Tips mot kvalme

Månelilje

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberskattene 2023
Nå har kvalmen meldt sin ankomst her i gården. Var ikke så kvalm i sist svangerskap, så har ikke så mye erfaring med dette. Så jeg lurte på om noen ville noen tips som kanskje kan gjøre lidelsene litt mindre?

Spis lite og ofte. Spis litt salte kjeks/frukt mellom måltidene. Spis en brødskive/noen salte kjeks/drikk en kopp te før du står opp av senga (om noen kan servere deg en kopp te da :laughing002 ). Lærte nettopp også at å lukte på peppermynteolje kan dempe kvalmen. Ikke spis fet eller sterkt krydret mat, det kan forverre kvalmen. Men viktigst; spis det som funker for deg, og det du har lyst på.
Har også hørt at sånne armbånd man bruker mot sjøsyke/bilsyke kan funke (akupressur), eller evt akupunktur

Ingefær skal hjelpe mot kvalme. Også vitaminen b6.
Sånne reisesyketabletter du får på apotek reseptfritt skal vel hjelpe, også sånne armbånd mot bilsyke. Spis salte kjeks og spis ofte nok.

Jeg har funnet ut at om jeg spiser en skive hvitost om morgenen så brekker jeg meg ikke mens jeg leverer i barnehagen :happy: Måtte nesten fortelle de ansatte hva som var greia, men tror ikke de så meg den andre dagen her...

Jeg har lagt min elsk på salt og sitron de siste dagene. Jeg tar salt og sitron på nesten hva som helst, og det blir mye lettere å spise. Kokt potet med smør, salt og sitron for eks, funker som bare det :D
Revet gulrot med sitron, og tomat med salt og sitron kan også anbefales.

Av pålegg klarer jeg nesten bare smør og gulost.

Og de Ritz-kjeksene er jo redningen! Når man våkner om morgenen for eks, eller når man er skikkelig sulten-kvalm og plutselig må skifte en bæsjebleie. Da kan den lille kjeksen være forskjellen på at noe kommer opp eller ei… ;)

Back
Topp