Tips om dåp..

Lilleprins2011

Forelsket i forumet
Jeg holder på å planlegge dåp. Noen som har noen gode råd og tips til meg?:) Har lokale, dåpskjole og litt pynt i orden. Er usikker på mat, siden jeg ikke vil bruke flerfoldige tusen på katering. Er alenemor  får ikke laget i stand så alt for voldsomme greier selv, også vil jeg ikke at familien skal måtte hjelpe meg å stelle i stand noe mer enn å bake noen kaker. Vil at alle skal komme som gjester:)

Vi hadde gryterett med baguetter, smør, salat og god dressing. Kjøpte karbonadedeig i Sverige og brukte Toro-poser. Familien bakte kaker. Vi hadde ikke råd til å bruke omtrent noe som helst på dåp.

Vurderte dette jeg å, men så har jeg lyst å servere noe mer avansert. Tenkte på indrefilet og tilbehør, eller koltbord.

fiks koldtbord selv, det behøver ikke være mer avansert enn å legge det pent på fat =)

Jeg hadde kald/litt varmmat...
Farmor laget eggerøre, og hadde med spekemat fordi hun ville det...
Jeg hadde forhåndslaget karbonader (det er jo bare å fryse ned..). Laget pastasalat på forhånd. Hadde kjøpt kyllinglår. Laget to paier kvelden før.
Husker ikke hva mer jeg hadde, men jeg var også alene. Hele familien min kom som gjester selv om de hjalp til på forhånd.. :)

Min teori er at de fleste ønsker å hjelpe til hvis de kan.. I bryllupet vårt kom tanta mi til meg og sa hun kunne jo ha laget en kake... jeg sa jeg ikke ville spørre siden de skulle kjøre så langt, men det hadde visst ikke gjort noe for hun hadde kjølebag.. Så da vet jeg det til en annen gang iallefall

Her serverte jeg biff stroganoff (toro pose), med baguetter og salat til. Serverte brus som drikke. Familien bidro med kaker. Hadde selskapet hjemme hos foreldrene mine.

Har vært på flere dåp selskaper med enkel mat, og noen med avansert mat. et kjempekoselig et så hadde de stelt istand masse smørbrød med forskjellig pålegg på. Ikke bare en skive gulost altså, men pent dandert med mye pålegg per skive. Kjempegodt! Et par andre har de laget masse gryterett med ris, salat og hjemmebakt brød til. Har også vært borti en dåp hvor hele familien var med på matlagingen. Foreldrene ga litt penger til de som var villige til å lage noe, og ba de lage f.eks eggerøre, karbonader eller røkelaksfat. Så det var jo flust med mat siden så godt som alle hadde med seg et fat med mat de lagde hjemme. Det var helt utrolig koselig :)

Gir du folk som er villige til å lage litt mat for deg en hundrelapp, så kommer du nok langt med det altså.

Back
Topp