Tips for å få lagt ned baby?

Bambie

Forelsket i forumet
♡Julekulene 2021♡
5 dager siden baby kom til verden og jeg har enda ikke fått til å få lagt fra meg baby på natten i sengen. Til nå har hun bare søve opp på meg hver natt og jeg kjenner at dette er ikke noe jeg ønsker skal fortsette
Men legger jeg henne over i sengen sin våkner hun etter 5 min uansett hvor dyp søvn hun var i. Noen som har tips til hva vi kan gjøre for at hun skal sove der?
 
Vi har nestet mellom oss i senga enn så lenge. Da kan jeg ligge inntil og han kan lytte til og kjenne meg. Da sovner han. Han får også smokk etter amming hvis han bli urolig og bare bruker puppen som smokk.
Å svøpe baby kan også være et råd. :)
 
Prøv å legge en varmeflaske under dyna til babyen en stund før hen legges, ta bort varmeflaska når du legger ned babyen. Gjør dette hver gang babyen mates om natta også :)
Det kan også hjelpe å legge en t-skjorte eller lignende som du har brukt i senga til lille slik at hen har lukta di der.
 
Sniker
Om ikke noe av det over fungerer er mitt bestetids å la mannen sove et annet sted så du og babye har dobbeltsenga for dere selv også legger du baby ved siden av deg i deres seng. Mange som ikke sover i egen seng før de er mye eldre, men ved siden av deg i deres seng funker ofte bedre
 
Eg ville ikkje ha stressa med dette nå, tar enda nokre veker før baby tilpasser seg livet her i verden, og det er SÅ viktig å møte baby sitt behov. Mi andre datter sov bokstavligtalt klistra fast i meg i 4 veker, og så snudde det og hu ville ha plass rundt seg og siden låg hu i egen seng og sov tungt og godt heile natta ❤ så ikkje push for mykje nå, gi nærhet og ta heller i bruk tips når baby virke klar for det om det fremdeles trengs :)
Eit tips kan være å sjekke ut bedside crib også btw :)
 
Jeg har også en som aller helst vil ligge på brystet mitt og aller helst med hodet under haka mi. Vi får han til å roe seg i senga i stua noen dager andre ikke i det hele tatt. Babynestet har blitt for lite og vi tester nå seng ved siden av vår seng men med åpning mot meg. Det går noen dager andre ikke. Det eneste mønsteret jeg ser er at alt må være bra for at han vil roe seg alene. Ikke magetrøbbel, ikke en dråpe i bleia og mett. I starten gikk det ikke i det hele tatt, men vi prøvde litt og litt. Det som er ‘skummelt’ med å la han sove på oss er at han da sover så dypt at han ikke kjenner våte bleier og sult. Han kan sove 5-6 timer!!! Vi må ha på vekkerklokke slik at han ikke blir liggende med våt bleie og får i seg mat fordi vi heller ikke våkner av oss selv.. vi er også ganske slitne. Tenker du bare må teste ulike ting og plutselig så er baby kanskje klar :)
 
Eg ville ikkje ha stressa med dette nå, tar enda nokre veker før baby tilpasser seg livet her i verden, og det er SÅ viktig å møte baby sitt behov. Mi andre datter sov bokstavligtalt klistra fast i meg i 4 veker, og så snudde det og hu ville ha plass rundt seg og siden låg hu i egen seng og sov tungt og godt heile natta ❤ så ikkje push for mykje nå, gi nærhet og ta heller i bruk tips når baby virke klar for det om det fremdeles trengs :)
Eit tips kan være å sjekke ut bedside crib også btw :)

Ja skulle ha presisert at det er bed side crib som er sengen hennes :hilarious: første sov i den fra dag 1 og hun sove minimum 6 timer i strekk luksus baby men lillesøster er litt annaleis med sovingen :bag:
 
Jeg har også en som aller helst vil ligge på brystet mitt og aller helst med hodet under haka mi. Vi får han til å roe seg i senga i stua noen dager andre ikke i det hele tatt. Babynestet har blitt for lite og vi tester nå seng ved siden av vår seng men med åpning mot meg. Det går noen dager andre ikke. Det eneste mønsteret jeg ser er at alt må være bra for at han vil roe seg alene. Ikke magetrøbbel, ikke en dråpe i bleia og mett. I starten gikk det ikke i det hele tatt, men vi prøvde litt og litt. Det som er ‘skummelt’ med å la han sove på oss er at han da sover så dypt at han ikke kjenner våte bleier og sult. Han kan sove 5-6 timer!!! Vi må ha på vekkerklokke slik at han ikke blir liggende med våt bleie og får i seg mat fordi vi heller ikke våkner av oss selv.. vi er også ganske slitne. Tenker du bare må teste ulike ting og plutselig så er baby kanskje klar :)

