Tips om valg av vogn?

Happy B

Første møte med forumet
Hei, Jeg er helt ny her og venter første barnet... Null erfaring. [&:] Har noen råd ang. valg av vogn?

Vi lener mot kombivogn med fire hjul (har hørt det er mest stabilt, at ett forhjul kan bli vinglete i sne osv., termin i jan. og vi skal bruke vognen en del på grusveier og skogsveier når føret tillater, vinter som vår/sommer). Erfaringer å dele ang. antall hjul?

I kombivognen, er det lurest med bærebag med harde vegger? De skal jo gi god plass, og kanskje er de litt "sikrere" også? Eller er det lurt med myk bærebag? Jeg har vond rygg og nakke og trenger noe som er lettest mulig og bære. Dessuten kan vel de myke bærebag'ene fungere bra til div. bruk utover også? Eller er det lurt å ha den harde bærebag'en slik at den kan brukes som "seng" hvis man er hjemme hos noen i noen timer og babyen sover?

Vet noen om det finnes fire-hjuls kombivogner som har håndbrems på håndtaket? Har ikke sett det ennå... Blir det tungt å holde igjen vognen i nedoverbakker uten slik håndbrems?

Er takknemling hvis noen har erfaringer, tanker og tips å dele!
[:)]

Jeg har en 3-hjuling, teutonia spirit x3. men softbag og håndbrems. vognen kan kjøres med og mot kjøreretning. jenta mi er nå litt over 7 mnd og vi bruker enda softbagen. madrassmål er 30bred og 75 cm lang. Skal nevnes at hun er litt liten pga for tidlig født, men er innenfor gj.snitt for jevngamle nå. syns vognen er veldig stabil og ville aldri byttet til 4-hjul. i tillegg så er det et "must" med håndbrems som jeg bruker daglig når jeg er ute å går (litt bakker rundt her jeg bor). jeg fikk også midt i februar oghar ikke hatt problemer med å kjøre i snø etc. Det geniale med softbag er at den benyttes som fotpose når bag perioden er over. (ihvertfall denne). Jeg vurderer nå å kjøpe ny 3-hjuling sportsvogn da jeg syns min vogn tar litt for stor plass når den slås sammen, ellers så har jeg ingenting å utsette på denne vognen og anbefaler både 3-hjul, softbag og håndbrems. lykke til:)

Hei!

Har også hatt Teutonia-vogn med 3 hjul og håndbrems, og softbag. Vognen fungerte godt på snø.
Men nå skal det da sies at forhjulet var dobbelt.

Vi har også nå byttet til en litt lettere vogn, fordi den tok litt for mye plass.

Men skal man kjøre mye på snø, er kanskje det viktigste at vognen er lett å kjøre, og at den lille
ligger trygt og godt når det snør og det er mye vind ute.

Det kan være lurt å få gå i barnevognbutikkene og få dem til å demonstrere vognen for deg.
Prøv også å kjøre vognen litt, men prøv flere forskjellige typer vogn.

Til den første datteren vår hadde vi en Emmaljunga kombivogn, uten håndbrems.
Dette gikk helt fint, men det med bremse er "smak og beha" og hva du blir vandt til.

Lykke til med vognkjøpet, det finnes mange flotte barnevogner der ute.

hei,
det var tid da lurte på det også. På fredag tok det slutt[:D] Jeg har kjøpt emmaljunga edge duo kombi og gleder meg til å bruke den. Du kan kikke på disse vogner på nettside www. emmaljunga.se Har bestemt meg til å ha duo vogn i sted enn for kombi pga plass. De kombi vogner ser ut ganske trange og smalle.Hvis man har en bra bilsette kan du bruke den som bæremulighet[;)] og da har du ikke så stor behov på bag.

det er bare min menning[:)]

jeg hadde en simo duo vogn til første barnet, denne kjøpte jeg for 6 år siden, den var litt utslitt så derfor ble den litt vel gammel til å bruke en gang til... den var helt enkel og grei, men jeg savnet en bærebag... derfor skulle jeg egentlig ha en kombivogn denne gangen, men det ble nok en duo vogn til slutt... dette er fordi at det er bedre plass i bagdelen på en duo enn en kombi... dessuten kommer de fleste bagvogner nå for tiden med bæreseler, slik at du faktisk kan bruke den som bærebag... helt genialt altså... jeg har kjøpt en emmaljunga duo vogn denne gangen og den er jeg storfornøyd med... gleder meg til at babyen kommer og vi kan ta den i bruk på et skikkelig vis... et tips til deg er at du ikke bestiller vogn via nettet, men går i butikke og prøver dem ut... slik at du får testtrillet litt, sett forskjellen på kombi og bag/duo... sett på fargene... osv... slik at du blir 100 % fornøyd med vognvalget...

