Tips mot hårballer hos katt???

Tekanna

Forumet er livet
Sommerfuglene
Nokon som har tips til korleis ein kan forhindre hårballer hos katt?

eg trur ikkje det er særleg behageleg for pus å ha dei. Og ikkje særleg behageleg for meg å tørke opp kattespy fordi han ho prøver å få dei opp... (Det er vel det einaste eg brekk meg av. Å tørke opp kattespy.... ugh[:'(])

(Pus kasta opp på stuegulvet og på teppet inne på badet nettopp, og det var DEN hårballen...)

Kattemalt? Det vi bruker på ilderne her ihvertfall..

bytte for???????

foret har mye og si for pelsen[:)]

Byttte for ja!!

ORIGINAL: DC88

Olje, vanlig solsikke olje eller noe. En teskje om dagen. Brukte vi på innekatten vår når vi hadde det =0)
Er hun langhåret? Børst henne, spesielt når hun røyter mye.. så slipper alt å komme ned i magen!

Snakk med veterinær ang. fòr, de har som regel noen gode tips :D Lykke til med pusen!

Man skal ikke bruke olje laget for å tas opp av mennesketarm/mage til dyr.
Kjøp i såfall olje beregnet for dyr. Fins mange bra typer.

Ellers fins det egne fôr som bedrer hårballproblemet. Men noen hårballer i ny og ne kan man vel ikke helt unngå.

hva type for spiser katten?

og grer du katten ofte??

kattemalt kan du gi katten din for å hjelpe den å få opp klumpene.

Men er du sikker på at katten prøver å spy opp hårball? det er ikke av andre grunner som sykdom eller mark?? Lurt å gi katter som går ute markekur 3-4 ganger i året og innekatter 2 ganger i året for å forebygge.

Og kattegress kan være lurt å ha i stua, flere katter setter pris på dette. Om du da kjøper kattegress i butikken (får kjøpt de så si ferdig må bare tilsette vann) så del den i to eller tre og ta en og en del om gangen, da varer den mye lenger

har ikke lest svaran som e komment.. har det litt trvalt men vi har her i hus ei katt som røyte nåkka så j... skal begynne å gje han fiskeolje imatn dyrelegen sir det e kjæmpe fint da røyte dæm ikke å får ikke hårballa:D  

Bytte fôr:

Har to langhåra katter som sjeldent har hårballer [:D]

Her skal det byttast fór til det ho eigentleg pleier å få. (Eit i frå Science Plan for steriliserte innekatter eller noko slikt...)

(Har fått friskies ein periode no fordi dyrebutikken har flytta og dreve med ombygging so fekk ikkje kjøpt det vanlege foret hennar...)

Og tusen takk for alle svar! Hadde ikkje tenkt på at sjølve fóret kunne vere eit problem.

Pus er ikkje sjuk. So det er nok fóret og ikkje ein annan utanforståande faktor...

*LiLLa*: Det går an å forebygge STORE hårballer hos katt. Noko vil det nok alltid vere, men ein treng jo ikkje kvele katten viss ein kan førebygge gigahårballer.

ORIGINAL: *LiLLa*

ehhh..man kan ikke forhindre hårballer hos en katt...
er jo en grunn til at dem får det....vasker jo pelsen sin, hallo....det må jo komme ut igjen på en el annen måte[:-]

Våre har ikke hatt hårballer noen gang som vi har merket. Har bare en katt igjen, men en som vi hadde var langhåret, og ikke en eneste hårball, så det går ann å forhindre.

Godt for og mye børsting så blir det jo mindre hår i magen til katten

Back
Topp