Tips mot kvalme

MotherOfDragons

Elsker forumet
Stjerneskuddene 2024
Skuddårsspirene 2024
Hei!

Ser det er flere som sliter med kvalme om dagen så det er fint med en tråd med tips om hvordan vi døyver kvalmen best :Heartred

Jeg har som sagt 2 HG svangerskap bak meg med trykk på «ekstrem». Sykehusinnleggelser, sondeinnleggelse, intravenøs væske, skjema for å føre opp kalorier og poliklinisk behandling frem til fødsel begge ganger, sykemeldt 100% hele svangerskapet, muskeltap med tilhørende vektnedgang.. you name it. Sykehuset sier jeg er det verste tilfellet de har vært borti :dead:

Så jeg er vel det du kan kalle en «ekspert» på kvalme etterhvert:

Jeg er uke 7+1 i dag og er fortsatt i full jobb. Ikke kastet opp én eneste gang, og her tror jeg er hvorfor:

-Drikk mye og ofte, Finn noe å drikke som er kvalmedempende, gjerne en frisk saft eller sprudlevann med smak
med en gang du blir dehydrert så vil magen frastøte alt du putter i den.. unngå dette!

-Ha noe å spise med EN GANG du våkner i senga - helst stående på nattbordet så du slipper å bevege på deg. Hos meg har det blitt saltstenger, men det kan være tørre knekkebrød, salt kjeks, chips.. noe for at magen skal fylles litt opp. Og drikk! Igjen. Viktig med væske
Jeg har alarm på 30 min før jeg må stå opp så jeg kan ligge heeeelt stille mens jeg spiser litt. Viktig med minst mulig bevegelse med en gang du våkner.

-Ha noe tilgjengelig å spise på og drikke med en gang du kjenner kvalmen siger innpå. Sult fremkaller kvalme og brekninger

-Spis kun mat som ikke fremkaller kvalme. Hos meg har det blitt litt sterkt krydret mat/spesielt indisk, og gjerne pommes frites med salt i airfryeren

-Beveg deg minst mulig etter måltid. Ta deg gjerne en lur om du har mulighet

-Lytt til kroppen. Hvis du sliter deg ut så vil dette fremkalle kvalme. Ikke tren eller gå en tur dersom du blir sliten av å gå opp en trappeavsats.. lytt til hva kroppen din orker :Heartred

Dette er mine daglige tips for å holde kvalmen i sjakk. Gleder meg til å se hva dere andre gjør! :happy:
 
Last edited:
Tusen takk, dette var veldig fine og gjennomførebare tips! Ble litt satt ut av å gå rett fra toppform til det som nærmer seg et helt døgn med svimmelhet, kvalme og oppkast.

Kjemper hardt for å få ned litt og litt mat nå, men ser jo også fra internettet at jeg allerede har feilet litt med å tenke at fiber er det kroppen trenger nå, når det jo er lettfordøyelige ting man skal starte med.

Og to hele svangerskap som det du har gått gjennom - det høres virkelig helt forferdelig ut! Så bra å høre at det er lovende for at du slipper det samme denne gangen!
 
Her hjalp det enormt med kvalmestillende! Blir dogg veldig trøtt av dei, men heller trøtthet enn utslått av kvalme! Fekk resept på Afipran og Xonvea, men Xonvea hadde dei ikkje inne (og den var spinndyr). Veit om fleire med HG svangerskap som har fått utsatt det værste nokre veker av å være på forveien med kvalmesstillande :) så trur det er viktig å begynne tidlig med det også, og eg skulle gjerne vist at det eksisterte sist eg var preggers og :cool:
 
Var og hentet disse i dag. Har også hørt det er lurt å begynne tidlig med disse, så jeg tar en før leggetid nå :happy:
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Visninger: 10
Hvor mye må man slite med kvalme og oppkast for å få det?
Er det varseltrekant på dem?
 
Hvor mye må man slite med kvalme og oppkast for å få det?
Er det varseltrekant på dem?
Jeg snakka bare med legen og spurte.. han skrev det ut slik at jeg skal slippe å bli så kvalm.. har ikke sett på den, men tror ikke det.. men du kan bli døsig av de.. så han anbefalte å ta den med en gang jeg våkner så jeg eventuelt kan sove litt til..jeg er våken i 4 tiden hver forbanna dag :/
 
Jeg snakka bare med legen og spurte.. han skrev det ut slik at jeg skal slippe å bli så kvalm.. har ikke sett på den, men tror ikke det.. men du kan bli døsig av de.. så han anbefalte å ta den med en gang jeg våkner så jeg eventuelt kan sove litt til..jeg er våken i 4 tiden hver forbanna dag :/
Kom gjerne med tilbakemelding på hvordan du syns de er om du vil :)
Ble dautrøtt av de jeg prøvde sist svangerskap, var ikke mulig å fungere verken med eller uten de pillene :p
Ååh, jeg husker så godt at jeg våknet rundt den tiden selv sist, men det var litt lengere uti...
 
Leste at disse skulle være veldig bra. Men de er så svindyre hvis man må bruke dem over tid :oops:
Då trur eg du blander, legen min sa at disse var billige, vanlige og bra. Eg henta ein boks på Fredag på apoteket med 50 tabletter i og betalte 86kr. Til sammenligning kosta Xonvea godt over 300kr for 20 tabletter.
Eg bruker 2 til dagen nå, maxdose eg har fått er 3 til dagen, hadde ein brukt 3 til dagen i 12 uker hadde det kosta ca 500kr for dei 12 ukene. Det er vell overkommelig for dei fleste ❤️
 
Hvor mye må man slite med kvalme og oppkast for å få det?
Er det varseltrekant på dem?
Ingen varseltrekant på mine.
Nevnte bare for legen at jeg hadde begynt å bli veldig kvalm og hu nølte ikke med å skrive ut 2 forskjellige. Jeg HAR jo i tillegg historikken med HG så de ønsker jo å avverge/utsette lengst mulig :Heartred
 
Hvor mye må man slite med kvalme og oppkast for å få det?
Er det varseltrekant på dem?
Sist svangerskap trudde eg at ein måtte spy over tid for å få det, eg var sjukemeldt pga kvalme i mange uker sist, og legen nevnte aldri at eg kunne ta kvalmestillende. Sa nå at eg ønska det, og legen var heilt enige!
Fant forøvrig prisliste i felleskatalogen, så apoteka har ikkje lov å selge dyrere enn det:
Screenshot_20230613_225416_Chrome.jpg
 
Sist svangerskap trudde eg at ein måtte spy over tid for å få det, eg var sjukemeldt pga kvalme i mange uker sist, og legen nevnte aldri at eg kunne ta kvalmestillende. Sa nå at eg ønska det, og legen var heilt enige!
Fant forøvrig prisliste i felleskatalogen, så apoteka har ikkje lov å selge dyrere enn det:
Vis vedlegget 407743
Den prisen jeg så var sikkert uten resept :)
Men ja, legen bør jo være litt frampå og tilby kvalmestillende :bored:
 
Denne fikk jeg i dag. Noen med erfaringer?
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    2,1 MB · Visninger: 6
Back
Topp