tips ang. bananfluer på kjøkkenet???

Finnsikkemer

Forumet er livet
først må jeg si at kjøkkenet våres er rent og ryddig!!![;)][8D] blitt skikkelig flink til å holde orden innpå der om jeg får si det selv[8D][:D] meeeeeeeeeeeeeeen.. har et problem!!! bananfluer!! di derre pittesmå greiene! all oppvask settes rett inn i oppvaskmaskin.. så ingen matrester eller noe på benken.. og matavfall skal ut i søppelduken hver dag!! så hvorfor er det så sykt mye bananfluer her da?!?!? fader! hva kommer det av! skulle kaste no greier i matvfall nå.. lukker opp lokket og det sier serr "poff" var så mange oppi der! og jeg ahter di!!!!!!![:'(][:'(][:'(] men eneste som var oppi der var et kaffefilter som sambo hadde kasta feil i går kveld. ( skal vel egentlig i restavfall?? jaja.. samme det..) men hvordan blir man kvitt di?!?!?!?! det kommer jo 100000000 stk på en dag.. og man må jo kunne ha søppla i søppelkassa noen timer!?!?! åååååååååh..

tips tas imot[:D][:D][:D]

Dytter, har akkurat samme problem! [:@][:@][:@][:@][:@][:@]

ORIGINAL: RLD

Dytter, har akkurat samme problem! [:@][:@][:@][:@][:@][:@]

er så syyyyyyyyyyyyyykt irriterende!!!!!!![:@][:@][:@][:@]

Bananfluer - Fruktfluer eller bananfluer som noen kaller det er rett og slett små rødbrune fluer som lever innendørs og kan se ut som små svarte prikker foran øynene. Og navnet beskriver hva det er de liker.

For å forebygge at slike fluer kommer innendørs og begynner å legge egg, så skal man fjerne alt av frukt som ligger framme. Et stort problem er jo også potteplantene. Fluene legger også egg der og det vil komme bare flere og flere. En innsender har sendt oss et tips mot dette problemet.

Tipset går ut på at man skal bruke salmiakk i vannet når man vanner plantene. Bland en teskje med salmiakk med en liter vann. Vann planter og blomster med denne blandingen og du vil bli kvitt problemet med bannanfluer, sier innsenderen. La også jorda bli helt tørr mellom hver gang du vanner. Dette vil gi fluene mindre sjanse til å få nok fuktighet til at det blir et yndet sted å legge egg.

Står litt kommentarar frå andre med samme problem til korleis dei fekk det i hus, korleis fange dei osv..: http://www.kjerringrad.com/bananfluer-379.html

og frå kvinneguiden: De kan også komme fra sluket.
Hvis du har en sluk som ikke er så mye i bruk, trives de ofte godt der.
Blir kvitt dem ved å helle litt klorin eller salmiakk( IKKE samtidig) i sluket.

Jammen hvor skal man legge bananene da? I kjøleskapet blir de ekle og blir det ikke for innestengt i skap eller skuffer? 

takk.. prøver alt jeg as! men har ikke en eneste potteplante på kjøkkenet.. og vasken blir brukt mange ganger daglig[8|]

Jeg fikk noen hundre av dem da vi plukket rips og solbær for halvannen mnd siden. Jeg stakk på rema og kjøpte EPLECIDEREDDIK, helte det i en kopp og tok noen dråper zalo oppi. Du må regne med å bytte ut blandingen daglig, for lukten forsvinner etterhvert. Og det er den som tiltrekker fluene. De dør som.. ja, fluer [8D]

ORIGINAL: Escuro

Jeg fikk noen hundre av dem da vi plukket rips og solbær for halvannen mnd siden. Jeg stakk på rema og kjøpte EPLECIDEREDDIK, helte det i en kopp og tok noen dråper zalo oppi. Du må regne med å bytte ut blandingen daglig, for lukten forsvinner etterhvert. Og det er den som tiltrekker fluene. De dør som.. ja, fluer [8D]

aha... da skal jeg teste det og.. for blir gaaaaaaaaaaaaaaaaaaal av di.. møkkafluer[:@][:'(]

Nippon fluespray fra jernvarehandelen.

Har dere bananer liggende fremme?? Vi har og bananfluer.. men tror de har kommet seg inn pga bananer her

har ingenting fremme! men har di her for det.. blæææææ

ORIGINAL: Susa87

har ingenting fremme! men har di her for det.. blæææææ

Har gjerne hatt noe tidligere liggende fremme og. De er sære sånn.

Det skal eg og! Hadde eg bare funnet igjen eddiken min [&:][8D]

et glass med eplecider eddik og litt zalo med plast over og stikk hull, det er virkelig det beste tipset

Back
Topp