Ja er det jeg også tenker håper bare det blir snart :dead: skal liksom fungere for 1 åringen i huset også heldigvis så går alt for en periode bare mammahjertet som syns det er tungt å gå glipp av så mye med storesøster ❤
 
Ja skulle ha presisert at det er bed side crib som er sengen hennes :hilarious: første sov i den fra dag 1 og hun sove minimum 6 timer i strekk luksus baby men lillesøster er litt annaleis med sovingen :bag:

Ja er nok det som er litt problemet vil eg tru då, at ein først har fått ein luksusbaby og litt forventer at neste skal være lik. Eg vil tru at babyen ikkje vil fortsette og sove oppo deg og trivs der sånn kjempe lenge, men nå føles det nok aller tryggest disse første dagene ❤ men så vil nok baby og reagere på at det er varmt og klamt og ujevnt, og så lenge du er nær og baby blir tryggere og tryggere vil du nok kunne legge hu over i bedside senga, hu berre trenger litt tid på seg å bli trygg nok virke det som :) håper det ordner seg fortere enn seinere, for skjønner godt du ønsker å være meir der for 1 åringen, hadde 1åring eg og sist, men må innrømme at 6 og 8åringen nå takler baby dårligere enn 1åringen, for dei er så ekstremt beviste på at babyen får SÅ mykje tid og prioriteringer. 1åringen (som nå er 8) var ikkje i nærheten av samme bevisthet og mykje lettere å tilfredsstille. Men igjen klarer jo 8åringen å kommunisere det på ein heilt anna måte enn når hu var 1 liksom:hilarious:
 
Ja er det jeg også tenker håper bare det blir snart :dead: skal liksom fungere for 1 åringen i huset også heldigvis så går alt for en periode bare mammahjertet som syns det er tungt å gå glipp av så mye med storesøster ❤

Ser den. I natt gikk det på første legging. Jeg SÅ fornøyd! Så tisset han seg ut og jeg orket ikke skifte alt etter å ha skiftet på han og matet, så la han i vår seng men med egen dyne. Han begynner så å åle seg mot meg og lager masse lyder og plutselig ligger han helt inntil meg, da har han flyttet seg nesten en halvmeter selv! La han på brystet og hodet skulle under haka, da må man ligge i litt rar vinkel. Ble lite søvn på mor i natt også gitt :hungover: De siste dagene har han vært veldig kosete. Akkurat nå ligger han på rygg på en pute foran meg, egentlig mindre behagelig enn senga i stua, men der vil han IKKE være.. jada, sånn går dagene :rolleyes:
 
Akkurat nå ligger hun på magen i babynestet omslynget av meh dai'en jeg bare henne i da hun sovnet. Jeg vet at de ikke skal sove på magen, men hun slapper så mye bedre av da. Gjør det selvfølgelig bare når vi er der og passer på. Men tror at hun har endel magesmerter og derfor trives godt på magen.
 
Vi har også samme problem. Han våkner med engang jeg legger han i senga eneste måten han sover på er i fanget mitt med hodet under haka eller i babynest og må ha meg i nærheten. Er så redd for at han blir vant til dette, og vil fortsette slik i flere mnd. Hører stadig fra de eldre om at de blir bortskjemt og vant til å sove på denne måten, og at det blir vanskelig å endre på dette etter hvert.
 
Vi har også samme problem. Han våkner med engang jeg legger han i senga eneste måten han sover på er i fanget mitt med hodet under haka eller i babynest og må ha meg i nærheten. Er så redd for at han blir vant til dette, og vil fortsette slik i flere mnd. Hører stadig fra de eldre om at de blir bortskjemt og vant til å sove på denne måten, og at det blir vanskelig å endre på dette etter hvert.
Ugh, de siste setningene der får jeg helt gåsehud av å lese. INGEN barn blir «bortskjemt» når de søker trygghet og nærhet hos sine foreldre, og ingen blir «vanskelig å endre». Eldre burde ta med seg traumene sine til graven og tie for evig med de, for våre barn skal slippe oppvekstideologi fra 1950-tallet. Alle barn er individer, noen trenger mer nærhet enn andre. Man vet aldri hva man får, man kan aldri gi de for mye, man kan aldri skjemme de bort med kjærlighet og nærhet, trygghet og varme.
 
