Tips fra flergangsfødende til førstegangsfødende

marno95

Betatt av forumet
Tenkte dette kunne være en kjekk og nyttig tråd her inne.

For noen av oss er dette første graviditet / første barn og vi er litt "clueless", mens andre har vært igjennom tidligere graviditeter, tidligere fødsler og har barn.

- Er det noe du skulle ønske du selv visste første gangen?
- Har du en bok/film som har hjulpet deg og du vil anbefale videre?
- Hva er ditt beste tips til graviditeten/fødselen/tiden etter?

Har kan dere dele deres visdom med oss andre!
 
Jeg lærte veldig mye om graviditet og fødsel her på forumet, veldig kjekt å høre om andre sine erfaringer. Både positive og negative, så var jeg mer forberedt.

Beste tips for fødsel er vel at det skjelden blir som man har tenkt, så det er ikke så lett å stille forberedt. Greit med tanker og ønsker om hvordan man vil at det skal foregå, men vær åpen for at det ikke blir som man ønsker. For min del hjelper det å tenke gjennom ulike scenario, og å vite mye om hva som kan skje. Snakk med jordmor om fødselen og still spørsmål i forkant, særlig hvis du er redd. Jeg var veldig redd for fødselen, men da det starta ble jeg helt rolig. Og for min del gikk det mye raskere og greiere enn jeg hadde sett for meg, sikkert fordi jeg tenkte det kom til å ta tre dager i intense smerter og diverse dramatikk.

Det er litt vanskelig å se for seg hvordan barseltiden blir, særlig hvordan du selv reagerer på hormoner og søvnmangel og alt som skjer. Vær forberedt på at det kan bli tøft. Jeg har passet masse unger gjennom livet og trodde det å få barn skulle bli lett, at jeg ble en avslappet og tålmodig mor. Tok så feil, jeg syns det har vært mye mer stress enn jeg kunne forestilt meg. Men det går bedre etterhvert, hold ut!

Mitt beste tips for barseltiden er å lese om «the wonder weeks» og å følge babyens utvikling i den appen. Det gjorde det i hvert fall mye lettere for meg å forstå barnet og vekslende behov, særlig i perioder der han hadde ekstremt nærhetsbehov.

Kommer vel på mer etterhvert ;)
 
Veldig enig i det gladpus skriver om fødsel - der gikk jeg på en smell med første. Jeg var helt forberedt på at den skulle gå på skinner, naturlig og uten smertestillende. Vel, det ble en del mer dramatikk. Jeg mener ikke at man skal forberede seg på drama, men være åpen for at man ikke vêr hva man går til. Hos meg ble det uoppdaget seteleie, epidural og tang. Og en baby med hofteleddsdysplasi, noe jeg ikke engang visste hva var.

En annen ting jeg ikke var forberedt på var etterrier, det hadde jeg aldri hørt om, men fikk smertelig oppleve det med første:hungover: Det var så vondt! Så andre gangen fikk jeg smertestillende forebyggende ganske raskt etter fødsel.

Også har jeg bedt om hjelp til ammeteknikker og stillinger hver gang og det var gull! Det gjorde nok sitt til at jeg slapp unna den verste sårheten. Det er lett for å la barnet suge feil fordi man ikke vet bedre og da blir det fort mye verre. Så spør om hjelp fra de som kan det, slik at barnet legges til riktig :happy:

Det var det jeg kom på i farten, men det som står sterkest er altså det å være åpen for at ting kan skje under fødselen. Ingen fødsler er like, og man må bare ta det som det kommer:)
 
Be om hjelp og si alltid ja når noen tilbyr hjelp er mitt råd numero uno!

La det flyte!

Pisk gubben men skryt av han også.

La urkvinnen i deg komme ut. Aksepterer at man ser ut som et bustete, melkeinfisert monster.

IKKE "nyt tiden den går så fort". Det er IKKE nytelse å ha en nyfødt.

Ta bilder, både vakre fotografier og bilder av kaoset. Da minner du deg selv på at "åååh så søt han/hun var" men også "huff det skal jeg ikke gjøre igjen på lenge" :hilarious:

:angelic:
 
Jeg skulle ønske jeg visste hvor vanskelig amming kan være og ikke minst at jeg hadde visst om STRAMT TUNGEBÅND! Ble opplyst om stramt tungebånd(takket være meg selv med desperate søk på nettet) da andre barnet var et halvt år.. Hadde jeg visst om det før første barnet ble født så kunne jeg nok faktisk ha ammet begge barna mine. Begge ble flaskebarn fordi jeg ikke klarte å amme. Fikk ikke ammehjelp heller. Ellers hadde det vært kjekt å vite at jordmor kan ha jævla dårlig tid til deg, selv når man er førstegangsfødende. Og at man burde være forberedt på å havne på 4-mannsrom :(

Ooog en siste ting! At man skal stole på seg selv og signalene kroppen gir deg! Om jordmor ber deg om å vente med å komme på sykehuset, men du føler selv at tiden er inne, så reis!

Altså.. sorry, jeg blir aldri ferdig :hilarious: Om man blir flaskemamma så er babybrezza eller vannkoker med temperaturinnstilling veldig kjekt å ha, på nattbordet :smug:

Bilder og videoer av fødselen :Heartred
 
Last edited:
Back
Topp