Tips og triks for tidligere og enklere fødsel

BellaBABY

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2018
Egentlig tror jeg det er lite man kan gjøre fra eller til for å påvirke fødsel.
men så er det jo litt spenning i hverdagen når man går inn i de siste ukene da.
Det jeg har lest, er at dadler skal ha dokumentert effekt for både at fødselen skal starte nærmest mulig termin og også et enklere og kjappere fødselsforløp. Man må da spise 6 stk. Om dagen den siste mnd.
Det jeg også undere meg på er om amming også kan sette igang fødsel? Med tanke på at stimulering av nipler er noe som ofte blir nevn, i tillegg til at amming produserer mye av dem samme hormonene, f. Eks oxytocin. Hva tenker dere om det? Skal dere evt prøve noe for å påvirke fødselen?
 
Da jeg fikk min datter i Mars ifjor så prøvde vi vell myyye kjerringråd. Kanel, ananas, nippelstimuli, humpeteveier (ja vi har det rett uttafor døra så umulig å ikke prøve), sex. Å sikkert mer som jeg ikke husker. Hun er min nr 3 og den eneste jeg gikk overtid på. Nr 1 kom på termin og prøvde ingenting. Nr 2 kom 2 dager før termin og var alene så heller ingen sex. Nr 3 kom da altså tre dager over termin å prøvde masse råd.
 
Jeg tror ikke jeg skal prøve noen kjerringråd egentlig. Med mindre jeg går over termin, da tror jeg at jeg blir litt mer desperat :hilarious: Tenker å bare ta vare på meg selv så godt det går, spise godt og slappe av når jeg trenger det :) Og holde meg i aktivitet. Så håper og tror jeg at fødselen skal gå fint når den starter :Heartred
 
Med nr. 1 begynte fødselen morningen etter vi hadde hatt sex. (6 dager før termin) Styrtfødsel. Men da var eg allerede litt moden og klar.
Med nr. 2 startet det av seg selv (11 dager før termin) og var dårlig hele dagen. Låg i senga og spydde og var kvalm, på kvelden kom ho. Hadde ingen energi, men en klarer tydeligvis alt når en baby skal ut ;)

Så en liten sammenheng her, trur at en fødsel skjer av seg selv så lenge kroppen selv er klar for det. Har aldri prøvd kjerringråd, men kan vel ikke skade når termin nærmer seg, men for all del. Ikke slit deg ut!
 
Har hørt at lakserolje setter fart på sakene, men er nok ikke noe å anbefale egentlig..
Jeg har ingen erfaring eller tips men merker de dagene vi har sex så har jeg mye mer kynnere som kommer regelmessig i tillegg til menssmerter. Noe sier meg at hvis vi bare hadde tatt noen runder til samme dag så hadde sikkert ting begynt å skje, men det er enda litt tidlig så er ikke noe vi skal utforske helt enda hvertfall.
 
Har hørt at lakserolje setter fart på sakene, men er nok ikke noe å anbefale egentlig..
Jeg har ingen erfaring eller tips men merker de dagene vi har sex så har jeg mye mer kynnere som kommer regelmessig i tillegg til menssmerter. Noe sier meg at hvis vi bare hadde tatt noen runder til samme dag så hadde sikkert ting begynt å skje, men det er enda litt tidlig så er ikke noe vi skal utforske helt enda hvertfall.

Lakserolje ja, det ble jeg faktisk anbefalt av min jm på mitt første svangerskap. Det er 18 år siden da. Det funka ikke men fikk skikkelig vonde kynnere og diaré delux.
 
Prøv gjerne kjæreingråd men for all del ikke slit dere selv ut i forsøket, for en utmattet start gir nok neppe noe rask fødsel ( det gjorde det i alle fall ikke her) og det har heller ikke funket hos andre jeg kjenner;-)

lykke til!
 
