Tips for å bedre soverutiner?

Mamma til N ♡

Forelsket i forumet
Hei.
Lillegutten vår har siden han var 7 uker sovet natten gjennom uten mat.Til og begynne med sovnet han mellom 23 - 24 og kunne sove til 7-8.

Etterhvert rundt 3.5 mnd sov han fra fra 21 til 07.30 uten mating om natten og det var jo magisk.

Nå derimot, gir eg han grøt og melk i 19-19.30 tiden og legger han etterpå. Han får 180 ml melk på flaske. Da sover han kanskje til 03 og vil ha mat igjen... og deretter kan han sove og våkne i 6-tiden og da er han våken og vil opp..
Da er han våken i ca 3 timer før han sovner og sover da kanskje bare i 15-30 mintter... Så går det nye tre timer og han sover maks en halvtime...

Syns han sover så lite om dagen og skulle gjerne fått han til å sove bedre om natten også. Noen som har tips eller råd?

Er det en periode som går over etterhvert kanskje...? At han er inni en fase... Erfringer, noen? =) Nå er han 4.5 mnd...

Sovingen har gått litt i bølgedaler siden han ble født, så håper jo dette er noe han vil komme over :)
 
Ikke godt å si! Høres jo ut som greie rutiner det dere har. Det jeg har tatt med meg fra nr 1 er at alt er i perioder, kortere og lengre. Lillebror her sover alt fra 20min-2 t på lurene sine på dagtid. Har 3-4 lurer. Han får pupp sikkert 4 ganger om natten og våkner 5-6 ganger fra kl 19-22. Så, jeg synes din er superflink jeg :)
 
Kanskje han får tenner?
Utviklingssprang eller lenge siden matmengden har blitt økt på dagtid?
 
Har selv en på 5mnd som er veldig vanskelig å legge om kvelden. Trur dette skylder tannfrembrudd, bare sutrer å gråter, prøver alt. Noen ganger kan h*n sovne ca 19 og våkne igjen etter 2timer og være oppe til kl.24 Trur det med vanskelig legging kan ha noe med når siste kuren var på ettermiddagen. Hender den er 16-16:30 eller 17-17:30 noe som er litt seint. (Står jo helst ikke etter 16, noe som er veldig vanskelig om h*n er veldig trøtt)
 
Bruker 2 forskjellig middel mot voldter i gommen, men det hjelper ikke noe særlig om kvelden!
 
Dette med rutiner, spesielt i forhold til søvn, er noe som kommer til å forandre seg mange ganger inntil de blir ganske store (flere år), fordi det er så mye som spiller inn og kan fostyrre. Det kan være utviklingssprang, tenner, sykdom, mindre/mer behov for søvn, behov for mer/mindre mat - og rett og slett bare tilfeldigheter.
 
Hei. Takk for svar :) Ja, er absolutt ikke noe å klage over. Men er bare forskjellen fra hva vi er vant med som ble litt stor for oss :) Nå har det komt ut en tann og gutten sover så fint fra 20 - 07.30 :)

Går nok i bølgedaler dette. Men syns det fremdeles er merkelig at de 3-4 duppene han har i løpet av dagen ikke er lengre enn max 20 min...
 
Godt å lese at det ikke bare er jeg som er litt frustrert omdagen, pga sovemønstrert til de små.

Her blir hu straks 5,5 mnd - men den siste mnd har hu vært veldig urolig om natta - våkner nesten hver time - og for å roe henne så må jeg gi pupp.

Jeg vet ikke hvorfor det er slik...
Men vet at det skjer mye med de små i denne alderen....

Men frustrert blir jeg, for nå har det gått en stund :(


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Sikkert teit spørsmål men har du prøvd med smoken??

