Tinnitus

ivfmamma

Elsker forumet
Maiblomstene 2016
Har i snart 10 år hatt tinnitus. Hos meg er det høyfrekvent piping konstant, og innimellom et høyt pling. Jeg hører ikke gresshopper. Og lyden som kommer når kjøleskapsdøra er åpen hører først hvis jeg har hele hue inne i kjøleskapet.

Jeg må ha på radio eller TV hele dagen for å kunne ignorere det, ved leggetider hører jeg den best fordi det er stille. Men har lært meg å bruke pipingen som en mantra.


Andre som sliter? Hvordan går det utover din hverdag?
 
Har diagnosen menieres, og der er tinnitus en av mange plager.
Hos meg får jeg gjerne merkbart høyere tinnitus rett før anfall. Da vet jeg at jeg må legge meg og prøve å sove.
Siden vi bor i blokk midt i byen så har vi støy utenfor døgnet rundt.
Aldri stille her.
Har hatt diagnosen i 12 år nå og begynner så smått å venne meg til alle plagene ved sykdommen. Mitt problem blir størst den dagen jeg våkner døv (som er sykdommens forløp) :(
Mitt håp er at sykdommen brenner ut av seg selv uten å ødelegge hørselen fullstendig.
 
Her er det veldig variabelt! Jeg har endelig lært meg å leve greit med det, så innimellom er det faktisk helt greit.

Nå sitter jeg og ser på håndball på TVen hvor noen har en fløyte med en veldig høy lyd og jeg kjenner pipingen bare blir høyere og høyere i ørene... Kommer også hvis jeg blir veldig sliten...

Jeg har heldigvis ikke problemer med å sovne, men kan merke at jeg har sovet dårlig hvis det har vært mye piping på natta...

I begynnelsen var jeg kronisk trøtt/sliten og var helt sjokkert over hvor mye "plass" det tok! Hatt diagnosen i 1.5 år, tror jeg...
 
Har tinnitus på begge ører. Konstant høyfrekvent sus. Forverret seg etter siste fødsel. I stressperioder får jeg også en skingrende høy lyd i det ene øret. Da trenger jeg innsovningstablett... ellers går det greit. Så lenge det ikke er ujenve lyder, men ren sus så klarer jeg å stenge det ute. Har vinduet oppe om natten, så blander det seg med lyd utenfra.
 
Har du prøvd ørelysbehandling? Det skal vistnok hjelpe..
Hvor kan man få det? Jeg er flink til å ikke irritere meg over pipingen, men sånn som nå; baby puster, mann puster, men det er den konstante iiiiiiiiiiiiii som jeg hører best. Hadde vært deilig å ikke hatt en konstant lyd i hodet.
 
Hvor kan man få det? Jeg er flink til å ikke irritere meg over pipingen, men sånn som nå; baby puster, mann puster, men det er den konstante iiiiiiiiiiiiii som jeg hører best. Hadde vært deilig å ikke hatt en konstant lyd i hodet.
Høreapparat? Slik som kansellerer lyden du hører med en annen lyd? Hadde hørt med legen om det kunne vært noe :) min far får slikt nå
 
Høreapparat? Slik som kansellerer lyden du hører med en annen lyd? Hadde hørt med legen om det kunne vært noe :) min far får slikt nå
Ja, hadde vært noe. Jeg skal høre fastlegen når jeg får rotet meg bort dit. Det plager meg ikke nok ennå. Men f.eks hvis mange snakker på en gang, eller på restaurant OL, sliter jeg med å få med meg hva sidemann sier. Så er jo et problem.
 
Jeg har tinnitus mest uttalt på ene øret. Men i kraftige perioder føles det som det er på begge. Høyfrekvent konstant lyd. Den er der 24/7 men i perioder legger jeg ikke merke til den fordi jeg er så vant med det. Men når jeg har vært utsatt for støy i en periode blir lyden mer merkbart i en periode etterpå når det plutselig blir stille rundt meg..

Har hatt dette hele livet.. husker jeg hadde det allerede i 1 klasse. Plager meg ikke. Jeg kan fint sove med øreplugger når det er mye støy rundt meg ellers (som f eks på sykehus, på dagtid om jeg jobber på natt osv) Lettere å sovne med den konstante lyden enn alle andre lyder som kommer med ujevne mellomrom..
 
Back
Topp