Tips for/mot ødemer

tuffeluff

Elsker forumet
Marsipanene 2019
Er i dag 30+3. 2 stk. mageboere..
Forrige uke dukker ødemer opp i beina, forsåvidt greit.. bruker støttestrømper..

men de siste dagene har de dukket opp i hendene.. fingrene fungerer omtrent ikke til noe lengre...

Noen tips?
 
Jeg slet selv i begge mine graviditeter. Det eneste som hjalp meg var faktisk å drikke vann og hvile. Gjerne med litt høyde på problemområdene. Ikke alltid like lett med en voksende mage og begrensninger i liggestillingene etterhvert :hilarious:
Håper du finner ut av det :)
 
Drikk mye vann, unngå å spise salt mat, hvil mye med bena opp, unngå å bli for varm/ha det litt kjølig.

Og ta for all del av ringer og armebånd etc.

Og vær obs på symptomene på svangerskapsforgiftning:), ødemer kombinert med hodepine etc kan være tegn på det og da er det greit med en ekstra legesjekk:)


Lykke til:) husker selv hvor kjipt det var.
 
Vann som de ovenfor skriver. Dersom det er vanskelig å få i seg nok vann vil jeg anbefale termodrikkeflaske. Da holder vannet seg kaldt. Eller tilsett sitron, agurk eller bær i vannet for frisk smak!

Det hjelper å få i gang muskel-vene-pumpa ved å bevege på føttene slik at leggmusklene aktiveres og å alltid spenne opp beina. Vil tro det samme gjelder hendene. Ellers prøve å unngå stillestående arbeid.
 
Takk for tips damer!
Var innom jordmor i dag da jeg hadde så innihampens vondt i hendene.. det er så mye væske i de at det presser på nervene.. carpal tunnel ett eller annet...
Ligger vannrett på sofaen og vifter med hendene på...
pewh..
 
Drikk masse vann, ta magnesium, hvil og hold problemområdene høyt aå ofte du kan!
 
Magnesium? skal det hjelpe? da skal jeg kjøpe det på mandag :)
Ja det funker:happy: jeg slet veldig med ødemer og fikk beskjed av jm på svangerskapskontrollene om å ta det morgen og kveld. Fikk også på føden siden ødemene ble enda verre etter fødsel. Det kan få litt fart på magen/avføring, men som gravid er gjerne ikke det noen ulempe:p
 
Ja det funker:happy: jeg slet veldig med ødemer og fikk beskjed av jm på svangerskapskontrollene om å ta det morgen og kveld. Fikk også på føden siden ødemene ble enda verre etter fødsel. Det kan få litt fart på magen/avføring, men som gravid er gjerne ikke det noen ulempe:p
Nei, tar så mye jerntilskudd at magen har streika.. så om magnesium kan hjelpe på det også hadde detv ært fantastisk :p
Tar multivitaminer, men er vel ikke så mye magnesium å skryte av i de uansett...
 
Nei, tar så mye jerntilskudd at magen har streika.. så om magnesium kan hjelpe på det også hadde detv ært fantastisk :p
Tar multivitaminer, men er vel ikke så mye magnesium å skryte av i de uansett...
Nei det er det ikke. Husker ikke helt hva jeg tok, men mener det var noe sånt som 300 mg morgen og kveld. Det var mye.. og det funka! Spør på apoteket, de vet hvilke doser du kan ta:happy:
 
Back
Topp