Tips og råd mot kvalme.

2små

Forelsket i forumet
Jeg har i hele dag ligget rett ut i sofaen, stort sett sovende, er kvalm og utrolig sliten. I morgen går jeg på nattvakt og skal jobbe 3 netter.. Jeg har tilgang til tabletter på jobb. Men jeg tør ikke å ta noe før jeg evt har snakket med legen. Men jeg gruer meg kjempe til å jobbe nå. Er helt ferdig!!!
Har dere noen gode råd?

Spis ofte og små måltider. Litt av trikset er å ikke bli for sulten, og ikke for mett. Hvis du må spy, er det bedre å ha mat i magen når du gjør det, grusomt når det bare renner magesyre.

Tørre kjeks, salt mat, eller noe lett som yoghurt og frukt kan være noe. Generelt har jeg inntrykk av at når du er kvalm så kjenner du hva du har lyst på, og det klarer du også å spise. Litt cola og potetskruer er jo typisk kvalmemat. :)

På apoteket har de også sånne reisesyke-armbånd som mange mener hjelper godt mot svangerskapskvalme, du kan jo prøve det?

Spis ofte og små måltider. Litt av trikset er å ikke bli for sulten, og ikke for mett. Hvis du må spy, er det bedre å ha mat i magen når du gjør det, grusomt når det bare renner magesyre.

Tørre kjeks, salt mat, eller noe lett som yoghurt og frukt kan være noe. Generelt har jeg inntrykk av at når du er kvalm så kjenner du hva du har lyst på, og det klarer du også å spise. Litt cola og potetskruer er jo typisk kvalmemat. :)

På apoteket har de også sånne reisesyke-armbånd som mange mener hjelper godt mot svangerskapskvalme, du kan jo prøve det?
Jeg får ta med meg en colaboks og litt potetgull. Får skylde på at det er helg til kollegaen:p har sånne kvalmebånd, men syns ikke dem virker. Ikke er det no særlig å ha disse på jobb heller, med tanke på hygiene. Må jo bare prøve å komme meg igjennom, men det blir tungt!

De har reseptfrie kvalmestillende uten resept (mot reisesyke) på apoteket. Jeg prøvde disse før jeg måtte over på reseptbelagte :-)

De har reseptfrie kvalmestillende uten resept (mot reisesyke) på apoteket. Jeg prøvde disse før jeg måtte over på reseptbelagte :)
Postafen som er den reseptfrie er ikke lenger anbefalt for gravide å bruke. Da skrev heller legen min ut resept på afipran (men den varer bare 6 timer, mot ca 24t på postafen) Men når det er sagt har jeg 2 stk gutter som greide seg fint i magen selv om jeg tok det under graviditeten...

Postafen som er den reseptfrie er ikke lenger anbefalt for gravide å bruke. Da skrev heller legen min ut resept på afipran (men den varer bare 6 timer, mot ca 24t på postafen) Men når det er sagt har jeg 2 stk gutter som greide seg fint i magen selv om jeg tok det under graviditeten...
Kan jo driste meg til å ta en afipran på jobb. Hvis det er Ok under graviditet

Ja den går helt fint fram til siste trimester. Da skal man IKKE ha den ;)

Ha salt, eller bare en sort kjeks ved sengen. Jeg starter dagen med å knaske i meg et par-tre kjeks før jeg står opp. Pass på jevnt næringsinntak hele dagen. Juice utblannet med farris. Sånne reisesykearmbånd, eller be om kvalmestillende. Jeg får bare for å kunne få i meg næring i løpet av dagen.

Åja, det var den jeg fikk av legen min før jeg gikk over på afipran. Hadde liten effekt av postafen :-)

Back
Topp