Tips og råd når babyen har ørebetennelse?

Jenta vår (snart 7mnd) har hatt feber i tre dager. Dro ned på legevakta på fredag. Der satte de på urinpose ettersom hun har hatt urinveisinfeksjon tidligere. De klarte å mikse opp to poser, så de ikke visste hvilken prøve som var mitt barns. Dro hjem igjen siden det var så seint, kom tilbake dagen etter på lørdag, satte på ny pose. Ventet på svar, og det viste seg at det var ikke noe spesielt galt med prøven. De sendte den inn til dyrkning uansett og får svar på tirsdag.
Hun har hatt konstant feber hele tiden som har gått opp og ned mellom 38,2 helt til 40,2. Fikk beskjed om at hvis hun våknet med feber over 40 på morgenen, skulle jeg komme ned igjen. Så i dag hadde hun 40,2 da vi våknet. Dro sporenreks ned. Der tok de crp-prøve som var på 29. Legen undersøker henne og spør om hun er forkjølet med hoste/snørr. Det har hun ikke. Men jeg maste litt, så tittet han i både munn og øre. Der ser han at hun er kjemperød i det høyre øret sitt og har ørebetennelse! Hvorfor i alle dager ble ikke det sjekket da vi var der første dagen?? Utrolig skuffa over legevakta :( Bare fordi hun ikke har vært forkjølet, så kan de vel undersøke henne ordentlig? Tenk om jeg ikke hadde bedt om en sjekk så hadde hun gått med smerter i øret lenge :(
(Har ikke noe med spørsmålet mitt å gjøre, men måtte bare klage litt :p)

Uansett...ørebetennelse er nytt for oss. Har noen noen tips eller råd som kan hjelpe? Hun har vært våken i over 6 timer, skulle sovet for 4 timer siden. Men hun har tydelig vondt...
Gir paracet 3 ganger om dagen til det går over av seg selv som legen sa.
Takk for hjelpen :)
 
Fikk beskjed av ene legen på barnelegevakten at ibux var bedre enn paracet. Og erfaringsmessig er det det. Mini hadde masse ørebetennelser. gav tidvis ibux og paracet annen hver gang, så det bare ble 4 t mellom dosene, og ikke 8timer (ibux kl 00, 08 og 16, paracet kl 04, 12 og 20 feks).
 
Da vi hadde runden med ørebet brukte vi ibux i tillegg til paracet, også heve hodet under soving for det gjør vondt å ligge flatt. På dagen sov hun på meg på magen mens jeg satt, for da var det ikke så vondt!
Masse god bedring :)
 
Heve hodeenden på sengen, masse kos og paracet.
Har holdt henne i armene så hodet har vært hevet. Litt være om natta, siden hun sover ved siden av meg i dobbeltsenga. Men da får hun ligge i armkroken min :)

God bedring til lille.
Ha hode høgare opp.
Mange barn synes det hjelper å holde noe varmt mot det vonde øret.
Da skal jeg ordne en varm klut :)

Fikk beskjed av ene legen på barnelegevakten at ibux var bedre enn paracet. Og erfaringsmessig er det det. Mini hadde masse ørebetennelser. gav tidvis ibux og paracet annen hver gang, så det bare ble 4 t mellom dosene, og ikke 8timer (ibux kl 00, 08 og 16, paracet kl 04, 12 og 20 feks).
Blir det ikke dobbel dose med smertestillende da? Får kjøpe ibux i morgen :)

Da vi hadde runden med ørebet brukte vi ibux i tillegg til paracet, også heve hodet under soving for det gjør vondt å ligge flatt. På dagen sov hun på meg på magen mens jeg satt, for da var det ikke så vondt!
Masse god bedring :)
Da skal jeg prøve å gi begge deler :)
 
Blir det ikke dobbel dose med smertestillende da? Får kjøpe ibux i morgen :)
Er forskjellige virkestoffer så blir ikke dobbelt av hvert enkelt. Fikk beskjed av lege at det var ok når smertene kom tilbake etter 4-5 timer.
Men prioriter ibux. Er noe med at det er mer effektivt på slimhinner bla, derfor mange syns den er bedre til menssmerter enn paracet.
 
