Tips for å nyte graviditeten

Lillemy0894

Forelsket i forumet
MayDay2021
Jeg er katastrofetenker, og overanalyserer alt av vondter lg smerter. Har noen noen tips for å kunne nyte graviditeten? Jeg har vært på 4 ultralyder allerede, siste 13+1 og alt ser fint og flott ut. Likevell klarer jeg ikke å slappe av og går nesten bare å venter på at noe skal gå galt :(

hjeeelp :Heartred

Jeg er katastrofetenker, og overanalyserer alt av vondter lg smerter. Har noen noen tips for å kunne nyte graviditeten? Jeg har vært på 4 ultralyder allerede, siste 13+1 og alt ser fint og flott ut. Likevell klarer jeg ikke å slappe av og går nesten bare å venter på at noe skal gå galt :(

hjeeelp :Heartred

Sniker
Kjenner meg igjen i den opplevelsen etter å ha mistet noen ganger. Det vil sannsynligvis bli litt lettere for deg når du har vært på OUL og kjenner liv. ❤️ Hold ut!
Har ellers ingen tips - er man redd nok så går det liksom ikke å tvinge hjernen heller. Men hjelper meg litt å fokuserere på at akkurat NÅ er det ingenting som ikke skulle tilsi at ikke alt er helt i orden. Når du kommer litt lenger, kan du også helt sikkert få komme inn litt oftere til jordmor bare for å høre hjertelyden om du er veldig bekymret. Den muligheten har ejg fått hvertfall, men jm lytter helst ikke før uke 16.

Har også mistet flere ganger, og sent også. De siste ukene er det akkurat som om tiden har gått mye fortere. Jeg tror det er fordi jeg er over i en litt sikrere periode og har sett at alt er OK på UL flere ganger. I tillegg så er mye av de tidlige svangerskapsplagene borte. Jeg er nesten 17+4 i dag, så det er jo mulig at det "løsner litt" for deg også i ukene som kommer.

Har også mistet flere ganger, og sent også. De siste ukene er det akkurat som om tiden har gått mye fortere. Jeg tror det er fordi jeg er over i en litt sikrere periode og har sett at alt er OK på UL flere ganger. I tillegg så er mye av de tidlige svangerskapsplagene borte. Jeg er nesten 17+4 i dag, så det er jo mulig at det "løsner litt" for deg også i ukene som kommer.
Tusen takk for svar dere! jeg har kjøpt doppler selv og finner hjetelyden hver gang, men føler det er «falsk trygghet». Er nå 16+3, så er jo kommet et stykke på vei :) men klarer liksom ikke helt å nyte, føler jeg bare bekymrer meg..

Nå har jeg ikke vært gjennom det samme som deg og mistet før. Men vil tro de fleste går og har sine perioder med bekymringer når de er gravide. Men en daglig bekymring må være veldig slitsomt. Jeg tenker at du kan prøve å gjøre noe hyggelig, om det så er å strikke noe babytøy, gå deg en tur, være med gode venner o.l. Til syvende og sist er det jo du som må bestemme hvor mye du lar tankene styre følelsene dine. Kanskje forsøke noen avspenningsøvelser? Kanskje noen kognitive øvelser der du enten bare lar de vanskelige tankene flyte forbi eller akseptere at ja, du har gått gjennom vanskelige tider, men nå ser alt bra ut. Kan jo hende ting blir lettere dess lenger ut i graviditeten du kommer. Du har jo også mulighet til å få mer oppfølging av jordmor som kan henvise deg til kommunepsykolog. Spesielt hvis du engster deg og stresser mye. Håper det blir lettere ihvertfall:Heartpink

Ikke les for mye på forum! Og styr langt unna poster med negativt innhold. Det har hjelpt meg masse. Var supernervøs i begynnelsen forventet hver gang jeg var på do at det var gått galt, selv om jeg aldri har mistet. Men forumet fikk meg til å tro at alle mister en gang først. Noe som ikke stemmer med virkeligheten.

Back
Topp