Tips for tørking av dun?

Makko med 3 gull

Gift med forumet
Vinteren er på hell og det er snart på tide å la dunjakker, vinterdyner etc få seg en vask.

Problemet er tørkingen. Tørketrommelen vår har fuktindikator og stopper på alle program når den mener tøyet er tørt. Og det er lenge før duna er tørr. Når jeg da setter den på igjen tar det ca 10 min før den stopper. Noen tips?

Kan du ikke overstyre? Jeg har sånn egen tidsknapp. Kan sette på opp til to timer, uansett hvor tørt det er.

Jeg fikk tips på KID at des flere tennisballer man har inni trommelen jo fortere tørker duna. Så nå kjører jeg på med 6-9 baller. :)

Men det er er evig pes å måtte starte trommelen på nytt hvert 10.minutt ja. Så jeg pleier å sette på funksjonen "tørketid" som min trommel har, og kjøre den 30 minutt i slengen. Så sjekker jeg om det er tørt og starter evt på nytt.

jeg tørker dun uten maskin lar det bare henge til det er tørt, rister litt og henger det opp med gjevne mellomrom;P

Jeg kjører bare på tidsprogram jeg, altså hvor den tørket varmt i 20/40 min. Har og dunfunkjson som gjør at vi slipper tennisballer :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Tennisballer og starte tørketrommelen om og om igjen:p Om du ikke kan overstyre tørketrommelen da :)

Eller bare heng det opp så tørker det gradvis (fra ca. en uke og lenger - kommer an på str/mengde dun). Dette funker selvfølgelig bare hvis plagget ikke skal brukes med det første:P

Vinteren er på hell og det er snart på tide å la dunjakker, vinterdyner etc få seg en vask.

Problemet er tørkingen. Tørketrommelen vår har fuktindikator og stopper på alle program når den mener tøyet er tørt. Og det er lenge før duna er tørr. Når jeg da setter den på igjen tar det ca 10 min før den stopper. Noen tips?

Min vil ikke tørke ulla skikkelig en gang! Er noe dritt å ikke ha tidsvalg ja. Men dun har min fikset altså. Da tørker jeg med fire tennisbaner!

Jeg tar slike ting i tørketrommelen med tennisballer for å "banke det luftig" før jeg henger det opp (ellers er jo all duna våte klumper. Etter det har tørket litt er det ny runde i tørketrommelen, så henge opp igjen. Så mange ganger i trommelen som nødvendig og henger til tørk innimellom.

Setter programmet på 30 min "lufting", altså kaldt. Kjører en halvtime uansett fuktighet.

Eller bare heng det opp så tørker det gradvis (fra ca. en uke og lenger - kommer an på str/mengde dun). Dette funker selvfølgelig bare hvis plagget ikke skal brukes med det første:P
Noe som er vått i en uke vil jo mugne :(

Noe som er vått i en uke vil jo mugne :(
Nei ikke nødvendigvis. Jeg tørket en babydyne på den måten en gang og det gikk fint:) Tok vel ca. en uke før den var noenlunde tørr, "fluffet" den ofte og prøvde å fordele dunene jevnlig, men tok flere uker før dyna var "seg selv" igjen. Uten å mugne:)

Back
Topp