Ja er nok det som er litt problemet vil eg tru då, at ein først har fått ein luksusbaby og litt forventer at neste skal være lik. Eg vil tru at babyen ikkje vil fortsette og sove oppo deg og trivs der sånn kjempe lenge, men nå føles det nok aller tryggest disse første dagene ❤ men så vil nok baby og reagere på at det er varmt og klamt og ujevnt, og så lenge du er nær og baby blir tryggere og tryggere vil du nok kunne legge hu over i bedside senga, hu berre trenger litt tid på seg å bli trygg nok virke det som :) håper det ordner seg fortere enn seinere, for skjønner godt du ønsker å være meir der for 1 åringen, hadde 1åring eg og sist, men må innrømme at 6 og 8åringen nå takler baby dårligere enn 1åringen, for dei er så ekstremt beviste på at babyen får SÅ mykje tid og prioriteringer. 1åringen (som nå er 8) var ikkje i nærheten av samme bevisthet og mykje lettere å tilfredsstille. Men igjen klarer jo 8åringen å kommunisere det på ein heilt anna måte enn når hu var 1 liksom:hilarious:

Ja får håpe hun snart innser at det er litt bedre å ligge i bed side cribben så blir det bedre nattesøvn på oss alle tror jeg. Ja ikke sant er noe med det 1 åringen her takler det veldig fint at det har kommet en baby i hus ❤ men som du sier hadde sikkert vert annaleis hadde 1 åringen vert eldre.
 
Ser den. I natt gikk det på første legging. Jeg SÅ fornøyd! Så tisset han seg ut og jeg orket ikke skifte alt etter å ha skiftet på han og matet, så la han i vår seng men med egen dyne. Han begynner så å åle seg mot meg og lager masse lyder og plutselig ligger han helt inntil meg, da har han flyttet seg nesten en halvmeter selv! La han på brystet og hodet skulle under haka, da må man ligge i litt rar vinkel. Ble lite søvn på mor i natt også gitt :hungover: De siste dagene har han vært veldig kosete. Akkurat nå ligger han på rygg på en pute foran meg, egentlig mindre behagelig enn senga i stua, men der vil han IKKE være.. jada, sånn går dagene :rolleyes:
Off får håpe de snart kan innsjå at det er litt bedre å få ligge i sin egen seng :rolleyes:
 
Vi har også samme problem. Han våkner med engang jeg legger han i senga eneste måten han sover på er i fanget mitt med hodet under haka eller i babynest og må ha meg i nærheten. Er så redd for at han blir vant til dette, og vil fortsette slik i flere mnd. Hører stadig fra de eldre om at de blir bortskjemt og vant til å sove på denne måten, og at det blir vanskelig å endre på dette etter hvert.

Kjenner meg så igjen! Og får jo samme tankene som deg men letter å venne dei av når de blir litt eldre og de kan jo aldri bli bortskjemte med nærhet. Men når alle de eldre går og sier det så blir man påvirket. Jeg fikk også høre at jeg ikke måtte gjøre lillesøster like avhengig av meg som det storesøster var... :shifty: altså unnskyld meg for at det bare var jeg som kunne gi mat de første 7 månedene... storesøster nektet å ta flaske så var kun pupp frem til 7 måneders alder. Enkelte holdninger burde begraves og glemmes
 
Vi har også samme problem. Han våkner med engang jeg legger han i senga eneste måten han sover på er i fanget mitt med hodet under haka eller i babynest og må ha meg i nærheten. Er så redd for at han blir vant til dette, og vil fortsette slik i flere mnd. Hører stadig fra de eldre om at de blir bortskjemt og vant til å sove på denne måten, og at det blir vanskelig å endre på dette etter hvert.


Ta det HELT med ro :)
Babyen din er født med en mengde nærhetsbehov, det mest riktige man gjør er å respondere til det. Noen babyer kan legges med hvor som helst og når som helst og sove videre - andre ikke. Jeg hadde en som sov mye for seg selv helt fra start. Også fikk jeg en som satt klistra til meg i 6 måneder. Ikke gjort noen forskjell på dem fra start. Minste ville ikke sove noe annet sted enn bæresjal på dagtid frem til 6,5 mnd da plutselig over natta kunne jeg legge henne ned. Trengte ingen lang periode hvor jeg måtte vende henne til noe nytt osv, hun var klar når hun var det. Hun har hatet bilstol og vogn også, men det har blitt bedre uten at jeg har gjort så mye mer enn å unngå bilstol og vogn så langt det har latt seg gjøre :p
Men det er klar det er en ganske intens fase når de skal være på oss store deler av døgnet. Men det kommer til å gå over :)
 
Vi har også samme problem. Han våkner med engang jeg legger han i senga eneste måten han sover på er i fanget mitt med hodet under haka eller i babynest og må ha meg i nærheten. Er så redd for at han blir vant til dette, og vil fortsette slik i flere mnd. Hører stadig fra de eldre om at de blir bortskjemt og vant til å sove på denne måten, og at det blir vanskelig å endre på dette etter hvert.
Min skal også presse hodet sitt under haka mi.. lurer på hvorfor. Minner han om det harde bekkenet mitt? :rolleyes:
 
Back
Topp