Tips mot ryggsmerter?

Tessa2311

Forelsket i forumet
Novemberfnuggene 2023
De siste to ukene har jeg hatt mye vondt i ryggen utover dagen. Det kommer særlig etter mye ståing/gåing eller sitting (hvis ikke så god stol/stilling). Smertene sitter ikke i korsryggen, men høyere opp. Tipper det skyldes overbelastning i forbindelse med graviditeten. Smertene kom i uke 23.

Jeg prøver å holde meg i aktivitet og gå turer, men det er også slitsomt for ryggen. Det mest avlastende er å ligge eller sitte godt. Jeg har ikke smerter om morgenen etter en natt i sengen, men de kommer utover dagen.

Er det flere som sliter med det samme? Og har dere noen tips til hvordan bli kvitt smertene? :)

Har det helt likt!! Virker som det er mer muskulært, og at det går over når man legger seg ned/en natt søvn. Det er verst å sitte lenge, så prøver å variere både sittingen og gåingen. Er bedre å gå enn å sitte for min del. Men har faktisk blitt litt bedre den siste uken. Vet ikke helt hvorfor - muligens fordi det er sommerferie og jeg ikke sitter på kontoret hele dagen :joyful: Tar også gjerne imot tips!

Er i uke 23 nå jeg også har begynt å føle akkurat der du nevner, i korsryggen. Fader jeg trodde jeg skulle slippe. Desverre er det ikke så mye å gjøre sa fysio, da dette kommer av graviditet!
Man skal lytte til kroppen, ikke gjøre for mye, husarbeid, gå turer, stå mye gjør det bare værre.
Mye hvile er det beste ;)
Jeg også har ikke vondt på morningen og har det beste på sofaen egentlig :p haha!

Takk for tilbakemeldinger, @Maggie86 og @Selve livet . Håper det går bedre med oss etter hvert!
Hvis det ikke er så mye å gjøre med det, så blir det spennende å se hvordan det går når ferien er over…

Jeg tror kanskje det går bra å sitte på kontoret, men jeg tåler jo ikke å bære noe - selv korte distanser. :( I dag bar jeg én litt tung pose hjem fra matbutikken (én melk, én smørpakke og ett brød), og har hatt vondt siden…

Føler med dere! Jeg synes øvelsene i denne videoen har vært til god hjelp: https://youtu.be/33LLeqyVbG0 Mulig dere har kjent på større smerter enn meg (for min del kanskje mer periodisk ubehag, og kanskje litt mer i korsryggen), men skader ikke å dele! Varer også bare ca 10 min :)
Haha, samboer fant frem til denne av seg selv da jeg klagde her om dagen! :D Jeg får vel prøve å være flinkere til å gjøre øvelsene… :)

Haha, samboer fant frem til denne av seg selv da jeg klagde her om dagen! :D Jeg får vel prøve å være flinkere til å gjøre øvelsene… :)
Herlig! :D Kanskje det er et tegn om at videoen er ment for deg, hehe. Men ja, jeg må selv bli flinkere til å gjøre dem! :)

De siste fire dagene fikk jeg veldig vondt i korsryggen med utstråling til høyre ben, og klarte så vidt å gå. Smertene kom etter at jeg prøvde å ha god holdning for å unngå smertene høyere i ryggen… så helt klart en sammenheng mellom det ene og det andre.

I dag(dag 3 med å våkne opp med smerter) avlastet jeg alt jeg kunne, gjorde noen øvelser og plutselig mens jeg gikk så knakk det i korsryggen. Etter det har jeg vært mye bedre! :D Tipper jeg hadde fått en slags bekkenlåsning som hindret ordentlig bevegelse på ene siden. Jeg er fortsatt øm i muskulaturen, men det er natt og dag etter det knekket. Nå håper jeg at jeg unngår forverring igjen og jeg skal bli flinkere til å gjøre øvelser for å lindre/forebygge :)

Ville dele, da det nok er lurt med avlastning, god strekk og riktig belastning/øvelser for å bedre plager.

De siste fire dagene fikk jeg veldig vondt i korsryggen med utstråling til høyre ben, og klarte så vidt å gå. Smertene kom etter at jeg prøvde å ha god holdning for å unngå smertene høyere i ryggen… så helt klart en sammenheng mellom det ene og det andre.

I dag(dag 3 med å våkne opp med smerter) avlastet jeg alt jeg kunne, gjorde noen øvelser og plutselig mens jeg gikk så knakk det i korsryggen. Etter det har jeg vært mye bedre! :D Tipper jeg hadde fått en slags bekkenlåsning som hindret ordentlig bevegelse på ene siden. Jeg er fortsatt øm i muskulaturen, men det er natt og dag etter det knekket. Nå håper jeg at jeg unngår forverring igjen og jeg skal bli flinkere til å gjøre øvelser for å lindre/forebygge :)

Ville dele, da det nok er lurt med avlastning, god strekk og riktig belastning/øvelser for å bedre plager.
Så godt å høre at det har blitt bedre! :D God motivasjon for meg også mtp å være bedre på det forebyggende.

Hei! Er i uke 27+0. Har kjent på tretthet og småverk i ryggen nå i det siste. Sikkert den økte vekten. Prøver å være sånn noenlunde aktiv og ikke ligge mye på sofaen. Det som jeg føler har hjulpet for min del har vært gravidemassasje (veldig behagelig og nedstressende) og litt enkel, gravidetilpasset yoga/stretching. Har også vært hos osteopat for å forebygge, og da flyr jeg ut derfra med et stort smil om munnen og lett kropp.

Hei! Er i uke 27+0. Har kjent på tretthet og småverk i ryggen nå i det siste. Sikkert den økte vekten. Prøver å være sånn noenlunde aktiv og ikke ligge mye på sofaen. Det som jeg føler har hjulpet for min del har vært gravidemassasje (veldig behagelig og nedstressende) og litt enkel, gravidetilpasset yoga/stretching. Har også vært hos osteopat for å forebygge, og da flyr jeg ut derfra med et stort smil om munnen og lett kropp.
Så bra!
Jeg har måttet krype til korset og har bestilt time hos kiropraktor. Jeg ble litt dårligere igjen, og nå i ettermiddag er hele ryggen så vondt at jeg nesten gråter. Håper at kiropraktor kan hjelpe… aldri prøvd det før. *krysser fingrene*

Så bra!
Jeg har måttet krype til korset og har bestilt time hos kiropraktor. Jeg ble litt dårligere igjen, og nå i ettermiddag er hele ryggen så vondt at jeg nesten gråter. Håper at kiropraktor kan hjelpe… aldri prøvd det før. *krysser fingrene*
Stakkars! Høres slettes ikke greit ut. Kjempebra at du søker hjelp fra kiropraktor! Jeg går som sagt regelmessig til en fysioterapeut/osteopat og det funker big time. Tror at uansett om det er kiropraktor eller osteopat man går til, så er det viktigste at vedkommende har erfaring med (og interesse for) å behandle gravide.

Back
Topp