Tips mot kvalme?

AliceInWonderland

Forelsket i forumet
Februarlykke 2022❄️
Mange av oss kommer til å bli kvalme om vi ikke allerede har blitt det.

Jeg tenkte vi kunne samle ulike tips under her, kanskje til hjelp for andre for å finne noe som kan stille kvalmen litt. Leser mye generelle råd som kjeks, små måltider, ingefær etc men det er ikke spesifikt nok for meg når jeg er i butikken og skal finne noe.

Hva er dine beste råd mot kvalmen? Er det noen spesifikke matvarer du liker spesielt godt akkurat når kvalmen oppstår, eller bare forebyggende?

Sætre sine snackers (kjeks)!
Farris + eplejuice :)
Alt av saftis.
Sjokomelk ❤️

Nå har jeg kvalme av den sorten som starter med sult som slår over i kvalme hvis jeg ikke er rask non med å spise noe.
Vet inne hvor sammenlignbart det er med den skikkelige kvalmen?

jeg synes salt chips eller sætres små salte kjeks hjelper mot kvalmen.
Fanta Zero og chips var en vinner i går iallefall :)

Spise ofte og unngå raske karbohydrater for å holde blodsukkeret mest mulig stabilt.

Det kan jeg se for meg hjelper. Spiste 1(!!!) bit smågodt på tom mage og følte meg betraktelig mer kvalm da. Det hadde aldri skjedd når jeg ikke er gravid.

Ja! Raske karbohydrater er døden i kvalmeperioden for meg i hvert fall! Er som å kaste en boomerang som kommer rett tilbake i huet på meg. :banghead: :hilarious: Er jo ikke alltid jeg klarer å la være, men merker STOR forskjell når jeg holder meg til grønt, grovt og vann!

Sætre sine snackers (kjeks)!
Farris + eplejuice :)
Alt av saftis.
Sjokomelk ❤️
Har kjøpt meg Farris og eplejuice nå, magisk kombinasjon!
Fikk det alltid som barn ved omgangssyke, så en stund ble jeg kvalm av smaken :hilarious: Men tydeligvis kommet over det nå! :D

Kavring med kefir har blitt min go to frokost de siste par dagene!

Akutt mat: Grovt varmt rundstykke med bare smør. Appelsin eller eple og andre friske ting. Ofte får jeg bare i meg noen biter frukt om morgenen.

Ellers: unngå stress og holde seg uthvilt. Etter x antall runder med svangerskapskvalme har jeg oppdaget at jeg gjerne føler meg bra, gjør masse greier, for så å få «hangover» og bli kjempedårlig. Tok litt tid før jeg så mønsteret. Men for meg er det i alle fall mye bedre å hvile før skal gjøre noe heller enn etter for meg. Om jeg greier å holde aktivitetsnivået litt nede, og prioriterer kun det viktigste selv om jeg føler meg OK der og da, klarer jeg meg bedre. Om man jobber kan mange steder tilrettelegge så du kan få noen ekstra pauser ila dagen der man kan hvile, drikke og spise litt. Sove så mye man klarer! Også går det an å få kvalmestillende på resept av legen. Gjør det før heller enn siden, så du ikke blir helt «utarmet» og kommer inn i en ond sirkel.

Husker nå at ristet brødskive med smør og eple var det eneste som gikk an å spise til frokost en lang stund i sist graviditet :)

Sea bands fra apoteket. Første dagen i dag der jeg ikke har brekt meg over ei bøtte:angelic: småkvalm innimellom selvfølgelig men ikke i nærheten av hvordan det har vært andre dager.

Back
Topp