Tips for riktig pusteteknikk

Banana84

Forelsket i forumet
Aprillykke 2016
Sitter 60% sykemeldt og koser meg med å lese meg opp til fødsel og forberede meg mentalt - så på sin måte er det faktisk koselig å være sykemeldt! :)

Jeg har lest mye om at riktig pusteteknikk er et viktig redskap for smertelindingen, og i mars skal vi på fødselsforberedende kurs - men de lærer da selvsagt ikke bort den teknikken her kan du tro.
Er det noen som har noen erfaring og tips her, kanskje noen gode linker/videoer etc de kan dele videre?

I og for seg gruer jeg meg ikke så mye til fødselen, jeg må jo bare komme meg gjennom den uansett - men jeg er et svakt individ som er livredd alt som har med smerter å gjøre, og da er jo kanskje ikke en fødsel den mest ultimate plassen for meg :p

Du kan jo spørre jordmor på neste kontroll :) hun skal vite det
Pusteteknikken jeg lærte sist var å trekke luft kraftig inn nesen, så sakte ut av munnen :) hjalp veldig for meg

Har forsøkt å spørre henne litt allerede, men jeg fikk liksom ikke noe konkret svar fra henne... Sitter å ser gjennom de videoene litt nå, og de virker til å være midt i blinken! :)

Var på kurs sist, og lærte at man skulle puste inn gjennom nesen og når man pustet ut skulle man gjøre som om man lagde dugg på en glassplate.

Yoga! Gull for å lære nettopp teknikk! Hvis det er noe gravidyoga-kurs i nærheten ville jeg testet det;)

Pusteteknikken jeg lærte sist var å trekke luft kraftig inn nesen, så sakte ut av munnen :) hjalp veldig for meg

Fikk akkurat den samme beskjeden under sist fødsel. Hjalp her også, og for min del hjalp det nok også endel fordi det ble noe helt konkret å fokusere på :)

Inn nesen og ut munn. Å fokusere på pusten hjalp meg veldig. Prøvde to drag med lystgass, men synes det var mer smertelindrene å puste riktig:)

Lurer fælt på hvordan jeg skal puste inn gjennom nesa når nesa er helt tett :P Hihihi! Får ta en titt på de filmene jeg også.

Lurer fælt på hvordan jeg skal puste inn gjennom nesa når nesa er helt tett :p Hihihi! Får ta en titt på de filmene jeg også.
Hahaha ja da er vi 2 st om det fy søren asså. Eg e helt bom tett. Har bihulebetennelse akurat nå. Tur att termin inte er med de førsta. Eller Så hade eg ikkje klart det

Jeg følte på at jeg bare "pusta ut" andremannen min :) høres kanskje rart ut ;p
Nå har jeg hatt veldig raske og lette fødsler fra før.
Men etter etter at jeg fikk akupunktur, så bare pusta jeg. Trakk lufta godt ned i magen og slappa av. Pusta helt naturlig og brydde meg ikke om det var inn nesen ut munnen. Men pusta rolig og trakk godt inn. Funka kjempe her.

Hahaha ja da er vi 2 st om det fy søren asså. Eg e helt bom tett. Har bihulebetennelse akurat nå. Tur att termin inte er med de førsta. Eller Så hade eg ikkje klart det
Samme her, luftveier, bihuler, tett nese, hoste, håper virkelig vi får noen mildere uker før termin, så formen er "på topp" :-)

Back
Topp