Tips og råd (fødsel og barseltid)

babyto

Elsker forumet
Vet ikke om det har vært en sånn tråd før men..

Mens vi venter på det store føderushet og fødselshistoriene kan jo de som har født før komme med sine beste råd/tips ang fødsel og barseltid til de som venter sin nr1[:)]

Vær forberedt på at amming er vondt i starten. Ta med både brystsalve (purelan er god) og ammeskjold på føden så forebygger man sprukne brystvorter.
Kan også være lurt å ta med lambie dopapir, det på føden er som sandpapir!

ORIGINAL: Destiny85

Vær forberedt på at amming er vondt i starten. Ta med både brystsalve (purelan er god) og ammeskjold på føden så forebygger man sprukne brystvorter.Kan også være lurt å ta med lambie dopapir, det på føden er som sandpapir!

signer dette. Og selv om en blir veldig sår, å syns det er helt grusomt, IKKE GI OPP!!!!!!!!!! Det blir bedre, og er så utrolig vært det!!!![:)]

Det dummeste jeg gjorde var å begynne med slike skjold, ble ekstra sår å Martin ville ikke ta puppen MIN etterpå...
Hu ene på barsel ble nesten litt sint når hun fikk høre at ei anna hadde gitt meg slike skjold...muligens det som ødela hele amminga mi...

bare vær forberet på å ligge lengre på føden enn et par dager i tilfelle... Husker jeg var så klar for å reise hjem etter tre dager, men da jeg måtte være et par dager lengre, så ble jeg helt knust.

Dette funket sist: Beste er å smøre litt melk på brystvortene og lufttørke. Så smøre med purelan når de er tørre for så å ta på ullinnlegg og evnt. parpirinnlegg utenpå ulla, hvis man lekker mye. Skjold funker kanskje for noen, men beste er nok å bite tenna sammen å hærde puppene og la ungen suge rett på vorta.

ORIGINAL: ZombiElla

Synes Lambie-dopapir er noe dritt jeg[:'(] Loer jo så hele musa blir full i papir [:'(]

ååh er så enig!!!!!drittpapir....bokstavlig talt[:D][8D]

ORIGINAL: ¤Ida

Det dummeste jeg gjorde var å begynne med slike skjold, ble ekstra sår å Martin ville ikke ta puppen MIN etterpå...
Hu ene på barsel ble nesten litt sint når hun fikk høre at ei anna hadde gitt meg slike skjold...muligens det som ødela hele amminga mi...

Nå er det en forskjell på å bruke ammeskjold hver gang og det å bruke det i det brystvorta er i ferd med å sprekke[:)]

Ta med egen Paracet
Eget do papir
ammeinnlegg

Gi beskjed til de du ønsker besøk av på barsel og gi de andre beskjed om at de kan kome når dere er vel hjemme.
Si også fra når klokka du ønsker besøk slik at du slipper besøk hele tiden.

Var det jeg kom på i farta.

Alle er jo forskjellige , både ungene og vi mødrene så er nok ingen her som sitter med fasiten... Men kan jo være greit å få med litt forskjellige tips og råd...og ha i bakhodet når det setter inn[:)]

Fødselen.. Vær forberedt på at det kan ta tid, laaang tid. Jeg var helt fra meg når det hadde tatt 12 timer fra riene starta og jeg ikke hadde mer enn 2cm åpning. Var vel noe sånt jeg så for meg som normal fødselstid..

Amminga ja. Vær forberedt på mye smerte og vær glad hvis du slipper unna[:)]
Jeg er i allefall sjeleglad for at vi begynte med ammeskjold. Hadde nok gitt opp hvis ikke hs hadde kommet med dem. Slutta med dem etter 2mnder når ungen hadde begynt å lære seg å gape skikkelig når hun skulle spise[:)]
Og beskytt puppene mot kulda, ser for meg det er lett å glemme seg på vårparten når sola begynner å varme litt..men ofte skal det lite til før brystebetennelsen kommer.. og det er VONDT!