Jeg vil anbefale duo/kombivogn basson baby roma. Kjempeflott og god vogn. Har ei venninne som har den til jenta si og jeg har kjøpt den selv også. Den er fantastisk lett til å være en såpass stor vogn. Best i test tv2hjelper deg. LYkke til med vognvalget[:D]

Vil ikke anbefale deg 3-hjuling...I snø og skogterreng synes jeg de er tunge og vinglete!Har selv bare hatt to 3-hjulinger,men det er blitt erfaringa...
Har også tenkt litt på det med håndbrems på 4-hjuling,har vel faktisk ikke sett det![8|]
Men det og ha håndbrems på vogna er kjempe genialt,og i det hele tatt kjempe greit.[:)]
Til førstemann hadde vi en myk bag,synes den ble alt for fort liten- og synes ikke egentlig noe veldig om å drive å bære den rundt. Iallefall ikke etter å ha hatt hard bag da neste kom,føles mye mer trygt...
Så denna gangen blir det nok en form for kombi/duo vogn,er litt viktig å kunne få bært i bag og at bag'en er stor å ligge i! Se deg rundt,og prøve trill- lån med deg en unge så du får du se med barn i vognen...[;)]
Masse lykke til med valget i vogn jungelen!!!

Mye mulig det...Skal ikke begi meg ut på råd/veiledning om det- da jeg selv ikke har noen erfaring med det!
Men er jo smak og behag på dette og,som alt annet her i verden...
En må nesten gjøre sine egen erfaringer![;)]

Jeg skal kjøpe quinny speedy sx imorra. Gleder meg som en unge på julaften[:)][:D]

Skal ha bag, og bilstol oxo da. Er svingbart forhjul på den oxo. Virker veldig greit iallfall[;)]

Hei. Jeg kjøpte vanllig Simo Elegance Dypvogn. Bytter den ut i sportsvogn når den tid kommer, men det er visst flere og flere som går bort fra kombi, og duo vogner da de syns sportsdelen blir for stor. Dessuten er vanlig dypvogn er MYE bredere/større enn kombi og duo. Trehjulingene styk jo også i test da de velter lett, og er kronglete å trille.

KULE??? Hvor er de kule hen da? De ser helt jævlig ut spør du meg!!!! Og jo det var mange som strøyk i den testen, da de ikke er sikre nok for barnet!!! Nei Takke meg til vanlig vogn med fire hjul!!!!

ORIGINAL: Tammis

Også er de mye kulere enn de kjipe simoene og brioene.
Mye lettere og hendigere også!

Det er godt smaken er som baken..... jeg syns nemlig 4-hjulingene er bare sååå mye finere enn 3-hjulingene. Jeg syns de ser mye mer stabile ut, og er det noe som ser kjipt ut,så er det nå 3-hjulingene.... hehe.... men det var min mening. Hva var det med baken nå igjen.... joda... den er DELT (og hårete?)

Trehjulingene skal være like bra som firehjulingene, men de er litt lette å håndtere fordi framhjulet har svingbar axling(svinges 360grader)
Noen med skuler og nakkeproblemer foretrekker stokke sin vogn fordi den er lett håndterlig(stokke.no)
Du kan også gå inn på babykos.no sine sider, de har mange linker med bilder..

I mykbagen kan du ta ut platene og bruke den som en helårspose når du ikke trenger bagen lengre
Hardbag kan brukes i bil, med sikkerhetsnett hvis dere skal på lange bilturer når babyen er veldig liten.

Lykke til!!

PS: Her er det mye smak og behag som gjelder;)

Jeg har en Brio kombivogn og en Teutonia y2k (trehjuling med 4 hjul). Jeg synes absolutt at trehjulingen er den beste vognen. Den er lett og trille, også i snø som vi har mye av, og ikke minst er den enkel å legge sammen, og tar mindre plass enn kombivogna.

Back
Topp