Tips og råd for å unngå rivning

smiley :)

Glad i forumet
Assistert-jentene
Septemberbarna 2019
Hvilken råd eller tips følger du for å minske sjansen for å rivne nedentil?
Har rivnet før så denne gangen vil jeg forsøke å unngå om det er mulig, men selvfølgelig ikke noe man kan styre over.
Et tips jeg fikk fra en på nettet var å "vente" litt med å presse når hodet holdt på å bli presset ut og man fikk sterk sviefølelse, for kroppen ville presse resten av hodet ut selv....men vet ikke hvor realistisk det blir å gjøre det slik.
Jeg har også startet med å smøre meg med olje nedentil hver kveld.

Er det noen tips som du tidligere har funnet fungerer?
 
Be jordmor om å ta jordmorgrepet når hodet står i åpningen. Det sprenger veldig å la hodet stå da, men kombinert med at jordmor holder viser forskning at man revner mindre. Jordmor gjorde dette med meg under sist fødsel, jeg fikk kun små rifter.
 
Be jordmor om å ta jordmorgrepet når hodet står i åpningen. Det sprenger veldig å la hodet stå da, men kombinert med at jordmor holder viser forskning at man revner mindre. Jordmor gjorde dette med meg under sist fødsel, jeg fikk kun små rifter.

Dette var veldig interessant å vite. Takk for tips.
Vet du om det hjelper mot rivning både foran og bak eller mot en av delene? Bare nysgjerring.
 
Dette var veldig interessant å vite. Takk for tips.
Vet du om det hjelper mot rivning både foran og bak eller mot en av delene? Bare nysgjerring.

Som jeg har forstått er det mange fødeavdelinger hvor det har blitt standard å forsøke å gjøre det uansett om man har revna før eller ikke fordi det skal forebygge så bra. Klarer bare ikke å komme på hva det heter nå da.
Edit, tenker det er dette:
https://forskning.no/forebyggende-h...mfunn/tryggere-fodsel-med-finsk-metode/409094
 
Dette var veldig interessant å vite. Takk for tips.
Vet du om det hjelper mot rivning både foran og bak eller mot en av delene? Bare nysgjerring.
Ja, det skal hjelpe mot revning alle veier. Jeg mener at greia er at presset mot åpningen mens hodet står i åpningen skal la huden få strekke seg før man går videre.
 
Back
Topp