Tips og råd fra svigermor

Mamma til N ♡

Forelsket i forumet
Flere som har en pågående svigermor som vet alt mye bedre enn deg selv? :)

Her er det uutholdelig. Har verdens skjønneste svigermor men hun blander seg i ALT...

Jeg føler jeg gjør så mye feil når hun tror hun kommer med uskyldige kommentarer og rettinger på meg og hva jeg gjør. Skjønner det er i beste mening, men en plass går grensen.

Spør jeg samboeren min om noe.. F.eks "Skal vi gi han grøt nå og melk når vi kommer hjem...?" Eller "Skal vi ta på han en dress eller er det nok med jakken.
?" Så blander hun seg før han får rekke å svare selv... og hele tiden korrigerer hun på meg:
- Tror grøten må være tynnere
- tror han må ha mer klær på
Og massemasse kommentarer HELE tiden.. Blir gal. Jeg følger min magefølelse og stoler på den og da er det frustrerende å hele tiden få kommentarer...

Forrige uke sa vi ifra om at vi skjønte de ville hjelpe men at vi måtte finne it av ting aleine og at de kanskje kunne være snill å ikke kommentere og blande seg hele tiden.. vi sa ifra på en vekdigt fin måte men fikk slengt tilbake "Vi har da hatt tre barn, så da må vi da få kommentere.....!".

At de har tre barn er ingen unnskylding. Vi må følge våre instinkter og finne ut av ting selv...!
 
Lukk ørene og stol på dere selv, det gjør vi :) (vet det ikke er lett) :p det er jo dere som kjenner babyen deres best :)
 
Hehe ja er det vi må gjøre. Men er frustrerende når de f.eks har passet han og vi kommer for å hente han og de sier "Åå, jeg prøvde ut det og det og det såg ut som han syns det var mye bedre enn det dere pleier å gjøre så tror dere kan fortsette med det jeg kom på med nå... virket mye mer fornøyd...." baaah ._.
 
Har hørt det samme et par ganger selv ja :p prøver å tenke at hun sikkert mener det godt :p jeg gjør ting sånn som jeg synes det fungerer best uansett ;-)
 
Huff, godt å høre at det ikke bare er jeg som, irriterer meg over svigers, er utrolig glad i de, men etter vi fikk barn (var sammen mange år før vi fikk barn) synes jeg svigermor har blitt litt mye.

Sist jeg var sammen med henne, presterte hun å si at "barnet/navn" er så stor, "er ikke baby lengere" (h*n er snart 6 mnd) Jeg svarte: "h*n er jo baby til h*n er 1år. "Synes vel barnet ditt (sambo) var baby da han var 6mnd"

Trur noen ganger at svigers glemmer at de er besteforeldre nå og ikke foreldre.

Må si jeg ble sjokkert da vi var på besøk (før vi fikk barn) hos dem, en gang da vi der samtidlig med 1barnebarnet (på andre siden) og foreldrene hans, de spør barnebarnet "vil du sove her i natt" uten å spørre foreldrene først.
Det er og blir feil (etter min mening) et barn vil alltid si "ja" til å sove hos besteforeldrene, dermed blir foreldrene nødt til å si "ja" (sånn kan foreldrene spørre barnet sitt, så de er vandt til å være foreldre, tydeligvis) barnet vil jo ikke da godta et "nei". Dette blir da feil, fordi det er jo foreldrene som skal bestemme over barnet og ikke barnet/besteforeldre som skal bestemme.
Dette skal jeg ta opp med de når baby blir større. Jeg akter ikke å dra på besøk til de og ikke "hvite" om jeg får med meg barnet mitt hjem denne gangen.

Hva synes dere om dette?
 
Huff ja er så kjedelig. Fikk beskjed hin dagen om at jeg ikke trengte kjøpe mer klær i strl under 74. Hun hadde kjøpt en body til han nå i 74 og den passet akkurat. Han var jo blitt så stor. Er irriterende å bli irettesatt, og her er det HELE tiden. Så nå blir alle småting også irriterende. Og det er synd. Er nesten sånn at jeg ikke vil la hun passe han for da kan eg være sikker på at hun gjør ting som hun og ikke som jeg har fortalt. De har hatt sin tid som småbarnsforeldre og nå er det vår tur til å oppdra og gjøre som vi vil :- )
Hun skulle ha vår lille en natt da jeg var syk for noen uker siden (pappa var utenlands) og jeg hadde pakket ned kremer (anbefslt på helsestasjonen) som han skulle bruke mot sin eksem.... men da jeg hentet han dagen etter drev hun å smurte han inn med sine egne kremer. Det var utrolig provoserende. Er jeg helt på jordet som syns det? Og fikk i tillegg beskjed om at hennes kremer virket bedre enn de jeg hadde med.... bah!!!!
 
Er forresten enig i det du skriver : -))) du må gi beskjed visst du føler noe er feil. Er du som er mammaen til din baby og då er det du og din magefølelse som har rett...! :- )))
 
Huff synes det er trist at de ikke klarer å "gi slipp" og stole på oss (føler meg lite til mor når de gir sånne signaler) Vi kjenner våres barn best ja

det med kremene var frekt, håper du sa at, du ble anbefalt kremene at HS og at det er de som skal brukes. Blir så feil når de overstyrer sånn.

Men trur igjen at det egentlig er godt ment, men at de ikke "kjenner sin plass" som nå er bestemor og ikke mor.
 
Jeg skal si i fra det med overnatting, når det blir aktuelt for de å spørre barnet vårt. Skal da si, de må spørre oss om å "låne" barnet å ikke spørre barnet om de kan "låne" det, særlig ikke forran oss. De må spørre oss først (uten barnet tilstedet) og om vi har sakt "ja", så kan de faktisk spørre barnet selv, om det er så stas!
 
Back
Topp