Første først 7 dager over og andremann 13 dager over.. De kommer nok når de er klare. Sex er vel det som evt kan gi effekt, men da må man jo allerede være litt moden fra før..

Ble strippet med første da, og fødselen begynte den natta, men usikker om de driver med det enda altså :happy:
 
I ukene før jeg fikk nr 1 var jeg hekta på risgrøt og spiste store mengder av det. Hadde ikke peiling på at kanel var et kjerringråd, men det funket for meg :wacky: Fødte 9 dager før termin. Bringebærblad-te skal vel også virke på modning hvis jeg ikke husker helt feil, men prøvde det aldri selv.

Når det gjelder selve fødselen tror jeg absolutt det er ting man kan gjøre for å påvirke den i positiv retning. Men da tenker jeg mer i å øve på pust osv, ikke kjerringråd :)
 
Jeg skal prøve det med dadlene og drikke flere kopper bringebærblad-te fra uke 36 :) Er 34+3 nå så må vente litt til. Men det er utrolig mange dadler egentlig haha, så får se om jeg klarer å spise så mange:p
 
Jeg vet ikke, men har lest at det finnes triggerpunkter under foten som kan igangsette fødsel tidligere. Dette burde nok gjøres hos folk som vet hva de gjør og de gjør det ikke før man er nærme termin eller overtid! ;) Samme gjelder akupunktur, men igjen hvem vet. Tror de som gjør akupunktur ofte gjør det etter viss tid, altså etter uke 37 osv. :p Hadde ikke gjort dette på egen hånd! Så anbefaler søk råd hos de som kan. Ellers så er det sex og alle de andre vanlige tipsene, men tror helt ærlig ungen kommer når den vil selv.
 
Last edited:
Hadde en rask og fin fødsel sist. Elendig form før fødsel, sliten og lei! Kledde på meg brodder og termodress, vagget meg en lengre tur på 3 km (hadde gått opp 30+ kg pluss).. Dagen etter fødte jeg, så tror det bidro :) var også med jordmor 4 dager før og fikk såkalt "stripping"..

Kjente ikke riene når de kom, hadde litt blødning som gjorde at jeg dro på sykehuset. Tok først en lengre, varm dusj.. Spiste godt.. Dro på sykehuset, full åpning som kom som et sjokk på alle, og fødte 3 timer etter jeg kom på sykehuset :) var veldig avslappet og ikke redd for å føde! Forberedt på vondter.. Brukte mye av tiden til å stå med prekestol og få hjelp med tyngdekraften før jeg skulle presse :)
 
Jeg ble advart av jordmor mot lakserolje sist, fare for diaré, utslitt mor, stormrier og stresset baby sa hun. Og det er jo ikke så forlokkende. Dersom kroppen ikke var moden så var det ikke så mye å tilføre med kjerringråd ble det sagt mens sex kunne påvirke en moden livmorhals. Sex har funket alle tre gangene på meg, har fått rier i løpet av 6-10 timer, men jeg visste jo at jeg hadde hatt stikninger nedentil og hadde lette menssmerter og dermed sannsynligvis var moden fra før.
 
Jeg vil bare påpeke at hvis kjærringråd faktisk hadde funka..... Så hadde vi vel aldri hørt om noen som fødte på overtid eller maks overtid :p
Og hvis sex hadde vært megaeffektivt - hadde vi ikke alle fått forbud mot samleie før uke 37?
Gjør ting du liker i ventetiden, tenker jeg :) kos deg gjerne med god mat, nyt kveldene uten avbrytelser osv. ❤️ Hvis man ikke sliter seg ut av det, skader det jo ikke å teste kjærringråd for litt tidsfordriv i ventetiden :)
Å klare å slappe av og jobbe med riene kan gjøre dem mer effektive, men alle fødsler og kvinner er ulike. Noen får tøffe, harde fødsler, mens andre føder lettere.
Lykke til ❤️
 
Back
Topp