Tips og triks..

Needlepin

Februar 2014 sin Miss Ammetåke
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
♡ Maibarna ♡
Siden en del allerede har født og resten er rett rundt hjørnet,
tenkte jeg det kunne være greit med et lite tips for å øke melkeproduksjonen ;)

Havrelapper:
3 egg, 3 dl havregryn, 1 dl melk og litt salt. Rør sammen og la stå
Stekes i litt smør.

Er kjempe effektivt! :)))

Kjerringråd mot magevondt (kolikk) til små babyer:

Kok opp vann, tilsett brunt sukker og fennikel frø.
1 dl vann
1ss fennikel frø
1ts brunt sukker

La dette trekke i noen minutter før du siler av frøene, gi dette til babyen og det setter fart på systemet ;)

Kom gjerne med flere innspill!! ;)

Kjøpte ammete på helsekost med forrige mann. For min del var det det dummeste jeg kunne gjort. Slet med vanvittig melkespreng i mange dager etterpå, så det var i alle fall effektivt.

Last edited:
Vørterøl
Alkoholfritt øl
Havregryn med melk eller havregrøt
Ammete

Ammebhen skal være uten spiler og ikke for trang.
Stimuler (amme/pumpe/melke) minst hver andre time.
Få nok søvn, gjerne sammenhengende.
Ligg med baby hud mot hud.
Ikke stresse, prøv å kos deg og slappe av.

Tida da blivende storebror var ca. 6 uker og fram til han var ca. 3 mnd. var ganske heftig. Han krevde meg mye på kveldstid. Om det var kolikk eller ikke er ikke jeg sikker på, men det hjalp å kutte ut koffein helt! Denne gangen har jeg tenkt til å holde meg til koffeinfritt under hele ammeperioden, bare for sikkerhets skyld!

I tillegg leste jeg litt inne på sidene til ammehjelpen. Skulle ønske jeg hadde lest det litt tidligere, for det handler jo litt om hva man kan forvente seg, og hva som er vanlig! Kanskje det kan hjelpe noen her og: http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden

Gutten min ville bare ligge til eller inntil puppen og bæres av meg hele tida på kvelden i denne perioden. Han tok ikke smokk. På sida til ammehjelpen stiller de her spørsmål om ungen øker nok i vekt, men i denne perioden gikk sønnen min fra å ligge på gjennomsnittskurven på helsestasjonen, til å ligge helt øverst på grensa i normalområdet. Siden har han holdt seg der... Så jeg vet ikke om det var riktig å gi han så mye som han faktisk fikk, men man prøver jo å gjøre mer av det som funker...

Back
Topp