Varm klut på øre til den blir kald, så ny runde. Gjennta 6-7 ganger.

Gi nesespray. ( selv om hun ikke er forkjøla) Dette hjelper til med å åpne øregangene.

Hev hodeenden med klosser eller bøker.

Gi paracet og ibux annenhver gang.

Mulig ibux virker best mot ørebetennelse.
 
De gangene min har hatt det, så har han i tillegg hatt halsbetennelse så vi har endt opp med pencillinkur.
Hev hodeenden.
Ikke få trekk på ørene.
Varm klut mot øret.
 
Da skal jeg ordne en varm klut :)


Blir det ikke dobbel dose med smertestillende da? Får kjøpe ibux i morgen :)


Da skal jeg prøve å gi begge deler :)

Du bør ikke gi en baby på 7 måneder Ibux (ibuprofen) uten å snakke med lege eller helsesøster først.
Ved bruk til barn under 1 år skal lege stå for behandling og dosering.

Dosering Barn (mikstur): 0-1 år (0-10 kg): Dosering etter legens vurdering.

Så ta kontakt med lege for å høre om barnet ditt kan få Ibux og få rett dosering,
IKKE alle barn skal ta Ibux (f eks barn med astma, refluks o.l.)
 
Du bør ikke gi en baby på 7 måneder Ibux (ibuprofen) uten å snakke med lege eller helsesøster først.
Ved bruk til barn under 1 år skal lege stå for behandling og dosering.

Dosering Barn (mikstur): 0-1 år (0-10 kg): Dosering etter legens vurdering.

Så ta kontakt med lege for å høre om barnet ditt kan få Ibux og få rett dosering,
IKKE alle barn skal ta Ibux (f eks barn med astma, refluks o.l.)
Enig ang ibux.

I tillegg fraråder legemiddelverket at man blander disse to virkestoffene.

Så ville absolutt ikke gitt ibux til et så lite barn.

Jeg gir ikke det til mine på 7 og 3 en gang. Tar det ikke selv heller

Ibux er mye hardere mot magen, og det anbefales at de fleste bruker bare paracet.

Nederst på første side står det at de to ikke bør kombineres

http://nhi.no/forside/ibux-best-til-feberbarn-38610.html?page=2
 
Last edited:
Okei! Da holder jeg meg til paracet :) Tusen takk for tips jenter! Dere er supre!

Hvis hun har høy feber som ikke går ned selv om du gir paracet, eller hvis du føler hun har mye smerter, kan du kontakte lege og høre om det er aktuelt å gi henne ibux i tillegg.
Men snakk med lege, eller annet helsepersonell, først!

God bedring, håper hun snart er helt frisk igjen! Ørebetennelser pleier heldigvis å gå over i løpet av et par døgn.
 
Huffa, god bedring til den nydelige tulla di! <3
Takk ♡ :)
Hvis hun har høy feber som ikke går ned selv om du gir paracet, eller hvis du føler hun har mye smerter, kan du kontakte lege og høre om det er aktuelt å gi henne ibux i tillegg.
Men snakk med lege, eller annet helsepersonell, først!

God bedring, håper hun snart er helt frisk igjen! Ørebetennelser pleier heldigvis å gå over i løpet av et par døgn.
Er på 4 dagen nå. Feberen går heldigvis greit ned med paracet. Var nede i 37,2 i dag :) Hun gråter mye, men tror mye av det kommer av at hun kjeder seg inne :p
Takk for bedring-ønske ♡
 
Ser du har fått mange gode tips her. Jobber med ønh-avd og vi ser daglig ottiter.
Heve hodet når barnet sover, ibux, nesespray og mye væske er gode råd. Og så må man bare ta tiden til hjelp
 
Back
Topp