Tips for å evnt male halv panel?

lillelam

Forelsket i forumet
 den leiligheten vi ser på har nemlig panel som går over hele stua som stopper midt på veggen, altså halvt panel og halvt vanlig vegg...

vi kommmer ikke til å ha tid eller ork til å fjerne panelet med det første men tenke kansje og male panelet og veggen i en og samma farve? i kaffe latte eller hvit, hva tror dere? går det ant ? blir det pent?

listverk er også trehvite så de vil vi også male i evnt hvit eller noe...

Brystpanel heter det:-)Blir fint malt.
Først må dere sparkle og pusse.
Ha på kvistlakk
Grunne 1 strøk
2 strøk maling.
Puss lett mellom strøkene.

Jeg malte med en hvitfarge som heter luft.ble bra det..er fornøyd.

Antikkhvit panellakk er veldig fint på panel synes jeg.. da synes treverket igjennom, blir litt liv liksom.. Har akkurat kjøpt hus selv med 3 vegger som er hel panel, og der skal jeg male med panellakk! Skal ellers male med sand farge..

ORIGINAL: nuttis

Brystpanel heter det:-)Blir fint malt.
Først må dere sparkle og pusse.
Ha på kvistlakk
Grunne 1 strøk
2 strøk maling.
Puss lett mellom strøkene.

Jeg malte med en hvitfarge som heter luft.ble bra det..er fornøyd.

Bra du sa det med kvistlakk, det tenkte jeg ikke på! Må huske å kjøpe det.. Men vet du om det er nødvendig med grunning når man skal male med Panellakk?

ikke grunning med panelakk...bare ved maling.Skal jeg ta bilde av hvordan det ble her?Vil du se?

Om brystpanelet er malt tidligere, trenger du ikke kvistlakk.
-er du forresten sikker på at panelet er i treverk? Nå for tiden er det nemlig mer vanlig å få panel i mdf!

Her i huset var fargen på veggen den samme som på brystpanelet og det så veldig uferdig ut. Jeg valgte derfor å male panelet i hvis høyglans (80), mens veggene er i caffe latte. Alle syns det ser sååå fint ut og spør om vi har malt hele stua mens vi kun har tatt panelet!

Ellers kan det få en fin effekt om du har samme fargen på vegg og panel, men ulik glansgrad.

Lykke til!

ORIGINAL: LilleSolsikke

Ja det blir rå lekkert å male det, men jeg ville ikke hatt samme farge på brystpanelet som på veggen over...... mener ikke at du bør velge to helt forskjellige farger, men f.eks ta brystningspanelet i en hvitfarge (ikke helt kritt hvit..men eggeskal eller lignende)...og veggen over i en dus lys beige farge...f.eks kaffe latte om det er den fargen dere vurderer.

Også tar dere alt listverket i hvitt også..

Blir kjempe fint.[:D]

Går du for løsningen med 2 farger bør du ha den mørkeste fargen nederst og den lyseste øverst. Det blir en bedre harmoni, og veggene blir lettere.

Back
Topp