tips for å få til en god dugnad i et borettslag?

caka*

Betatt av forumet
Vi flyttet inn i et borettslag i fjor sommer. For et par år siden kuttet de ut dugnadsordninger fordi det var svært få som deltok og de fleste brukte dagen til å ordne rett utenfor sitt eget hus og ikke noe mer. Fellesområdene er preget av manglende dugnader og vedlikehold. I dag er det generalforsamling, og i årsberetningen for 2010 står det at det vurderes å gjennoppta dugnadsdager. Det er et veldig stort borettslag med 304 boliger, og jeg tror det er mye av grunnen til at dugnadsdagene er vanskelige å gjennomføre skikkelig her da det gjør det for enkelt å snike seg unna.

Så er det noen som har noe tips for hvordan man kan gjennomføre en effektiv dugnad i et så stort borettslag? og hvordan kan vi få folk til å delta og gjøre en innsats også for fellesområdene? Jeg lurer på dette fordi jeg ser nytten med en eller to dugnadsdager i året og vil komme med noen forslag til hvordan vi kan få det til å fungere.

I boretslaget vi bodde i før var det pålagt å være med på dugnad. Om ikke en fra husstanden var med (måtte skrive seg inn og ut) så og så lenge, måtte man betale dugnadshonnorar (om en ikke hadde veldig god grunn til å ikke være med, typisk gamle og utviklingshemmet o.l.)

Så det var en som satt med lister over alle boenhetene og krysset av når de kom, delte ut jobb og krysset av når de gikk igjen. De som ikke møtte opp fikk enten regning i posten eller så ble det lagt på ekstra på fellesutgiftene. Så selv om det var et veldig stort boretslag, var det alltid godt oppmøte på dugnadene. Men det ble også leid inn landskapsarkitekter for å få utearealet til å se bra ut, ikke bare amatøraktig.

I borettslaget vårt har vi alltid dugnadsfest på borettslagets regning, tror det gjør at en del flere dukker opp, men det er den samme kjernen hver gang stort sett. 90 leiligheter og rundt 30-35 personer som deltar...

Gjør det til noe koslig sosialt!

Ta frem en grill og grill pølser, få noen til å bake kake, ta med kaffe osv.
Så når dugnaden er ferdig kan man samles på uteområdet å kose seg!

Dugnad er jo bare noe man ha!
Kan jo ikke kutte ut det uten at fellesutgiftene øker og borettslaget ansetter en vaktmester eller noe..
Da forfaller jo ting skikkelig i løpet av kort tid.

Burde jo bare være sånn at om man ikke kommer må man betale for at man ikke er der..
Om man ikke har gyldig grunn selvfølgelig:)

Og det med å krysse av osv var jo veldig lurt da..

Burde nok kanskje også vært delt inn slik at dugnaden ble en to eller tre forskjellige dager da slik at flere har mulighet til å være med:)
Om det er såpass mange boenheter burde det jo fint gå ann å dele det opp slik..

Kunne man jo fått et brev med svarslipp som man måtte sende inn hvilken dag som passer..
Sender man ikke inn blir det det samme som at man ikke kommer å da får man gebyr for det..

Enkelt og greit syntes jeg egentlig da..
Dumt at folk ikke møter opp.. Velge rman å bo i et borrettslag eller sameie får man slike ting på kjøpet,sånn er det jo faktisk bare..

vi bor i et sameie med flere 2 og 4 manns boliger...vi har ingen husleie vi betaler hver mnd, eneste vi har på fellesen er å betale hus forsikring en gang i året. Vi hadde dugnad her sist lørdag, og da var vi en god gjeng som stod på, noen voksne og barna ryddet søppel langs veien i gata, mens noen fyllte sand i sandkassa, noen malte leke hytta på lekeplassen mens noen laget grillplass , og noen fikset huskene, og malte stativet de henger på., noen raket singel ut over dekket på lekeplassen, og senere på kvelden invia vi grill plassen å satt der å kosa oss ut over kvelden.
alle ungen var glade og blide, og flere av ungene sa at dette hadde vært den gøyeste dagen på leeeeeeenge!! det var skikkelig koselig for alle tror jeg!!

her er det gavekort på 200 kr til alle som møter opp. Også er det grillfest etterpå :)

Back
Topp