Jeg var litt overaska over at ungen trengte så ofte mat..
også var det litt irriterende at familie/venner/kjente skulle ha så veldig peiling på hvorfor ungen min gråt.. hvis de lånte henne og hun begynte å grine skulle de opp å gå å kurerer "magevondten". Men jeg hadde en unge som sjelden gråt og gråt hun så var hun sulten..selv om det kanskje bare var 40 min siden hun fikk sist.
Vær forberedt på mye tid til amming hvis du skal amme da[:)]

Noen får unger som sover natta gjennom fra dag 1 så og si men det er ikke normalen...
Hvil deg når ungen hviler og nyt tida selv om du må sitte oppe når alle andre sover. [:)]

Flott tråd,den må jeg følge med på videre,suge til meg alle tips jeg kan få![:)]
Forøvrig så er jeg helt enig ang Lambi do-papiret!..helt greit med et mykt papir,men når du må bruke 5min i ettertid på å få bort restene som har smuldra opp etterpå så er det ikke verdt det!..så jeg har brukt litt tid på å jakte etter "det perfekte papiret",og det jeg er mest fornøyd med pr dags dato,er faktisk Rema sitt eget merke.Mykt papir,som ligner litt på Lambi sitt,med den motsetningen at det ikke smuldrer opp bare du viser en dråpe vann til det[:D]

Mitt råd er, ikke planlegg fødsel.......den blir ikke slik du planlegger uansett, så da er det så lett å bli skuffet. Min innstilling sist var at det blir som det blir, og at jeg skulle følge de råd jeg fikk underveis fra jordmødre og leger[:D][:D]

Vær forberedt på at babyen blir å fortsatt være ett påheng på kroppen din i starten[:)][:)] Syns jeg amma hele tida i starten, og ja det kan være vanskelig og litt vondt i starten[&:]

Ikke overvurder deg selv i starten etter fødsel, jeg tok i mot besøk for tidlig og var nok ikke noe særlig selskap og var helt ferdig etterpå. Fikk høre i ettertid at jeg bare hadde stirret tomt ut i luften[8|]

Enig med noen over her, vær forberedt på at oppholdet på sykehuset kan bli lengre enn du håper, jeg ble en uke.....

Ellers, gled dere til elsklingene deres kommer[:D][:D][:D][:D]

Takk for mange fine tips!! Tar imot alt dere har av erfaringer[:)] Mest usikker på det med besøk etter fødsel, altså. Jeg er sliten etter svangerskapet fordi jeg har vært mye bekymret, og kan jo være veldig sliten etter fødsel.. Eller veldig letta for å være ferdeig, da[:D]

Mange gode tips her!!

Eg for min del hadde ikkje klart ammingen forige gang uten ammeskjold!!!
Håper å slippe å bruke det denne gangen, men har kjøpt inn sånn i tilfelle.

Kjenn dine egne begrensninger etter fødsel , du kan føle deg veldi opplagt og klar for besøk, men noen ganger kan det føles ut som du bare er en mumi som går rundt i lykkerus... hehe!!

Ver obs på at sykehusoppholdet kan vere litt lengre enn det du hadde tenkt... Vi ble plutselig liggende inne i 12 dager!!!

Ta med eget toalettpapir inn på sykehuset... og egne binn!! der inne er det bare kjempe store bleier! er ikke alle som trenger å bruke de i flere dager etterpå!

Nyyyyt tiden med den lille, og kooos dere!! ikkje stress med husarbeid osv første tiden etter dere er kommet hjem!!
Hvil når den lille hviler osv!

Med nr. 1 var jeg ikke forberedt på at jeg måtte FØDE morkaka etter at babyen var født! Ble sååå irritert (hehe, som om det hjalp, liksom) [:D] Men kan jo være greit å være forberedt på at den kommer etterpå, og at det også gjør vondt. Ikke like vondt som babyen selvfølgelig, men hvis man ikke er forberedt på det kan det komme som litt av et sjokk.

