Tips hvis du tenker brukt bilstol

Guttemammax2

Glad i forumet
Fikk litt lyst å skrive ett innlegg, for jeg ser det stadig vekk kommer opp på Facebook om noen som selger bilstoler.

Babybilstoler har en levetid på 5-7 år, og da er 7 år absolutt Max. Selv klippet eg selene på mitt når det var 5,5 - 6 år :)
 
Mine tanker er at jeg er litt skeptisk, man vet aldri hvor flink andre har vært til å behandle bilstolen sin, om de har mistet den i gulvet feks. Selv liker jeg ikke å kjøpe sanne ting brukt, men gjorde de når vi fikk sistemann. Kjøpte dog brukt av bestevenninnen min som til daglig jobber med salg av babyutstyr og bilstoler etc.
 
Ja, dette er kjempeviktig info!
De går ut på dato ved at plasten blir sprø og isoporen smuldrer lettere.
Altså, stor sannsynlighet for at de ikke virker slik de skal i en kollisjon.

Dersom man kan få kjøpe/arve bilstol av noen man kjenner, og er trygg på at bilstolen aldri har vært i kollisjon, er det supert, men jeg er i utgangspunktet skeptisk til å kjøpe brukt bilstol.

Dette er en av de få store tingene vi kommer til å kjøpe nytt. Heller ny bilstol enn ny vogn.
 
Veldig viktig!
Har selv jobbet med barneutstyr, og har opplevd å se hvordan et sete som har vært i kræsj, uten synlig skader, ikke lenger er like trygt.

Vi kjøper brukt av et vennepar, hvor vi er 100% sikre på at det ikke har vært i kræsj, og hvor gammelt det er. Vi lånte samme setet til førstemann, etter at de hadde brukt det til sin første.
Så ja til god utnyttelse sammen med forsiktighet og trygge barn i bil :happy:
 
Jeg kjøper ikke bilstol av fremmede. Bilstolen til første kjøpte jeg av en kollega og så kjøpte vi ny til andremann. Den ble kastet fordi den så så mygla ut etter å ha stått i garasjen. Må vel til med et nytt sete med tredjemann, men det er egentlig den eneste store utgiften det blir på denne ungen. Vi har alt annet fra de andre to :)
 
Back
Topp