Tips fra flergangsfødende til førstegangsfødende

Fantastisk tråd! Mye jeg hadde glemt :happy:

Etter riene når man ammef etter fødsel var jeg selv overrasket over så vil forberede førstegangsfødende på den! Grusomt!:arghh:

Aldri hatt etterrier jeg! Ikke alle som har det

Mange fine tips der :D jeg var ikke forberedt på brystsprengen som kom to dager etter fødsel. Det var så vondt med to sprengte meloner at tårene bare trilla :hungover:

Aldri hatt etterrier jeg! Ikke alle som har det
Jeg skjønte heller ikke hva folk klaget over, etterrier? Men ! I ettertid husker jeg at jeg ringte etter personal på barsel midt på natta etter han ble født. (21:00) og da fikk jeg Paracet :woot: husker de også sa at jeg måtte si i fra hvis jeg ville ha mer smertestillende. Jeg koblet aldri disse smertene til såkalt etterier da de på barsel aldri ga noe navn på smertene. Kroppen vår er merkelig ❤️

Jeg valgte å ta Paracet forebyggende etter fødselen med nummer to, så jeg følte det gikk veldig greit i fht etterrier. Puppene og brystsprengen derimot.. fytti helsikken. Noe så jævlig vondt. Tipser om kulde/varme pakker som en kan legge på for å lindre. DET bør alle ha som førstehjelp i fødebagen sin...

Jeg var heller ikke klar over at jeg ville få noe særlig etterrier første gang da det tydeligvis var vanligst for flergangsfødende. Men fy f så vondt!!

Et tips jeg gjerne vil dele er å sørge for å få Xylocain gel 2% til å smøre dåshild med etter fødsel ved smerter. Jeg fikk det på sykehuset og så fikk jeg ny resept av legen da jeg kom hjem. Det redda meg for doturene som var helt jævlige etterpå :p smørte på noen minutter før jeg gikk på do, og voila! Ingen smerter :D
PS: pass på at det er gele og ikke salve fordi gele er lettere å smøre ut :)

- ikke planlegg fødselen din. Les om alle mulige smertelindringer og les om keisersnitt (du vet aldri, det kan bli hastekeisersnitt), men ikke planlegg eksakt hvordan du vil ha det. Du vet aldri hva som skjer underveis eller hvordan du takler smertene.
- les om amming!! Masse..! Jeg tror for mange tenker at kroppen vår er skapt til dette, og dermed tror det skal bli lett, eller gir for enkelt opp. Amming er tøft, det kan gjøre vondt og det er en 12 av 24 timer i døgnet jobb i begynnelsen, men det går seg sakte men sikkert til og blir lett som en plett dersom man får hjelp til å få det til riktig.
- husk å planlegge for MOR etter fødselen. Det er ikke uten grunn at mor og svigermor pleide å flytte inn etter fødselen før i tiden. Forbered barnets far/medmor på å måtte dra store deler av lasset hjemme. Du har trossalt født, ting gjør vondt og ikke minst er du kanskje stuck i en stol med puppen ute 12/24 timer. Da er det greit at far er hjemme en stund i begynnelsen og kan dra på butikken å handle mat, hente vannflaske til deg når du ammer osv.

Du kan lese deg i hjel, men du er aldri totalt forberedt. Ungen følger dessverre ingen fasit.
Hilsen hun som skulle amme for en hver pris for 99% av alle mødre kan amme, de bare prøver ikke hardt nok o_O

Jammen skal de skuldrene mine bli noen hakk lavere med nestemann.

Jeg skjønte heller ikke hva folk klaget over, etterrier? Men ! I ettertid husker jeg at jeg ringte etter personal på barsel midt på natta etter han ble født. (21:00) og da fikk jeg Paracet :woot: husker de også sa at jeg måtte si i fra hvis jeg ville ha mer smertestillende. Jeg koblet aldri disse smertene til såkalt etterier da de på barsel aldri ga noe navn på smertene. Kroppen vår er merkelig ❤️

Åja.. Der sa du noe... Fikk og paracet noern timer etterpå etter en gang av to fødsler jeg har hatt.. Hm.. Det som er etterrier.. Tenkte bare d som var etter fødsel vanlig smerte he he...

Ikke få panikk! Ja, det kommer (som regel) ett punkt der du tenker at nå klarer jeg ikke mer og at man nærmest blir panisk. Pust og tenk at hver ri er en mindre ri før babyen kommer. Du klarer det!

Back
Topp