Tips mot såre brystknopper

muffinsdronningen

Glad i forumet
Anyone?

De vanlige triksene hjalp for meg sist. Smøre med Purelan, smøre med morsmelk etter hver amming, og la lufttørke, ull-innlegg (engangs i tillegg...det rant tvers gjennom hvis jeg bare hadde ull). Man skal visst heller ikke ta direkte på brystvortene, og la dem få så mye ro som mulig. 

Fikk ellers også mye veiledning på barsel om Knerten sin sugeteknikk, og det hjalp når han begynte å suge riktig (sugde først med underleppa innover...)

Lykke til!

På apoteket selger de albueskjell. Sprut litt melk i skjellet å ha det over brystknoppen. Ha ammeinnlegg uttpå, de blir fort fulle med melkespreng. Når skjellet er fult tok jeg det av å luft tørket puppen. Så hadde jeg det på igjen.  Jeg har allerde gått på stranda å plukket meg masse skjell som jeg har kokt :) det funket godt på meg.. Det er ikke noe serlig å ha de engangs ammeinnleggene rett på sår brystknopp. Bruk heller de skjellene, for da er ikke knoppen borti noe annet enn morsmelka :) Å bruke brystpumpe er også ett godt tips for å få vekk melkesprengen.. Lykke til!  :)

Disse brystskjoldene funket for meg sist gang, for da er de fuktige og skorpa blir ikke revet opp med engang, MEN vær obs på at man da kan letter få sopp.. Jeg fikk ikke det sist gang så krysser fingrene for at det vil fungere denne gangen og. Press ut litt melk før du legger ungen til.
Andre ting kan være å skifte på ammestillingen, vanlig byssestilling, tvilling, og liggende, blir jo litt forskjellig sugepunkt da så da får man ikke det samme samlingspunktet hver gang om du skjønner..
Ellers er det å bite tenna sammen og bare komme seg gjennom herdingen... Mener jeg brukte noen uker på dette sist gang, og tårene rant til slutt og var klar til å slutte med hele dritten, men mannen fikk meg til å prøve litt til. Og så var brått puppene herdet og snuppa hadde vel vokst litt og kunne gape større og da kunne jeg brått amme i hytt og pine uten problemer og ikke følge med som en hauk hele tiden at alt var korrekt.
Lykke til, kan være jævlig en periode nå, men bør bli bedre etterhvert!

Jeg har blitt sår hver gang jeg også, tror rett og slett de ikke klarer å gape nok helt i starten. I tillegg tror jeg det er viktig å lære seg skille på når babyen drikker og når den bare sutter. Den suttingen bør man prøve å unngå.
Melk melken fram selv før du legger til, på den måten slipper de å suge så hardt.
La brystvortene lufttørke etter hver gang meg litt morsmelk på og bruk ullammeinnlegg mot brystvorten, jeg hadde engangs på utsiden for å hindre lekkasje.
Studer også riktig ammeteknikk, det er blandt annet viktig at babyen ikke bare har brystvorten i munnen.
Tror det var sånn en 14 dagers tid før det ble bedre, men da var det heller ikke mer problemer med det.

Jeg var så sår at jeg måtte håndmelke til sårene var grodd. Da jeg prøvde å amme igjen etterpå gikk det fint.

da får jeg bare forsette da, bruker ullammeinnlegg + et lakengreie imellom så det er helt rent hele tiden (kan koke lakengreien) eller lufttørker jeg for hver gang. har kjøpt inn en krem også nå... bare litt usikker på hvor lenge man skal holde på sånn.....

Jeg har fått en skorpe på mine begge ganger, når denne har blitt borte (såret har grodd) så har jeg vært ferdig med problemene.

Back
Topp