Tinnitus

Kakemonster88

Trives på forumet :)
jentene i juni13
VIP
Januar 2017
Noen her som har det? Er det piping hele tiden eller er det noen dager med mindre? Hvordan fikk du diagnosen og ble du tatt seriøst hos legen?

Heisann. Har tinnitus og det er konstant pipelyd i øret. Når jeg har lyder rundt meg legger jeg ikke merke til pipingen med mindre jeg konsentrere meg for å høre den. Når det derimot blir helt stille rundt meg hører jeg den. Jeg hører den f.eks veldig sterkt akkurat nå når jeg skriver om det :p Har lært meg å blokkere den litt ut på kveldstid når jeg skal sove. Blir bedre i visse liggestillinger og sånn. Legen tok meg seriøst, har blitt henvist til ØNH-lege på sykehuset, men ikke fått time enda... Tror uansett det ikke er så mye de kan gjøre for meg.

Jeg er blitt veldig obs på og ikke utsette meg selv for unormalt høyt støy som diskotet, utesteder, konserter, timer på treningssentere o.l uten å ha ørepropper med meg :)

Heisann. Har tinnitus og det er konstant pipelyd i øret. Når jeg har lyder rundt meg legger jeg ikke merke til pipingen med mindre jeg konsentrere meg for å høre den. Når det derimot blir helt stille rundt meg hører jeg den. Jeg hører den f.eks veldig sterkt akkurat nå når jeg skriver om det :p Har lært meg å blokkere den litt ut på kveldstid når jeg skal sove. Blir bedre i visse liggestillinger og sånn. Legen tok meg seriøst, har blitt henvist til ØNH-lege på sykehuset, men ikke fått time enda... Tror uansett det ikke er så mye de kan gjøre for meg.

Jeg er blitt veldig obs på og ikke utsette meg selv for unormalt høyt støy som diskotet, utesteder, konserter, timer på treningssentere o.l uten å ha ørepropper med meg :)

Okai :) Jeg har piping i ørene stort sett hele tiden og har en dårlig dag idag, kjenner jeg... Men ingen diagnose og kjenner jeg nesten føler meg som en hypokonder hvis jeg går til legen med det... Hva er normalt nivå med piping lissom? :PHvilke stillinger da? Nei, er det tinnitus er det vel ikke noe å gjøre, nei...

Så lurt :) Bruker alltid ørepropper på konsert, men ikke ellers :P

Vet ikke helt hva som er normalt nivå.. Er vell mange forskjellige lyder og lydnivå hos forskjellige personer. Visst jeg ligger litt på venstre side med hode litt på skrå så er det mindre lyd for meg :) Da får jeg sove. Hvor lenge har du hatt det? Tenkt å gå til legen?

Vet ikke helt hva som er normalt nivå.. Er vell mange forskjellige lyder og lydnivå hos forskjellige personer. Visst jeg ligger litt på venstre side med hode litt på skrå så er det mindre lyd for meg :) Da får jeg sove. Hvor lenge har du hatt det? Tenkt å gå til legen?

Okai :) Har vært piping i kanskje 6 mnd, men vært kjipe dager innimellom i kanskje 2 mnd... Jeg burde vel kanskje gjøre det... Han er på ferie i 3 uker, så blir ikke før etter det ihvertfall :)

Jeg har diagnosen, fikk den for flere år siden nå. Anbefaler å få med deg en henvisning fra fastlegen din til øre-nese-hals, og ta deg en ringerunde til alle ønh-leger i ditt distrikt for så å bestille time der ventetiden er kortest. Man må ikke på det offentlige sykehusets ønh-avdeling, der ventetiden ofte er lengst....
Hos ønh vil du både få undersøkelse av ørene, og bli testet på lyd (hva du hører og ikke hører). Når diagnosen har blitt satt vil ønh-legen være behjelpelig med å søke om hjelpemiddel for maskering av pipe-/suselyder dersom du har behov for det. Selv har jeg fått en lydgenerator med putehøytaler for å ha noe annet en pipelyd å høre på når jeg skal sove.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg har diagnosen, fikk den for flere år siden nå. Anbefaler å få med deg en henvisning fra fastlegen din til øre-nese-hals, og ta deg en ringerunde til alle ønh-leger i ditt distrikt for så å bestille time der ventetiden er kortest. Man må ikke på det offentlige sykehusets ønh-avdeling, der ventetiden ofte er lengst....
Hos ønh vil du både få undersøkelse av ørene, og bli testet på lyd (hva du hører og ikke hører). Når diagnosen har blitt satt vil ønh-legen være behjelpelig med å søke om hjelpemiddel for maskering av pipe-/suselyder dersom du har behov for det. Selv har jeg fått en lydgenerator med putehøytaler for å ha noe annet en pipelyd å høre på når jeg skal sove.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Da får jeg dra til han etterhvert :) Vet du om det kan være andre årsaker til piping? Som oversensitivitet for lyd? Den fungerer greit for deg?