Ellers så stemmer det som blir sagt om ammingen. Det kan være en ENORM utfordring, spesielt hvis man blir plaget av mye såre brystvorter og brystbetennelse. Jeg husker jeg følte det som om ammingen var MYE værre enn fødsel, fordi jeg så liksom ingen ende på det. Men det er SÅÅÅÅ verdt det når det først går seg til. Så IKKE GI OPP!!!!

Ellers er det kanskje også OK å huske på at man ikke går RETT inn i vanlige klær igjen etter fødselen. Man trenger kanskje til og med STØRRE topper/gensere enn før pga at brystene hovner en del opp pga melkeproduksjonen første dagene. Jeg måtte låne t-skjorte med mannen min. Hadde også med meg vanlige bukser til å ha på etter fødselen, men de passet jo ikke i det hele tatt! Løse joggebukser, mammabukser eller en annen vid bukse er lurt å ha med.

Og sov for all del når babyen sover! Man trenger den hvilen man kan få i begynnelsen.

Dette sleit jeg med på førstemann og gjorde annerledes med nr. 2 som ble sååå mye bedre.

Fødsel nr 1: trappet som en gal når riene var på det verste fordi jeg ikke fikk ro i kroppen.
Fødsel nr 2: store sirkler med hoftene hjalp som en drøm mens jeg lente meg på mannen, senga eller hva som helst annet.

Amming: purelan, etter lufttørking med melk, HVER GANG.
# når jeg følte at det var tomt for melk lot jeg dem fortsette på samme pupp til jeg følte at de sugde ut lungene mine før jeg byttet pupp (hvis de fortsatt var sultne da selvfølgelig[:)]) i noen dager så var det igjen fullt opp med masse melk til dem etterpå.
Begynnende betennelse? Massssse pupp fra samme pupp med forsiktig massasje og varme [:)]

Hvil når babyen hviler
Gråt når du føler du må men prøv å sette på så mye gla-musikk som du kan, for det gode humøret gir så fantastisk mye energi og da føler man full kontroll på så og si alt[:D]

NYT BEBISEN, DE VOKSER SÅ FORT!!![:D][:)][:D][:)]

Blir du sydd etter fødsel, drikk, pøs på med vann før du går på do, da "vanner" du ut urinen og det svir ikke så mye. Kan også hjelpe med spruteflaske med vann mens du tisser [:)]

Avtal med vaktrommet på barsel når du skal ha besøk, det er du som velger når du vil ha folk...
Lås døra, slå av tlf når dere kommer hjem, de du vil ha på besøk kan du/mannen selv kontakte, de som ikke forstår eller blir sure for at de ikke får komme, er alikavel ikke de som du vil ha i hus...

Husk det er din fødselsopplevelse, og alle vil gjerne høre om den (gjerne på Rema1000 e.l[8D]) vil du ikke fortelle om den så er det faktisk helt greit, din fødsel trenger ikke være allemannseie[:)]

- Mine tips er å ikke planlegge fødselen alt for mye, er ikke altid det blir som man tenker.
- Og det samme med amming, man kan bli utrolig lei seg om man feks ikke får det til.
I mitt tilfelle var det Mathias som ikke fikk til å suge, samme hvor mye jeg ville amme.
Håper jo snuppa i magen får det til, men er veldig forberedt på å få et flaskebarn igjen.
- Ha med mer klær osv enn for bare 2-3 dager, for plutselig må man være på sykehuset
lenger enn man hadde trodd. Jeg måtte være på sykehuset i 6 dager sist, pga ammingen.
Ettersom jeg bor langt unna sykehuset var det ikke bare å dra hjem å hente mer klær,
men fikk jo samboeren min til å ha med når han kom på besøk [:)]

Back
Topp