Skal man ikke være litt forsiktig med kunstig søtning når man er gravid? Det har hvertfall legen min sagt :-O

føler noen leger sier vi skal være forsiktig med alt :D :P mens begge legene jeg har hatt har virka som det spiller liten rolle så lenge man holder seg unna alkohol og tobakk :D haha store forkjeller.

men har kjent litt i det siste at jeg blir litt uvell når jeg spiser sukker så da er det jo lurt å kutte ned. hverfall hvis jeg er på grensen til diabetisk :eek:

har spist sukker hver dag så lenge jeg kan huske. :rolleyes:
så blir veldig nytt for meg å klare meg uten :(

Aspartam blant annet fremheves jo som et alternativ til sukker på ulike sider for diabetes... Og det skal vel ikke være så bra uansett gravid eller ikke... Vet ikke så mye om kunstig søtning, men tror kanskje det kan variere fra type til type...

føler noen leger sier vi skal være forsiktig med alt :D :P mens begge legene jeg har hatt har virka som det spiller liten rolle så lenge man holder seg unna alkohol og tobakk :D haha store forkjeller.

men har kjent litt i det siste at jeg blir litt uvell når jeg spiser sukker så da er det jo lurt å kutte ned. hverfall hvis jeg er på grensen til diabetisk :eek:

har spist sukker hver dag så lenge jeg kan huske. :rolleyes:
så blir veldig nytt for meg å klare meg uten :(

Har du prøvd å lage chips av søtpotet? Jeg har aldri prøvd det selv, men har hørt at det skal være godt... Søtpotet kan du spise fordi den inneholder mye fiber som er blodsukkerregulerende :)

Vet ikke hvordan det er med den greske yoghurten, men husk også at yoghurt kan inneholde mye sukker....

Verken den greske eller den tyrkiske yougerten inneholder sukker! Eller inneholder melkesukker da! Men i forhold til "vanlig" yougert så er det betydelig mindre sukker :)

Verken den greske eller den tyrkiske yougerten inneholder sukker! Eller inneholder melkesukker da! Men i forhold til "vanlig" yougert så er det betydelig mindre sukker :)

Det kan stemme :) jeg vet ikke hvordan det er med den typen, bare vet at enkelte sorter yoghurt kan inneholde mye tilsatt sukker. Nå vil jo melkesukker også påvirke blodsukkeret da, men det kommer vel an på hvor forsiktig man må og skal være...

Eg har svangerskapsdiabetes, og et ein del nøttar som snax. Baconcrisp (øffer) er heilt topp om du ikkje treng å tenkje veldig på vekt. Det inneheld mykje fett som er md på å senke blodsukkeret. Du kan og eta litt popcorn. Eg et og bær saman med mager vaniljekesam. Ellers kan du laga heimelaga is!!! Nam!, og heimelaga panna cotta(m litt sukrin) og bringebærsaus!

Eg har svangerskapsdiabetes, og et ein del nøttar som snax. Baconcrisp (øffer) er heilt topp om du ikkje treng å tenkje veldig på vekt. Det inneheld mykje fett som er md på å senke blodsukkeret. Du kan og eta litt popcorn. Eg et og bær saman med mager vaniljekesam. Ellers kan du laga heimelaga is!!! Nam!, og heimelaga panna cotta(m litt sukrin) og bringebærsaus!

Skjer eit eple i båtar og ha på sukrin og kanel! Kanelen er med på å senke blodsukkeret :-)

å bær og vanilje kesam hørtes supert ut!! nøtter og små spiser jeg på :D
takk for tips! :) :)

Et annet tips er et "sukker" som heter tadese... Oppdaget det akkurat. Får kjøpt det på helsekost. Det smaker mer som sukker og har andre bakeegenskaper enn sukrin... Både sukrin sukker og melis gir en litt kald ettersmak jeg iallefall ikke synes er så god...

Back
Topp