Da får jeg dra til han etterhvert :) Vet du om det kan være andre årsaker til piping? Som oversensitivitet for lyd? Den fungerer greit for deg?

Jeg har ei venninne som sleit veldig med øresus pga.stress og masse nakkestivhet, så veit det kan være en årsak også :)

Jeg har også piping i ørene i perioder.
Har også litt nedsatt hørsel på venstre øre.

Var hos ønh, men husker ikke om jeg da nevnte denne pipingen :-o

Jobber i bhg, det går greit, men er nok derfor det har blitt sånn...

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Jeg har også piping i ørene i perioder.
Har også litt nedsatt hørsel på venstre øre.

Var hos ønh, men husker ikke om jeg da nevnte denne pipingen :-o

Jobber i bhg, det går greit, men er nok derfor det har blitt sånn...

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Er den nedsatte hørselen noe du legger merke til i hverdagen?

Ja, det er jo et relativt høyt nivå i mange bhg, så lett for å bli sånn...

Er den nedsatte hørselen noe du legger merke til i hverdagen?

Ja, det er jo et relativt høyt nivå i mange bhg, så lett for å bli sånn...
Nja, hvis det er mye lyd rundt kan det være vanskelig å høre hva folk sier til meg hvis det er litt avstand mellom oss. Merker det best på jobb.
Den er ikke veldig nedsatt, men var iallefall utslag på hørselstesten jeg tok. Ønh-legen sa: du trenger iallefall ikke høreapparat de nærmeste 10 årene :-P
Og nå begynner det vel kanskje å nærme seg ti år siden jeg var der snart. :-P

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Nja, hvis det er mye lyd rundt kan det være vanskelig å høre hva folk sier til meg hvis det er litt avstand mellom oss. Merker det best på jobb.
Den er ikke veldig nedsatt, men var iallefall utslag på hørselstesten jeg tok. Ønh-legen sa: du trenger iallefall ikke høreapparat de nærmeste 10 årene :-P
Og nå begynner det vel kanskje å nærme seg ti år siden jeg var der snart. :-P

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Hehe :) Satser på at det ihvertfall er 10 år til til du trenger høreapparat da :)

Da har jeg fått bestilt meg time og skal inn på mandag. Hvordan foregår undersøkelsen for å slå fast tinnitus?

Har morbus menieres, og der følger tinnitus med på kjøpet :(
Får intens piping i ørene rett før anfall, så da veit e at "NÅ må e legg meg ned og prøv å søv".
Har piping ellers også, men ikke så høyt som rett før anfall.
Hvis dåkk huska prøvebilde på nrk før i tiden med den pipelyden, så e det sånn lyd e får ved anfall.

Anfall= svimmelhet med følelse av å sitte i en karusell, lydforvrengning-all lyd blir vond lyd(ekstremt høy lyd), dotter i ørene, press over ørene/hodet rett før anfall, gjesper masse ved påbegynnende anfall, kvalm.

Har morbus menieres, og der følger tinnitus med på kjøpet :(
Får intens piping i ørene rett før anfall, så da veit e at "NÅ må e legg meg ned og prøv å søv".
Har piping ellers også, men ikke så høyt som rett før anfall.
Hvis dåkk huska prøvebilde på nrk før i tiden med den pipelyden, så e det sånn lyd e får ved anfall.

Anfall= svimmelhet med følelse av å sitte i en karusell, lydforvrengning-all lyd blir vond lyd(ekstremt høy lyd), dotter i ørene, press over ørene/hodet rett før anfall, gjesper masse ved påbegynnende anfall, kvalm.

Høres usannsynlig kjipt ut...

Back
Topp