tips? mulig øyekatarr på baby..

Jafseslafsaslappfis

Forumet er livet
VIP
hmm, Emrik har mye rusk i øynene, antagelig øyekatarr, ifølge jm på barsel er det veldig å få etter fødsel..jeg vasker øynene hans med vattdott med vann,og har også dryppet med litt mm.. i dag virker det ene øyet hans noe hovent, sliter med å åpne det...fortsette som jeg gjør, eller må han allerede til legen? :\ han er 1 uke..

jeg hadde vært føre var og tatt babyen til legen.. Greit å få noe som tar det med en gang før det blusser opp! =)

har kjøpt sterilt saltvann på apoteket, forsøker å dryppe med det ett par dager.. er det ikke bedre da,ringer jeg! men hvor ofte burde jeg dryppe? nå har han i det minste fått opp øya etter at jeg dryppet :)

Du kan vaske øyet med kamille te. Har aldri prøvd det selv, men har hørt av andre at det funker.

Leger gir ikke antibiotika som kloramfenikol eller spersadex til babyer fordi behandling av nyfødte har gitt opphav til det såkalte «grey baby»-syndrom, med cyanose, hypotermi, sirkulasjonssvikt og død. Men når man får behandling til større barn skal det dryppes hver time til øyet ser "friskt" ut. Det er ofte vanlig at øyekatarr kommer som er av sykehusbakteriene som nyfødte får med hjem. Min nr 2 hadde det og vi fikk beskjed å dryppe han med morsmelk hver gang han var våken og hver time dersom han var våken timer av gangen til det ble bedre. Hjalp etter 2 dager!

Skyll øyet med sterilt saltvann og/eller morsmelk.
God bedring til den lille!

Jeg har brukt lunkent kamillete og renset øyet med det med en bomullsdott, funker som gull det. Brukte det da vi kom hjem fra sykehuset da han var 4 dager gammel!

Min lillegutt hadde også øyekatarr fra rett etter fødselen, og da mm og saltvann ikke hjalp på 1 uke, så gikk vi til legen.. Og da var det hovent og hissig, og spredt seg til andre øyet... Så vi fikk noe som het Azyter, det skal dryppes i øyet morgen og kveld i 3 dager, så er man ferdig... Jeg måtte fortsette med mm noen dager etter at den kuren var ferdig, men nå er det bra igjen... :) han fikk antibiotika da han var en uke gammel.... P.s nydelig navn på gutten din, det var noe jeg vurderte også.... Men vi ble ikke enige om skrivemåten :) så her ble det Martin Evander i stedet...

Back
Topp