Tips i forbindelse med fødsel

JanneJenta78

Forumet er livet
Dytter litt så alle får lest jeg [:)]

hva er avnavling?? aldri hørt før he he

er det når de kutter navlestrengen?

Det har jeg også tenkt på... Navlestrengen gir jo fortsatt næring til babyen en god stund etter fødsel, så kan tenke meg det er best med sen avnavling ja.

Skal be om de avnavler etter at morkaka er født denne gangen tror jeg[:)]

ORIGINAL: Mamma x 2 med mage

er det når de kutter navlestrengen?

Ja.

Tidlig avnavling:
Navlesnoren avstenges med arteriepinsetter før det er gått 30 sekunder eller før barnet har pustet selv. Tidspunktet for selve klippingen kan variere. (3,5,19). Denne framgangsmåten er vanlig ved institusjonsfødsler i mange land, i tråd med active management av etterbyrdsfasen (4,6,7,8,9,10,17).

Sen avnavling:
Man venter til pulsasjonen i navlesnoren har opphørt (3-4 minutter) før det settes pinsetter på og navlesnoren klippes / skjæres over (3,5,18). Dette er mest brukt på mindre fødeinstitusjoner og i land der hjemmefødsler / tradisjonell fødselshjelp er vanlig (4). Dette er en del av physiologic management av etterbyrdsfasen (4,6,7,8,9,10,17)

Lurer på hva de egentlig pleier å gjøre på Haukeland. Husker jeg leste om det der sist. Men da hun ble født klippet de den med en gang. Fikk beskjed om at de kom til å gjøre det og at pappaen ikke fikk gjøre det før hun kom ut. Men fikk ikke med meg hvorfor.

Noen som vet hvordan de gjør det på Sentralsjukehuset i Stavanger?

ORIGINAL: Helene Burugle

Det har jeg også tenkt på... Navlestrengen gir jo fortsatt næring til babyen en god stund etter fødsel, så kan tenke meg det er best med sen avnavling ja.

Skal be om de avnavler etter at morkaka er født denne gangen tror jeg[:)]

Samme her! Har bedt pappa'n om å følge med sånn i tilfellet jeg ikke er helt "tilstedeværende" [8D]

ORIGINAL: Zol80

Lurer på hva de egentlig pleier å gjøre på Haukeland. Husker jeg leste om det der sist. Men da hun ble født klippet de den med en gang. Fikk beskjed om at de kom til å gjøre det og at pappaen ikke fikk gjøre det før hun kom ut. Men fikk ikke med meg hvorfor.

Jeg fødte på Storken og pappaen fikk klippe navlesnoren. Gjorde det ikke helt umiddelbart etter ungen var ute, men etter noen minutter tror jeg de klippet den.

ORIGINAL: Sh_mamma

ORIGINAL: Zol80

Hæ? fikk ikke pappaen klippe navlestrengen??

Nei. Tror ting måtte gå raskt. Eller noe sånt... Hadde en veldig lang fødsel, hun lå feil vei og ble tatt med vakum. Så var nok noe der. Men vet ikke akkurat hvorfor.

ORIGINAL: Kine03

tror de klippet navlestrenger etter noen minutter, så
da var det vel sen avnavling..

Var det på føden på Haukeland?

Back
Topp