Jeg trudde også mi var sulten på natten heilt til jeg fant ut at jeg skulle prøve smoken å det funket heilt perfekt hun sovnet igjen med ein gang :) det dekket hennes sutte behov :)
 
Ja brukte smokken en periode men så ble den plutselig ikke god nok lengre... Nå sover han mye bedre (kanskje pga tannen? :)).
 
Nassenøff: Jaa, er veldig slitsomt når søvnmønsteret endrer seg, spesielt til det "verre". Men vi kan nok trøste oss med at det er forbigående. Lykke til :)
 
Her har me og tulla litt med nattesøvnen. Frå fødsel sove frå 23-06/07, frå to mnd ca 20-04 så til 08/09. Begynte å tulla seg igjen no når ho vart 4mnd, mat og oppvakning ca kvar/annankvar time. Begynte derfor med graut og snuppo sov rundt igjen. (20-07), så 20-04, så 20-01. Så fikk eg tips om legge tidligare. No legge ho seg 18/1830 og søv til 06 for mat so søve til 08 igjen. Er no oppe i 1,5porsjon graut om kvelden pluss amming. Fullammar ellers på dagen.
Snuppo søv ikkje mykje på dagtid, kun småduppa to eller tre gonger. (Ca 30min max 1,5t) har aldri sovet godt på dagtid. Men harjo fått henta meg inn att om nettene heldigvis. Ho er no snart 5mnd og VELDIG aktiv. Treng nok mykje mat ;)
 
Hei.
Lillegutten vår har siden han var 7 uker sovet natten gjennom uten mat.Til og begynne med sovnet han mellom 23 - 24 og kunne sove til 7-8.

Etterhvert rundt 3.5 mnd sov han fra fra 21 til 07.30 uten mating om natten og det var jo magisk.

Nå derimot, gir eg han grøt og melk i 19-19.30 tiden og legger han etterpå. Han får 180 ml melk på flaske. Da sover han kanskje til 03 og vil ha mat igjen... og deretter kan han sove og våkne i 6-tiden og da er han våken og vil opp..
Da er han våken i ca 3 timer før han sovner og sover da kanskje bare i 15-30 mintter... Så går det nye tre timer og han sover maks en halvtime...

Syns han sover så lite om dagen og skulle gjerne fått han til å sove bedre om natten også. Noen som har tips eller råd?

Er det en periode som går over etterhvert kanskje...? At han er inni en fase... Erfringer, noen? =) Nå er han 4.5 mnd...

Sovingen har gått litt i bølgedaler siden han ble født, så håper jo dette er noe han vil komme over :)

Han blir ikke overtrøtt på dagen da, siden han er våken ca. tre timer av gangen? Min er trøtt etter to timer :p
 
Søvn er nok det som er mest frustrerende me hele babytien synes jeg. Storesøster hadde kolikk og slet med søvn fra det startet når hun var 14 dager og helt til hun var 9 mnd (selv om kolikken ga seg ved 3,5 mnd). Det var korte lurer på dagtid, store vansker med å få henne til å sove om kvelden (uansett om hun var litt trøtt, veldig trøtt eller overtrøtt) og hun våknet flere ganger om natta, i tillegg til at hun mente det var morgen i 05-tiden. Utmattende for både henne og foreldrene.

Så denne gangen er vi utrolig heldige og har ei som sover fra 19 til 06/07/08, og på dagtid sover hun ofte 2-3 timer på formidagen og deretter 1 time x 2 senere på dagen. Men vi har merket når hun har hatt såkalte utviklingssprang, vært plaget med tett nese (ikke til å unngå at storesøster drar med seg basilusker fra bhg) eller kløe pga tannfrembrudd så blir det veldig tull med sovingen (og ammingen) og hun kan sove 30 min x 4-6, og våkner flere ganger om kvelden/natta istedenfor sine vante rutiner.

Det er frustrerende mens det står på, fordi man ikke alltid vet hvorfor det er slik og når det vil gå over, men det er ihvertfall sikkert at det vil det gjøre - før eller siden :)
 
Back
Topp