Tips og triks til barnehagestart

Marmil

Flørter med forumet
Gresskarfrøene2023
Hei!
Dere som har barn i barnehage - har dere noen lure erfaringer å dele til hva barna trenger og ikke trenger av klær og utstyr? Samt hva som fungerer/er smart og hva som ikke fungerer så bra? Hva burde man tenke på?

F.eks. Har hørt at sydvest er lurt å ha. Og f.eks er det lurt å ha ull/fleece som er todelt eller dress?

Hei ,
Eg syns at 2delt sett er veldig greit på eldre barn ,har til min sønn på 3år for eks men er vel smak og behag.
Ellers hatt 2 og 3sett med klær litt variert ,bukser ,genser,tskjorte alt etter årstid. :)
Ellers vår dress/vinter dress
Støvler/med for /uten
Sko som tåler vann er veldig greit og ha :)

Vi hadde todelt regntøy ved en tilfeldighet fra kidden var ett år, men veldig greit å kunne bruke bare regnbukse istf heldress de morgenene det er vått i gresset, men varmt/klamt. Synes også todelt sett på fleece er bra, bruker det både under regntøy og fleecejakken alene :) regnvotter er litt tricky synes jeg. Har lyst til å bruke tynne ullvotter + tynne fleecevotter i pr, hadde katnakken forede regnvotter i fjor, men foret sklir overalt, hvis foret blir vått er hele votten våt, i motsetning til å bare bytte ullvottene inni regnvotter. Hadde vintervotter med glidelås fra reima, lett å få tommelen på plass og votten inni dressen.

Hei!
Dere som har barn i barnehage - har dere noen lure erfaringer å dele til hva barna trenger og ikke trenger av klær og utstyr? Samt hva som fungerer/er smart og hva som ikke fungerer så bra? Hva burde man tenke på?

F.eks. Har hørt at sydvest er lurt å ha. Og f.eks er det lurt å ha ull/fleece som er todelt eller dress?
Jeg strikker, så vi bruker ikke fleece. Kun ulike tykkelser på ull, og ellers vanlige bomullsklær. Vi har handla på 70% i alle str. siden første ble født. Alt ble kjøpt i kjønnsnøytrale farger så alle søsken kan bruke det samme. Man må være obs på ca. hvilken str. de får til hvilken årstid når man handler slik. Så sko tør vi ikke kjøpe før det trengs. Når de er små vet man jo at de skal gjennom de fleste str. og salg kan være litt dårlig utvalg i str. noen ganger. Derfor startet vi tidlig og har vinterdresser og regntøy til de «går ut» av barnehagen.

Vi har én vinterdress i hver str. Og tar den kun med hjem i helgene, med mindre vi vet vi skal noe spesielt ute. Om vinteren blir det så tidlig mørk, så ikke så ofte vi har vært ute med de små etter barnehagen på vinteren. Det vil kanskje endre seg når leggetiden blir seinere. Men vi starter leggeprosessen kl. 18.00 når de skal i seng til 19.00, så én vinterdress i hver av str. de har trengt har holdt for oss.

Vi har fått noe regntøy, så regntøy har vi to av i de fleste str., men igjen bare én regndress som er fôra i hver str. de har trengt. Om vinteren har vi dresser som er fôra, og om sommeren, vår og høst har de todelt sett uten fôr.

Vårdress har vi vel 1-2 av fordi vi har fått tak i brukte. Kjøpt på Finn, men nå får vi nok tak i mye på Min lille butikk eller Loppeliten.

Sko har vi kjøpt på tilbud eller pent brukt. Kunne ikke falt meg inn å kjøpe nye sko til fullpris. Latterlige priser. Kjøpte tøfler til minsten på «min lille butikk» denne uka.

Ved bleieslutt trend maaange bukser og sokker til skift både hjemme og i bhg.

Solkrem spleiser foreldrene på avdelingen på og vipset til en ansatt på avdelingen, så trengte ikke ha med hver vår.

Flaske har de fast i bhg.

Sekk har vi ikke trengt til nå (en 2-åring og en 3-åring), men på storbarn-avdeling nå fikk vi beskjed om å ta med sekk til turdager.

Luer i forskjellige tykkelser er greit å ha. Pluss sydvest og pannebånd.

Barnehagen vår liker strikka votter når det er tørt ute, men foretrekker kjøpte syntetiske når det er snø og vinter.

Vår barnehage har små senger til barna, så vi har med laken og teppe (og noen har med pute) til soving. Tisselaken til han som nettopp slutta med bleie.

Kjøp det meste brukt, blir oppsummeringen.

Back
Topp