Tips angående "bonusbarn"

Clique

Tvillingmamma
Desemberglede 2015
Jeg og kjæresten venter en liten sammen som fører til at vi skal flytte sammen. Jeg har 2 døtre fra før og han har 1 datter. Hans datter er litt eldre. Ble nettopp 3 år. Jeg har ikke møtt henne så mye, men når jeg har det, så har det egentlig gått kjempefint! Hun har også møtt jentene mine og hun ble forelsket i dem med en gang.

Det jeg er nervøs for er et par ting.. Denne jenta er en fantastisk søt og herlig jente, men jeg er redd for at hun skal reagere negativt på at pappaen hennes skal flytte inn med en dame hun ikke kjenner så altfor godt og på toppen av det, med 2 andre babyer? Jeg er redd for at hun skal utvikle negative følelser ovenfor meg.

Og så på toppen av alt det igjen, så skal pappa også bli pappaen til en annen baby? Dette er mye for ei lita jente å ta inn, og jeg er så utrolig redd for at det skal bryte ut negativt. At hun ikke vil verken komme til pappaen eller se meg igjen.

Hun er hos pappaen sin litt uregelmessig, da han jobber offshore og blir sendt ut i hytt og pinevær, men det blir omtrent 2-3 overnattinger i uka. Fra søndag til mandag hvis han har arbeidet mye, og hvis ikke, så har han henne annenhver helg. Som vil si ikke altfor ofte, men uansett hvor ofte eller sjeldent det er, ønsker jeg å etablere et godt forhold med jenta.

Jeg vil verken tråkke på hennes eller kjæresten min sine tær. Skal jeg lasse alt dette over på kjæresten min? Eller burde jeg ta del i å formidle dette for henne? Burde jeg holde meg borte eller være til stede hele tiden?

Huff, hva skal jeg gjøre? Tar jeg sorgene på forskudd?

Hvordan er forholdet tiø moren hennes? Kanskje hvis det er bra. Prøve å finne på noe uten faren hvis det er greit. Det blir jo hennes søsken. Dere er jo hennes familie. Bake litt til jul. Gjøre koselig jentete ting.

Det er ikke lett å si sånn på stående fot hva man skal og hva man ikke skal gjøre. Man må egentlig bare føle seg frem. Da jeg tok med kjæresten min hjem første gangen, så hadde jeg og datteren min snakket litt om det på forhånd. Vi skulle se hva som skjedde og ikke planlegge så alt for mye.
Selvfølgelig ble disse to så forelska i hverandre og datteren min spurte om kjæresten min kunne overnatte, for hun ville ikke at han skulle dra hjem igjen (dette er visst en diger fyfy i boken "dette må du gjøre når du tar med kjæresten for å møte barna dine" )
Husk at jenta til mannen din er liten og hun vil venne seg fortere til tanken om at dere skal bo sammen enn ei jente på 6-10 år.
Dere må følge deres følelser, men ta hensyn til barna. Føles det riktig, så er det det.
Ikke ta sorger på forskudd :)

Om du/dere har en god tone med moren hennes er mye gjort. At hun f.eks. snakker positivt om deg/barna dine (uten å overdrive) fremfor å være negativ eller ikke ville snakke om det gjør at jenta slipper å slite med lojalitetskonflikt i like stor grad - mamma sier det er "greit" å like dere.

Ellers sier jeg som flere andre her at det kan være positivt at hun er så ung at hun ikke reflekterer så mye over hvordan familien er bygget opp - det er bare familien hennes, punktum.

Junior har hatt bonusmamma siden han var bare baby, og de har et kjempeflott forhold. Hun har vært som en ekstra mamma for ham, tatt mye av primærstellet (siden det ikke har vært pappans sterke side), trøstet og klemt.
Når Jr. en gang i 3-4 års alder spurte meg hvorfor de var gift og hvorfor ikke jeg og pappan hans bodde sammen (eller no' sånt) svarte jeg kort og greit at "Før var jeg og pappa kjærester. Nå er pappa og S kjærester, mens jeg og pappa er venner. Men vi kommer alltid til å være like glade i deg."
Familier kommer i andre størrelser enn A4, og så lenge barna vokser opp med gode omsorgspersoner vil alt som er normalt for dem, VÆRE normalt for dem. :)

Det viktigste er stabilitet og forutsigbarhet. Det er veldig dumt om samvær ikke er fast, da er det ekstra viktig at hun er forberedt på når neste samvær er. At hun vet hvor hun skal sove neste natt hvertfall et døgn i forkant. Så er det greit at det er litt samme rutiner ol som hun er vant til, når det er nytt hus og nye familiemedlemmer å forholde seg til.

Tenker det er flott at du er så obs på alle problemstillingane, og syns absolutt du burde diskutere dei med kjæresten, kanskje litt om gangen;)
I det nye felles huset, er det viktig at alle finner "sin plass". At jenta til kjæresten din har eigen seng, eigne leiker osv, på lik linje med dine jenter, det er viktig at ho ser at ho blir behandla likt som resten av barna i familien.
Barn er dessuten veldig ærlige og lette å snakke med. Ho trenger å bli forberedt på å bli storesøster og snakke om følelsane rundt det.

Om mor henna spelar på lag, gjer det det heile mykje lettare:)

Masse lykke til, syns det høyres ut som om alle er klare til å få dette til på best mulig vis, og da går det som regel veldig fint:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Tenker det er flott at du er så obs på alle problemstillingane, og syns absolutt du burde diskutere dei med kjæresten, kanskje litt om gangen;)
I det nye felles huset, er det viktig at alle finner "sin plass". At jenta til kjæresten din har eigen seng, eigne leiker osv, på lik linje med dine jenter, det er viktig at ho ser at ho blir behandla likt som resten av barna i familien.
Barn er dessuten veldig ærlige og lette å snakke med. Ho trenger å bli forberedt på å bli storesøster og snakke om følelsane rundt det.

Om mor henna spelar på lag, gjer det det heile mykje lettare:)

Masse lykke til, syns det høyres ut som om alle er klare til å få dette til på best mulig vis, og da går det som regel veldig fint:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Signerer denne :)

Tusen takk for flotte tilbakemeldinger og råd, damer! Jeg skal ta en god prat med kjæresten når han kommer hjem. :) Føler meg litt bedre forberedt nå.

Synes det er flott å høre at du bryr deg så om henne! Mange ser på bonusbarn som en "last"! Bruk tid, vær åpne for spørsmål, og snakk med henne, så tenker jeg det vil gå bra. En reaksjon må man nesten regne med, men det kan absolutt være en positiv reaksjon ;)

Synes du og din kjære må prate i sammen og sørg for hun også føler seg velkommen og hjemme hos dere;)

Back
Topp